سعید صبوری

سعید صبوری *

تولید در سال جاری تحت تاثیر کمبود ارز قرار گرفته است. کمبود ارز و نقدینگی سبب شده تولید خودرو و قطعات طی یک ماه گذشته روند نزولی بگیرد. ادامه این روند می‌تواند تاثیر منفی بر صنعت و بازار خودرو بگذارد. این در حالی است که شعار سال جاری بر تولید بیشتر و مهار تورم از طریق آن تاکید دارد اما سیاستگزاری ها شرایط دیگری به وجود آورده است. در همین زمینه سعید صبوری، عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور به بیان نظرات خود پرداخت.

روند تولید خودرو کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تحقق شعار سال مبنی‌بر رشد تولید و مهار تورم در صنعت خودرو نیازمند رفع موانع تولید است.

متاسفانه نه تنها اقدامی در جهت رفع موانع تولید در صنعت خودرو انجام نشده بلکه وضع قوانین متناقض، بی‌ثباتی در اتخاذ سیاست‌ها و راه‌اندازی سامانه‌های متعدد موانعی برای تولیدکننده ایجاد کرده است. صنعت قطعه در سال‌های اخیر به تبع سیاست‌های انقباضی در صنعت خودرو تضعیف شده است.

متاسفانه سیاست‌ها در صنعت خودرو به نحوی است که به محض آغاز تحریم‌ها و قطع روابط با شرکای خارجی از تولید داخل حمایت می‌شود و با لغو تحریم‌ها و آغاز روابط بین‌المللی، ساخت داخل به فراموشی سپرده شده و سیاست واردات خودرو در دستور کار سیاستگزاران قرار می گیرد.

برای عبور از این مسائل چه اقداماتی باید انجام شود؟

صنعتی شدن و پیشرفت صنایع نیازمند اتخاذ سیاست‌های واحد و پایدار است. عدم پرداخت مطالبات و تامین نقدینگی قطعه‌سازان موجب خواب سرمایه آنها در شرایط تورمی شده و تغییر رویه و بی‌ثباتی در اتخاذ سیاست‌ها نیز سازندگان قطعات را در مرز ورشکستگی قرار داده است.

تامین ارز برای صنایع خودرو و قطعه را چگونه می‌بینید؟

از یک‌سو شاهد عنوان شدن کمبود ارز هستیم و ازسوی‌دیگر واردات خودروهای دست دوم در دستورکار دولت قرار گرفته است. تداوم فرآیند تولید در صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی مستلزم رویه واحد برای تخصیص ارز است اما قطعه‌سازان گاه تا 90روز نیز در انتظار تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه موردنیاز خود می‌مانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =