بازار خودروهای خارجی

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت در حال حاضر حجم قابل توجهی از خودروهای وارداتی در خاک کشور حضور دارند و فرآیند تخصیص به ‌مشتریان سامانه را طی می‌کنند. همچنین محموله‌های دیگری در مسیر ایران هستند که پس از ورود به خاک کشور، در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی عرضه خواهند شد

قیمت خودروهای خارجی در چند روز اخیر تا حد زیادی ثابت و یکنواخت بوده است. گویی بازار این مدل خودروها تحت‌تاثیر سرمای پاییز و زمستان قرار گرفته و هیچ خرید و فروشی در آن اتفاق نمی‌افتد! هفته گذشته هم‌زمان با مطرح شدن بحث‌هایی درخصوص مرجع قیمت‌گذاری خودرو، بهای برخی محصولات تولید داخل باز هم افزایش یافت.

البته در گذشته‌ای نه‌چندان دور، حتی در مقطعی شورای‌رقابت برای یک سال از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شد که البته پس از مدتی، این نهاد قیمت‌گذار باز هم به‌صحنه بازگشت و نقش اول قیمت‌گذاری را برعهده گرفت. شورای‌رقابت در بازگشت مجدد، خودروهای وارداتی و مونتاژی را هم انحصاری دانست و به‌همین دلیل این خودروها نیز مشمول قیمت‌گذاری شدند.

در کنار این قیمت‌گذاری، وزارت صمت با سامانه تخصیص یکپارچه، خودش عهده‌دار عرضه خودرو به‌بازار شد. البته اتخاذ این روش‌ها چندان به‌کاهش قیمت‌ها منجر نشد که البته این مساله بیشتر به‌بحث واردات مربوط می‌شود و ارتباطی به‌عملکرد وزارت صمت و شورای‌رقابت ندارد.

با این حال طی ماه‌های اخیر با توجه به‌اخبار منتشرشده و احتمال تزریق خودروهای وارداتی به‌بازار، برخی فعالیت‌های بازار تحت‌تاثیر این خبر قرار گرفته است. البته در این میان گاهی هم قیمت‌ها با توجه به‌نوسانات نرخ ارز افزایش یافته است. اما باید توجه داشت همچنان این بازار مملو از تقاضاست؛ تقاضاهایی که به‌سودای به‌دست آوردن فرصت مناسب، صبورانه در انتظار روزهای آینده مانده‌اند. با این وجود هنوز حجم زیادی از تقاضا در بازار باقی مانده است. این افراد در انتظار ورود خودروهای صفر و حتی دست‌دوم هستند تا بتوانند خودرویی با کیفیت و قیمت مناسب خریداری کنند. درشرایط کنونی اگر قیمت‌های موجود عادلانه اصلاح شوند، این امر در بلندمدت می‌تواند منجر به‌نتیجه‌ای مطلوب در بازار شود. اما درشرایط فعلی که هنوز فاصله زیادی میان عرضه و تقاضا وجود دارد، امکان دارد در ابتدا بازار در واکنش به‌این موضوع با افزایش قیمت مواجه شود. همچنین در دور بعدی سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی قرار است تا دوباره محصولات جدیدی به‌بازار معرفی شوند و مشتریان بتوانند گزینه‎های بیشتری را برای انتخاب داشته باشند.

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد دور بعدی فعالیت سامانه وارداتی‎ها با حضور خودروهای جدید همراه خواهد بود. وی در این باره گفت: «در دور بعدی سامانه وارداتی‌ها که به‌زودی برگزار می‌شود، مشتریان دارای اولویت می‌توانند محصولات جدیدی را از نشان جی‌ای‌سی (GAC) و سوزوکی انتخاب کنند. همچنین به‌دنبال آن هستیم که کیا K۵ هم در دور بعدی سامانه وارداتی‌ها عرضه شود.»

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه افزود: «درحال حاضر حجم قابل توجهی از خودروهای وارداتی در خاک کشور حضور دارند و فرآیند تخصیص به‌مشتریان سامانه را طی می‌کنند. همچنین محموله‌های دیگری در مسیر ایران هستند که پس از ورود به‌خاک کشور، در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی عرضه می‌شوند.»

ضیغمی در پایان افزود: «در تلاش هستیم تا پایان سال جاری، خودروهای جدید دیگری هم به‌سامانه وارداتی‌ها اضافه کنیم تا مشتریان بتوانند شاهد تنوع بیشتری در این بخش باشند. نیسان، مزدا و هوندا جزو نشان‌های تجاری هستند که امروز فرآیند اخذ مجوزها را طی می‌کنند و برنامه داریم محصولات این خودروسازان خارجی را هم به‌سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی اضافه کنیم.»

کاهش قیمت ۳۰ میلیون‌تومانی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش قیمت یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۷۱۲ میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۶۵۳ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۵۵۵ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۵۵۷ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۶۲۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۷۱۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۶۱۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ‌یک‌میلیارد و ۳۵۵ میلیون‌تومان و فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۴۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. از طرفی در گروه خودروهای خارجی پریمیوم و لوکس تغییر قیمت خاصی وجود نداشت و شاهد ثبات بها در بازار خودروهای خارجی در نخستین روز کاری هفته بودیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =