مشارکت غول‌های تجاری‌ساز برای الکتریکی‌کردن صنعت لجستیک

گروه ولوو، دایملر و تراتون سه غول صنعت تجاری‌سازی دنیا هستند که طی یک مشارکت سه‌جانبه‌ تا امروز تصمیمات مهمی برای الکتریکی‌سازی خودروهای سنگین گرفته‌اند

الکتریکی‌شدن خودروها از چند جنبه حائزاهمیت است و توانسته توجه بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب کند؛ کاهش مصرف سوخت، سازگاری با محیط‌زیست، کاهش آلاینده‌ها، استفاده از انرژی تجدیدپذیر و ارزان بودن سوخت آن‌ها تنها چند مورد از مزایای استفاده از خودروهای الکتریکی است. توسعه الکتریکی‌سازی خودروها، طی سال‌های اخیر در میان خودروهای تجاری نیز گسترش یافته و شرکت‌های بسیاری را به این سمت کشانده است.

در میان فعالان این صنعت، قطعا برخی برندها مشهورترند و توانسته‌اند جایگاه بهتری را در میان رقبا به دست بیاورند شاید دلیل این پیشگامی را بتوان در سابقه تولیدی، کیفیت محصولات، نوآوری‌های خلاقانه و برخی دیگر از مسائل دانست.

دراین میان نام‌هایی همچون ولوو، دایملر و تراتون (مالک اسکانیا) دیده می‌شود که سابقه طولانی‌مدتی در تولید مدل‌های دیزلی داشته‌اند. همچنین برندهای جدید اما پرسروصدای دیگری مانند ریویان و تسلا هم در فهرست برندهای برتر الکتریکی‌سازی تجاری‌ها دیده می‌شود که به‌رغم عمر کم فعالیت خود اما جایگاه ویژه‌ای در بازارهای جهانی به دست آورده‌اند.

این 10 شرکت در حال الکتریکی‌سازی وسایل نقلیه تجاری و ارائه راه‌حل‌های پیشگامانه برای زنجیره تامین جهانی هستند و به عنوان رهبران این حوزه، تخصص خود را برای کربن‌زدایی صنعت لجستیک به اشتراک می‌گذارند.

سه تازه‌کار پرقدرت در بازار تجاری‌های الکتریکی

بی‌وای‌دی، یک برند چینی تازه‌کار است که توانسته رقابت در بازار تجاری‌ها به ویژه اتوبوس‌ها را پرقدرت آغاز کند. BYD با توسعه اتوبوس‌ها و کامیون‌های برقی برای صنعت لجستیک، توانسته جایگاه مهمی را در بازارهای جهانی به‌دست بیاورد و به بزرگ‌ترین تامین‌کننده اتوبوس‌های الکتریکی در جهان تبدیل شود.

در سال2020، این شرکت به صنعت کالاهای کوتاه‌مدت توجه داشت، اما از آن به بعد، پیشنهادهای برای ترکیب کامیون‌ها، اتوبوس‌های عمومی و مدارس و آخرین پروژه تحقیق و توسعه، Skyrail، را به دست گرفت و شرکت خود را گسترش داد.

تسلا نیز همچون بی‌وای‌دی یکی از شرکت‌هایی است که فعالیت خود را با تولید مدل‌های الکتریکی آغاز کرد. شرکتی که در تولید مدل‌های الکتریکی پیشگام، جسور، قدرتمند و کارآمد است.

در سال 2022، این شرکت تسلا Semi را با برد 500 مایلی و سرعت شارژ 400 مایل در 30 دقیقه عرضه کرد. انتظار تسلا به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی بازی خودروهای الکتریکی، بر بازار تسلط یابد. این شرکت مدل‌های دیگری از جمله سایبرتراک را هم معرفی و قیمت‌گذاری کرده و به زودی قرار است تولید انبوه این خودروها را آغاز کند.

ریویان دیگر تازه‌کار قدرتمند در بازار تجاری‌های الکتریکی است و در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد. در حالی که مدل‌های R1T و R1S Rivian بسیار معروف شده‌اند اما در واقع این ون تحویل ریویان است که توسط خرده‌فروش آنلاین پیشرو آمازون ربوده شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ریویان خودروهای برقی، نرم‌افزار و زیرساخت شارژ را توسعه داده است تا مشتریان را از بهترین تجربه عملیاتی ممکن و پذیرش مقرون‌به‌صرفه خودروهای الکتریکی باتری‌دار مطمئن کند. هدف اکوسیستم ریویان این است که تلاش‌های الکتریکی‌سازی را به روشی ساده‌تر مقیاس‌بندی کند.

برقی‌سازی صنعت لجستیک با مشارکت بزرگان

گروه ولوو، دایملر و تراتون سه غول صنعت تجاری‌سازی دنیا هستند که طی یک مشارکت سه‌جانبه‌ تا امروز تصمیمات مهمی برای الکتریکی‌سازی خودروهای سنگین گرفته‌اند.

گروه ولوو به‌عنوان یکی از سهامداران اصلی در مشارکت سه‌جانبه با دایملر AG و گروه تراتون، خودروهای برقی را برای بازار آمریکای‌شمالی توسعه داده است.

کامیون این خودروسازی که به‌عنوان VNR Electric شناخته می‌شود برای استفاده ترانزیتی در نظر گرفته شده است.

از سال 2019، این کامیون در جاده‌ها آزمایش شده است، اما اکنون کسب‌وکارها در حال دریافت سفارش‌های خود هستند. یکی از این سفارش‌دهندگان، شرکت مرسک است که در مارس2022، 110 کامیون VNR Electric سفارش داد تا به سفارش قبلی 16 دستگاه اضافه شود.

دایملر AG به‌عنوان مالک مرسدس‌بنز و بخشی از این مشارکت سه‌جانبه‌، نقش مهمی در صنعت الکتریکی‌سازی خودروهای تجاری دارد.

این خودروساز آلمانی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کامیون در جهان است و در سال 2018 خودرو 18‌چرخ تمام‌الکتریکی خود را به‌نام کاسکادیا الکتریکی فریت‌لاینر معرفی کرد.

این کامیون برای پشتیبانی از عملیات بندری و حمل‌ونقل منطقه‌ای از طریق برد باتری 250مایلی طراحی شده است.

این شرکت همچنین کامیون دیگری به‌نام eM2 106 را توزیع می‌کند که به برد 230مایلی می‌رسد و برای شبکه‌های توزیع محلی استفاده می‌شود. گروه تراتون مالک اسکانیا، MAN، کامیون فولکس‌واگن (VW)، ناویستار و ریو است.

این شرکت در حالی که با دایملر AG و گروه ولوو برای الکتریکی‌سازی کامیون‌ها همکاری می‌کند، درحال تجزیه و تحلیل مارک‌های خود، به‌ویژه MAN است تا مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه را برای برقی کردن صنعت لجستیک تعیین کند. این شرکت همچنین درحال توسعه یک کامیون الکتریکی در زیرمجموعه فولکس‌واگن است که قرار است در آمریکای‌جنوبی برای انجام سفرهای تحویل کوتاه‌مدت عرضه شود.

ورود سرمایه و تکنولوژی دو تجاری‌ساز جهانی به بخش الکتریکی‌سازی

دو خودروسازی فورد و جنرال‌موتورز که سال‌های زیادی را صرف تولید مدل‌های سبک تجاری کرده‌اند، درحال‌حاضر به پیشگامان تولید مدل‌های الکتریکی تبدیل شده‌اند. فورد در سال 2022 اعلامیه‌ای را برای جذب نوآوری موردنیاز در ظرفیت باتری اعلام کرد.

این شرکت انتظار دارد که نرخ رشد سالانه ترکیبی خودروهای برقی تا سال2026 به 90درصد برسد که بیش‌از دو برابر رشد پیش‌بینی‌شده در صنعت جهانی است. فورد به‌عنوان یکی از انتخاب‌های برتر برای خودروهای تجاری، رشد قابل‌توجهی در محدوده خودروهای برقی خود داشته است.

ون تحویل E-Transit فورد در سال اوایل سال 2022 توسط اولین مشتری خود تحویل گرفته شد و پرفروش‌ترین گزینه سال بود و تا سپتامبر2022 به فروش 4387 رسید. این در حالی است که پیکاپ‌های الکتریکی این خودروسازی که مهم‌ترین آنها F150 لایتنینگ هم در سال جاری سروصدای زیادی به پا کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

آخرین اخبار