سلمان ابراهیمی‌نژاد‌رفسنجانی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران

به عقیده اکثریت کارشناسان صنعت و بازار خودرو بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی در راستای تضمین خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی دست‌دوم تنها راهکار است.

سلمان ابراهیمی‌نژادرفسنجانی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در این خصوص معتقد است: «موضوع خدمات پس از فروش خودروهای دست‌دوم وارداتی به مانعی برای ورود این خودروها به کشور تبدیل شده است»

آیا می‌توان از الگوی سایر کشورهای واردکننده خودرو در دنیا برای تضمین خدمات پس از فروش خودروهای کارکرده وارداتی در داخل استفاده کرد؟

از آنجاکه الگوی مصرف خودرو در ایران متفاوت از سایر کشورهاست عملا امکان الگوبرداری از سایر کشورهای واردکننده خودرو در حوزه خدمات پس از فروش وجود ندارد. حتی در سایر کشورهای دنیا که عمر مفید خودروها پنج سال است و خدمات پس از فروش دغدغه جدی برای این کشورها نبوده اما به واسطه بحران کرونا طی سال‌های گذشته با مشکلات بی‌سابقه‌ای در این زمینه مواجه شده‌اند.

به نظر شما راهکار تضمینی برای خدمات پس از فروش محصولات دست‌دوم وارداتی چیست؟

راهکار مناسب برای تضمین خدمات پس از فروش خودروهای کارکرده وارداتی در کشور، بهره‌مندی از ظرفیت بخش‌خصوصی است، قاعدتا وقتی مشخصات خودروهای دست‌دوم وارداتی در اختیار بازار قرار بگیرد، تعمیرکاران و سرویس‌کاران مستقر در سطح کشور و همچنین فعالان بازار لوازم یدکی برای تامین قطعات این خودروها از طریق واردات یا ساخت داخل برنامه‌ریزی لازم را انجام خواهند داد.

کشورهای همسایه در دهه‌های گذشته اقدام به واردات خودروهای دست‌دوم خارجی کردند و از این‌رو با مشکلات این محصولات آشنایی دارند، آیا همکاری و تبادل اطلاعات میان همتایان ایرانی با مسئولان این کشورها می‌تواند راهکاری موثر برای کاهش دغدغه شهروندان به ارمغان بیاورد؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد در اکثر کشورهای جهان عمر مفید خودروها پنج‌سال است و خدمات پس از فروش دغدغه‌ای برای شهروندان آنان ایجاد نمی‌کند اما تیتراژ تولید هرگاه کاهشی شود این سیاست‌ها احتمالا بازنگری خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =