ب‌ام‌و سری ۴ کوپه

قیمت یک دستگاه ب‌ام‌و ۴۲۰i مدل ۲۰۱۵ در بازار ایران از ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان آغاز شده و تا ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان ادامه پیدا می‌کند. این درحالی است که ارزش واقعی این کوپه سایز کامپکت پرمیوم و اسپرت آلمانی اکنون در بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس چیزی حدود ۶۸۲ تا ۷۱۷ میلیون‌تومان است

در سال ۲۰۱۸ واردات خودرو به‌کشور متوقف شد و از آن سال به بعد، هیچ خودرو جدیدی به بازار ایران عرضه نشده است. ۵ سال زمان کافی است تا بازار خودرویی یک کشور از بازار جهانی آن عقب بماند؛ چراکه طبق یک قانون نانوشته معمولا خودروها هر ۳ تا ۴ سال یک‌بار آپدیت می‌شوند.

حال ممکن است این آپدیت، یک تغییر نسل اساسی باشد یا یک فیس‌لیفت جهت بهبود بخش‌های مختلف خودرو. با توجه به‌این موضوع، می‌توان گفت محصولات موجود در بازار خودرو ایران با معیارهای جهانی اکنون قدیمی محسوب می‌شوند.

به‌عبارت دیگر تقریبا هیچ خودرو جدیدی که نمونه آن در بازار جهانی موجود باشد در بازار داخلی وجود ندارد. به‌همین بهانه تصمیم گرفته‌ایم خودروهای وارداتی موجود در بازار کشورمان را با نسخه جدیدتر آن در بازار جهانی مقایسه کنیم و ببینیم در طول این ۵ سال چه‌تغییراتی در آن‌ها رخ داده است.

در این نوشتار قصد داریم ب‌ام‌و سری ۴ کوپه را با جدیدترین نسل آن در بازار جهانی مقایسه کنیم. البته با توجه به‌باز شدن درهای واردات خودروهای خارجی، به‌زودی شاهد حضور برخی خودروهای روز جهان (با توجه به‌محدودیت‌های آیین‌نامه واردات خودرو) در خیابان‌های کشور خواهیم بود.

معرفی ب‌ام‌و سری ۴ کوپه

خودرو سری ۴ از نظر قدمت در میان مدل‌های مختلف ب‌ام‌و یک مدل نوپا محسوب می‌شود. این خودرو از سال ۲۰۱۳ به‌جمع محصولات ب‌ام‌و پیوسته و در برابر مدل‌هایی که چند دهه قدمت دارند، یک مدل تازه‌وارد به‌حساب می‌آید.

اما در اصل سری ۴ نام جدیدی است که برای مدل‌های اسپرت سری ۳ استفاده شده است. در سال ۲۰۱۳ زمانی که ب‌ام‌و نسل ششم سری ۳ را برای عرضه به‌بازار آماده کرده بود، این کمپانی سیاست‌های نامگذاری محصولات خود را تغییر داد و براساس سیاست جدید، مدل‌های اسپرت باید با اعداد زوج و مدل‌های خانوادگی با اعداد فرد نامگذاری می‌شدند.

بر همین اساس در نسل جدید، نسخه سدان، استیشن و گرن توریزمو با نام سری ۳ و مدل‌های اسپرت همچون کوپه، کانورتیبل و گرن‌کوپه تحت‌عنوان سری ۴ به‌بازار عرضه شدند. سری ۴ کوپه با کد F۳۲ شناخته شده و با تنوع بالایی از موتورهای بنزینی و دیزلی به‌فروش می‌رسید.

در سال ۲۰۱۷ سری ۴ دستخوش فیس‌لیفت قرار گرفت که البته در آن بیشتر شاهد به‌روزرسانی فنی بودیم. طراحی این خودرو به‌قدری چشم‌نواز بود که در زمان فیس‌لیفت تنها طراحی گرافیک چراغ‌های عقب و جلو تغییر کرد و طراحی دیگر بخش‌های بدنه خودرو دست‌نخورده باقی ماند. البته ب‌ام‌و تنوع رنگ جدیدی را برای سفارش مشتریان در نسخه فیس‌لیفت در نظر گرفت تا کمی جذابیت‌های مدل جدید سری ۴ را بالا ببرد.

برنامه تولید نسخه کوپه سری ۴ تقریبا مشترک با دو نسخه دیگر این خودرو بوده و هم‌زمان نیز فیس‌لیفت شده‌اند. در سال ۲۰۲۰ ب‌ام‌و پس از به‌پایان رسیدن برنامه تولید ۷ ساله نسل اول سری ۴ کوپه به‌همراه نسخه دیگر، آن را از خط تولید برکنار و نسل دوم را جایگزین کرد.

جالب است بدانید هر دو نسل سری ۴ تاکنون در آلمان تولید شده و هرگز بیرون از خاک این کشور مونتاژ نشده‌اند. این درحالی است که مدلی همچون سری ۳ در کشورهای زیادی مونتاژ می‌شود که علت آن، فروش بسیار بالا در نقاط مختلف دنیا و در بازار کشورهای مختلف است.

سری ۴ کوپه ما

نسل اول سری ۴ جزو معدود خودروهایی است که تمام مدل‌های آن (از نظر بدنه و کلاس خودرویی) در بازار ایران عرضه شده است. همان‌طور که گفته شد این خودرو آلمانی در ۳ نسخه کوپه، کانورتیبل و گرن‌کوپه تولید شده که هر سه آن‌ها در بازار کشورمان نیز موجود است. طول عمر سری ۴ کوپه همچون دیگر مدل‌های این سری در کشورمان بسیار کوتاه بود و تنها به‌مدت ۲ سال در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ عرضه شد.

کوپه کامپکت پرمیوم و اسپرت آلمانی، در گذر زمان!

همچنین در بخش فنی نیز تنوع سری ۴ با عرضه دو نسخه ۴۲۰i و ۴۲۸i در ایران خوب بود؛ اما مدل کوپه تنها شامل نسخه ۴۲۰i می‌شد. در کنار تنوع پیشرانه، شما می‌توانستید سری ۴ را از نظر ظاهری در ۳ تیپ اسپرت، لاکچری و M پکیج سفارش دهید

. بعد از روی کار آمدن مدل فیس‌لیفت‌شده سری ۴ در سال ۲۰۱۷ هرگز فرصت سفارش‌گذاری مجدد و عرضه دوباره آن در ایران فراهم نشد تا سری ۴ تنها در نسخه قبل از فیس‌لیفت در ایران موجود باشد.

زیر کاپوت ب‌ام‌و ۴۲۰i کوپه موجود در ایران یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو جا خوش کرده که توانایی تولید ۱۸۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد.

همچنین گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال نیرو به‌چرخ‌های عقب را برعهده دارد تا ۴۲۰i کوپه بتواند ظرف ۷.۳ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر تا ۲۳۷ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. مصرف سوخت این مدل ۶ لیتر در هر صد کیلومتر، به‌صورت ترکیبی اعلام شده است.

سری ۴ کوپه آن‌ها

همان‌طور که اشاره شد در سال ۲۰۲۰ سری ۴ وارد نسل دوم خود شد. نسخه کوپه این سری که اصلی‌ترین نسخه آن محسوب می‌شود، با تحولی اساسی همراه بود. در نسل جدید سری ۴ کوپه همچون نسل پیشین شاهد تنوعی از نسخه‌های بنزینی و دیزلی هستیم. اما بی‌شک اصلی‌ترین تحول سری ۴ در نسل دوم را باید عرضه نسخه تمام‌الکتریکی آن دانست. یک سال بعد از رونمایی نسل دوم سری ۴ یعنی در سال ۲۰۲۱ برای نخستین‌بار شاهد رونمایی از i۴ بودیم.

مدل i۴ که نسخه تمام‌الکتریکی از سری ۴ کوپه به‌حساب می‌آید با شخصیتی مستقل اما ظاهری مشابه با سری ۴ به‌جهانیان معرفی شده است.

پیش از این، سری ۴ همیشه در کنار مدل‌های معمولی تنها نسخه اسپرت و با پرفورمنس بالای M۴ را به‌بازار جهانی عرضه می‌کرد؛ اما از سال جاری مدل i۴ هم در کنار M۴ برای مشتریان دوست‌دار محیط‌زیست قابل سفارش خواهد بود. البته نسخه i۴ فقط در کلاس گرن‌کوپه تولید شده و فاقد نسخه کوپه است. بنابراین دوستداران ب‌ام‌و سری ۴ کوپه همچنان می‌توانند مهیج‌ترین ورژن آن را در M۴ جویا شوند.

این کجا و آن کجا؟

تفاوت‌های بسیار زیادی میان نسل اول و دوم سری ۴ کوپه وجود دارد. در نگاه نخست با وجود این‌که می‌توان رگه‌هایی از اصالت مدل پیشین را در این خودرو جست‌وجو کرد، اما اکنون با یک چهره کاملا جدید مواجهیم. جلوپنجره عمودی اصیل ب‌ام‌و اکنون با ابعاد بزرگ‌تری بازگشته تا رنگ و بوی دهه‌های گذشته را در میان برخی مدل‌های ب‌ام‌و، همچون سری ۴ کوپه زنده کند.

کوپه کامپکت پرمیوم و اسپرت آلمانی، در گذر زمان!

کوپه کامپکت پرمیوم و اسپرت آلمانی، در گذر زمان!

علاوه‌بر این، شاهد برخی به‌روزرسانی و بهبودها در بخش فنی، ارتقای سطح ایمنی و نرم‌افزاری، بیشتر و مدرن‌تر شدن امکانات و آپشن‌ها و ... در سری ۴ کوپه جدید هستیم.

اما از تمام این‌ها که بگذریم، به‌بخش فنی خودرو می‌رسیم. جایی که ب‌ام‌و ۴۲۰i کوپه و جدیدترین نسل آن در بازار جهانی را با اعداد و ارقام مقایسه می‌کنیم.

۴۲۰i کوپه جدید همچون نسل گذشته خود به‌یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو مجهز بوده که توانایی تولید ۱۸۴ اسب‌بخار را دارد. اما گشتاور تولیدی آن ۳۰ واحد بهبود یافته و اکنون به ۳۰۰ نیوتون‌متر رسیده است.

شتاب خودرو ۰.۲ ثانیه کندتر شده که علت آن را باید در افزایش وزن ۱۵۰ کیلوگرمی آن جست‌وجو کرد. در مقابل اما حداکثر سرعت این خودرو طبق اعلام رسمی کمپانی با ۳ واحد افزایش به ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است.

در بخش مصرف سوخت ترکیبی نیز برتری با نسل جدید بوده که ۰.۲ لیتر بنزین کمتری می‌سوزاند. اکنون قیمت یک دستگاه ب‌ام‌و ۴۲۰i مدل ۲۰۱۵ در بازار ایران از ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان آغاز شده و تا ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان ادامه پیدا می‌کند. این درحالی است که ارزش واقعی این کوپه سایز کامپکت پرمیوم و اسپرت آلمانی اکنون در بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس چیزی حدود ۶۸۲ تا ۷۱۷ میلیون‌تومان است. جالب است بدانید شما می‌توانید ب‌ام‌و ۴۲۰i کوپه مدل ۲۰۲۳ صفر کیلومتر را با قیمت ۲ میلیارد و ۸۱۳ میلیون‌تومان از نمایندگی ب‌ام‌و در بازار جهانی خریداری کنید.

جالب است بدانید شما می‌توانید ب‌ام‌و ۴۲۰i کوپه مدل ۲۰۲۳ صفر کیلومتر را با قیمت ۲ میلیارد و ۸۱۳ میلیون‌تومان از نمایندگی ب‌ام‌و در بازار جهانی خریداری کنید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

آخرین اخبار