بازار خودرو

واردات خودروهای کارکرده طی ماه‌های گذشته به‌شکلی فراموش شد که بسیاری از کارشناسان، پرونده آن را مختومه می‌دانند و معتقدند اکنون اظهارنظر دراین‌باره صرفا کارکردهای تبلیغاتی دارد.

واردات خودروهای کارکرده که بحث آن حداقل از ابتدای سال جاری بسیار داغ بود و در خردادماه توسط هیات دولت تصویب شد، حالا چشم‌انداز چندان روشنی ندارد. از یک سو نمایندگان مجلس در مصاحبه‌های خود به‌قانونی بودن واردات خودروهای کارکرده اشاره می‌کنند و دولت را موظف به‌انجام واردات این محصولات می‌دانند و از سوی دیگر، مشکل تامین و ... ارز مانعی برای واردات این خودروهاست.

در شرایطی که طبق آمار گمرک، تعداد خودروهای سواری صفرکیلومتر واردشده به‌کشور که واردات آن‌ها چندان کار دشواری نیست، حتی به ۵ هزار دستگاه هم نمی‌رسد، احتمالا طرح واردات خودروهای دست‌دوم چندان عملی نخواهد بود.

در این میان یکی از کارشناسان بازار خودرو اعلام کرد: «از همان ابتدای تصویب قانون واردات خودروهای کارکرده معلوم بود که این قانون به‌اجرا درنمی‌آید. واردات این خودروها احتمالا بیشتر جنبه خبردرمانی برای کاهش التهاب بازار داشته است. از طرفی در حالی که شاید هنوز حتی یک‌هزار دستگاه خودرو وارداتی نیز تحویل مردم نشده است، اما برخی مسئولان از تحویل ۱۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی به‌مردم سخن می‌گویند.»

این کارشناس تاکید کرد: «این‌که واردات خودروهای دست‌دوم در شأن و منزلت مردم نیست، امر کاملا آشکاری محسوب می‌شود. اما همین که توانست شرایط پرالتهاب بازار خودرو را آرام کند، می‌توان گفت تصمیم درستی بود. اگر قرار بر واردات خودروهای کارکرده باشد، به‌نظر بهتر است که تعرفه واردات خودروهای صفرکیلومتر کمتر شود تا قیمت معقول‌تری در بازار پیدا کنند و به‌این صورت، شأن و منزلت مردم نیز حفظ خواهد شد. همچنین واردات خودروهای دست‌دوم احتمالا اتفاق نخواهد افتاد و شاید در آینده این پرونده به‌کلی مختومه ‌شود. در شرایط فعلی بازار، بسیاری از افراد که نیاز به‌خودرو دارند، اقدام به‌خرید نمی‌کنند و این می‌تواند به‌ضرر مردم باشد.»

از طرفی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز از افزایش قیمت دو مدل خودرو در یک ماه گذشته خبر داد و بر غیر قانونی بودن پیش‌فروش خودروهای وارداتی تاکید کرد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران از تداوم رکود بر بازار خودرو خبر داد و گفت: «عرضه و تقاضا در یک ماه گذشته حرکت چشمگیری را تجربه نکرده و تنها تغییر قابل توجه در این مدت افزایش قیمت دو خودرو به‌دلیل فاکتور نشدن آن‌ها و محدود شدن عرضه‌شان بوده است.»

موتمنی درباره واردات خودرو هم گفت: «عرضه خودروهای وارداتی همچنان محدود است و اگر ۴۰ هزار دستگاه خودرویی که گفته شده به‌بازار وارد شوند، در سه ماه آینده می‌توانیم شاهد تغییراتی باشیم.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو اظهار کرد: «مشکل امروز بازار خودرو، کمبود کالاست. قرار بود امسال یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود که این امر محقق نشد. اگر این میزان خودرو تولید می‌شد، امروز شاهد تاثیرات آن در بازار بودیم و بازار مبتلا به‌کمبود کالا نبود. البته که امروز هم واردات با هدف تعدیل بازار و جبران کمبود انجام می‌شود.»

وی درباره تاثیر تولید و واردات خودروهای برقی و تاثیر آن بر بازار گفت: «اجرای این ایده خوب، اما زمان‌بر است و نمی‌توان موضوع تعدیل بازار را معطل تامین و عرضه این خودروها نگه داشت.»

موتمنی درنهایت نکاتی را در مورد خرید خودروهای وارداتی یادآور شد و بر توجه به آن‌ها هنگام خرید این خودروها تاکید کرد.

به‌گفته وی درحال حاضر پیش‌فروش خودروهای وارداتی امری بی‌معناست و حتی شرکت‌هایی‌ که مجوز واردات خودرو را دریافت کرده‌اند، خود نمی‌توانند خودرو بفروشند و این خودروها تنها از طریق سامانه وزارت صمت به‌فروش می‌رود. همچنین پیش‌فروش هرگونه خودرو وارداتی و حتی داخلی در خارج از سامانه یادشده غیرقانونی به‌شمار می‌رود.

افزایش قیمت ۲۵ میلیون‌تومانی فونیکس FX پریمیوم

خودروهای داخلی در نخستین روز کاری این هفته، افزایش بهای یک تا ۶ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۸۸ میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۵۲۳ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۳ میلیون‌تومان، کوییک R اتومات (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۴۵۴ میلیون‌تومان، شاهین با ترمز جدید (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۵۸۸ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۵۳۲ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش قیمت ۳ تا ۲۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش ‌یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۱۳۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۷۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۰۵ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۰۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش و افزایش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و تویوتا CH-R فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند. از طرفی ارزش میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیاردتومان و کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای لوکس شاهد افزایش بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و ولوو XC۹۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =