اختلال در عرضه بنزين

روز دوشنبه به‌رغم‌آنکه  بسیاری‌از جایگاه‌های بنزین سراسر کشور درپی اختلال در سامانه سوخت‌رسانی با مشکل مواجه شده‌ بودند اما طبق اعلام وزارت نفت  این مشکل در کمتر از ۲۴ساعت رفع شد. حال با توجه به اینکه سامانه سوخت‌رسانی به‌صورت آفلاین خدمت‌رسانی می‌کند، این سوال مطرح می‌شود اختلال در آن چگونه انجام شد.

ساعت ۱۰:۳۰ دوشنبه ۲۷آذر خبر حمله سایبری به سامانه سوخت کشور در رسانه‌های رسمی منتشر و عرضه بنزین با اختلال همراه شد. البته این حمله، اتفاق جدیدی نبود زیرا در سال ۱۴۰۰ نیز هکرها اقدام به این کار کرده بودند. اما یک تفاوت جدی بین آن اتفاق در سال ۱۴۰۰ با آذر ۱۴۰۲ وجود دارد که پرداختن به آن خالی از لطف نیست.

ابتدا ماجرای حمله سایبری به سامانه سوخت در سال ۱۴۰۰ را بازخوانی می‌کنیم.

سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰؛ ساعت ۱۱ ظهر یک حمله سایبری به سامانه سوخت ایران انجام شد و همه جایگاه‌ها را از کار انداخت. به دنبال آن صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌ها شکل گرفت و شایعه افزایش قیمت بنزین به‌گوش رسید. اما با اقدامات دولت مشکل عرضه در برخی جایگاه‌های سوخت برطرف و بدین‌ترتیب شرایط برای بازگشت به وضعیت عادی سوخت‌رسانی هموارتر شد و در پی آن وزارت نفت توانست تا پایان همان روز نیمی از جایگاه‌های سوخت را به صورت آفلاین وارد مدار کند.

طبق آمار وزارت نفت، در تجربه گذشته حمله سایبری، بعد از گذشت ۳روز همه جایگاه‌ها به صورت آفلاین وارد مدار شدند و طی یک هفته اتصال کل جایگاه‌ها به سامانه سوخت و بازگشت به حالت عادی انجام و در پایان نیز به میزان ۲۵۸میلیون‌لیتر به مردم سهمیه بنزین مازاد برای جبران اضافه‌هزینه‌ها اعطا شد.

اما اتفاق اخیر از جنبه‌های مختلف با ماجرای سال ۱۴۰۰ متفاوت است.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش گفت: در این حمله سایبری ۶۰درصد جایگاه‌های بنزین با چالش کارت‌خوان‌های سوخت مواجه شدند اما با تدابیری که اندیشیده بودیم از آسیب ۴۰درصد جایگاه‌ها به‌دنبال حمله سایبری جلوگیری شد.

هرچند شواهد از پیچیده‌تر بودن حمله سایبری اخیر نسبت‌به سال ۱۴۰۰ حکایت دارند اما در حمله اخیر، ضمن حفاظت از ۴۰درصد جایگاه‌ها و تداوم اتصال آنها به سامانه سوخت، بلافاصله با ایجاد ستاد مدیریت بحران در حدود ۱۲ساعت، همه جایگاه‌های غیرفعال سوخت به صورت دستی وارد مدار شدند، موضوعی که انجام آن در سال ۱۴۰۰ سه روز به‌طول انجامید.

جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش نیز عنوان کرد: امروز عملیات اتصال همه جایگاه‌ها به سامانه سوخت تکمیل خواهد شد. به بیان دیگر در حمله سایبری اخیر در کمتر از ۲روز همه جایگاه به سامانه سوخت متصل شد، اتفاقی که در تجربه قبلی بیشتر طول کشید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =