سامانه دانش‌بنیانی خودرویی کشور

در این سامانه، امکان ثبت‌نام شرکت‌های دانش‌بنیان و ارسال نیازهای احصاشده ایران‌خودرو به شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد

در مراسم افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار که هم‌زمان با هفته پژوهش و فناوری برگزار شد، از درگاه ویژه ایران‌خودرو که نخستین سامانه دانش‌بنیانی خودرویی کشور به شمار می‌رود، رونمایی شد.

گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌منظور شناسایی ظرفیت‌های دانشی خارج از مجموعه خود، از ظرفیت‌های مختلف ازجمله سامانه‌های معاونت علمی‌فناوری ریاست‌جمهوری و «سامانه نان» وزات علوم، تحقیقات و فناوری بهره برده و در جهت توسعه ارتباطات و گسترش فعالیت‌ها، طراحی وب‌سایت اختصاصی دانش‌بنیانی خود را با کمک ظرفیت‌های موجود در وزارت عتف مورد توجه قرار داده است. نتیجه این همکاری، توسعه نخستین سامانه دانش‌بنیانی خودرویی کشور به نشانی ikco.nan.ac است.

بستری برای ارتباط بدون بوروکراسی با شرکت‌های دانش‌بنیان

سامانه دانش‌بنیانی خودرویی کشور که قابلیت‌های روبه‌رشد مناسبی دارد، بستری قابل قبول برای ارتباط مستقیم و بدون بوروکراسی با شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات پژوهشی و دانشگاه‌ها در سطح گروه صنعتی در مسیر مرتفع‌کردن نیازهای فناوری صنایع خواهد بود.

در این سامانه، امکان ثبت‌نام شرکت‌های دانش‌بنیان، ارائه قابلیت‌های آن‌ها براساس طبقه‌بندی حوزه‌های علمی فناوری، معاونت علمی‌فناوری ریاست‌جمهوری و ارسال نیازهای احصاشده شرکت‌ها و معاونت‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو به شرکت‌های دانش‌بنیان و در آینده نزدیک به دانشگاه‌های کشور وجود دارد.

طراحی و توسعه این سامانه با پیشنهاد و محوریت مدیریت راهبری و نظارت بر شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان ایران‌خودرو و همکاری موسسه ISC وزارت عتف و بدون هزینه و صرفا با توان کارشناسی این مرکز طی مدت هشت‌ماه انجام شده است.

این سامانه می‌تواند زیربنایی برای توسعه زیرساختارهای وب‌سایت جامع ایران‌خودرو نیز باشد. البته نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی‌فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، معاون پژوهشی وزارت علوم و رییس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، رییس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون سیاستگزاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری افتتاح شد، تا فردا ۲۲ آذرماه در محل مصلی تهران برپا خواهد بود.

ایران‌خودرو؛ صنعت برگزیده در تعامل پایدار با دانشگاه

در همین راستا و در مراسمی که روز دوشنبه هفته جاری در دانشگاه علم‌وصنعت ایران برگزار شد نیز با اهدای تندیس و لوح تقدیر از گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌عنوان صنعت برگزیده در تعاملات پایدار با دانشگاه، تجلیل شد.

در آیین تجلیل از نام‌آوران، پژوهشگران و فناوران نمونه دانشگاه که از سوی دانشگاه علم‌وصنعت ایران، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان صداوسیما، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل برگزار شد، از مدیرعامل ایران‌خودرو با اهدای نشان علم‌وصنعت، تجلیل و قدردانی شد.

در این مراسم هم‌چنین تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت ایران‌خودرو دیزل و دانشگاه علم‌وصنعت ایران به امضا رسید.

هدف از امضای این تفاهم‌نامه، ایجاد مرکز تحقیق‌وتوسعه فناوری شرکت ایران‌خودرو دیزل در پارک علم و فناوری دانشگاه علم‌وصنعت ایران، سرمایه‌گذاری شرکت ایران‌خودرو دیزل تا ۱۲هزار میلیارد ریال طی سه سال در پروژه‌های تحقیق‌وتوسعه مورد نیاز شرکت در قالب اعتبار مالیاتی تحقیق‌وتوسعه قانون جهش تولید دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری شرکت ایران‌خودرو دیزل در توسعه زیرساخت پارک به میزان 1800میلیارد ریال طی سه سال از محل اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری «قانون جهش تولید دانش‌بنیان» است.

گفتنی است،؛ در این مراسم، از مدیران صنایع برگزیده در تعاملات پایدار با دانشگاه، اساتید نمونه کشوری دانشگاه علم‌وصنعت ایران، نفرات برتر دانشگاه علم‌وصنعت ایران و نیز جمعی از پژوهشگران این دانشگاه تجلیل و قدردانی شد.

ایران‌خودرو؛ پیش‌قراول تولید خودرو برقی در کشور

گروه صنعتی ایران‌خودرو همچنین در نمایشگاه اختصاصی اوراسیا که از ۱۳ تا ۱۶ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا بود، حضوری فعال داشت.

استاندار تهران در حاشیه بازدید از غرفه ایران‌خودرو در این نمایشگاه با بیان این‌که ایران‌خودرو پیش‌قراول تولید خودرو برقی در کشور است، گفت: «این شرکت همگام با دیگر خودروسازان دنیا، به فناوری روز این صنعت یعنی تولید خودروهای برقی ورود کرده است.»

علیرضا فخاری افزود: «با توجه به افزایش آلایندگی‌ها و آلودگی بالای کلانشهرها، توجه به طراحی و تولید خودرو برقی یک ضرورت است که باید به آن توجه ویژه شود.»

وی ادامه داد: «تولید خودرو برقی یکی از سیاست‌ها و راهبردهای جدید است و با تحقق آن باید با سرعت زیادی بتوانیم شرایط موجود را تغییر دهیم.»

فخاری با بیان این‌که اگر در این زمینه تاخیر یا کوتاهی صورت گیرد، شرایط آلایندگی بدتر خواهد شد، افزود: «ضروری است با سرمایه‌گذاری و اعطای مشوق‌های لازم تولید این نوع خودروها را برای تولیدکنندگان داخلی تسهیل کنیم و در صورت لزوم از منابع و امکانات خارجی استفاده کنیم.»

استاندار تهران اقدامات ایران‌خودرو را برای تولید خودرو برقی مناسب دانست و اظهار امیدواری کرد: «با توجه به تلاش‌های صورت‌گرفته در تولید خودرو برقی، نتایج خوبی برای کشور حاصل شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =