K5

از نظر سواری، این خودرو به‌لطف تایرهای 55/215 با رینگ 17 اینچی و سیستم تعلیق مک فرسون با طبق‌های بهینه‌سازی‌شده در محور جلو و سیستم مولتی‌لینک (چند اتصالی) در محور عقب، سواری نسبتا باکیفیتی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

اپتیما نام خوش‌آوازه‌ای است که برای ما ایرانی‌ها بسیار محبوب و آشناست. این خودرو به‌عنوان سدان میان‌سایز سگمنت D از سال 2000 میلادی تا به‌امروز روی خط‌تولید کیاموتورز قرار دارد. این خودرو در سه نسل خود (نسل‌های دوم، سوم و چهارم) در بازار ایران حضور فعال داشته و جزو محبوب‌ترین محصولات کیاموتورز در بازار ایران به‌شمار می‌رود. درعین حال نسل سوم اپتیما موسوم به TF و نسل چهارم آن یعنی JF از جایگاه بسیار ویژه‌ای در ایران برخوردارند. نسل پنجم این خودرو، موسوم به DL3 هفته گذشته توسط شرکت کوشاخودرو در شوروم مرکزی آن رونمایی شد.

K5 یا اپتیما؟

K5 یا اپتیما؟

طراحی جسورانه اپتیما

کیا اپتیما نسل پنجم موسوم به DL3 نوامبر سال 2019 میلادی به‌جهان معرفی شد. کیاموتورز در زمان معرفی این خودرو از استراتژی جدید خود برای فروش بیش‌تر این سدان نیز رونمایی کرد.

این استراتژی درحقیقت انتخاب دو نام برای این محصول محبوب کره‌ای بود. به‌بیان ساده‌تر کیاموتورز اپتیما را در بازار آمریکای شمالی با نام K5 می‌شناسند و این خودرو با این نام به‌دست مشتریان بازار آمریکای شمالی رسیده است.

اپتیما یا K5 نسل پنجم از نظر طراحی استایلی بسیار جسورانه دارد. طراحی این سدان جسور اسپرت کره‌ای توسط کیم سونگ-ووک انجام شده که به‌صورت مستقیم زیر نظر و تحت سرپرستی کریم حبیب (مدیر ارشد طراحی کیاموتورز) صورت گرفته است.

اپتیما نسل پنجم یا همان K5 روی پلت‌فرم هیوندای-کیا N3 شکل گرفته که نسل جدید پلت‌فرم‌های کیاموتورز است. این نسل از اپتیما از نظر ابعاد و اندازه، رشد چشمگیری داشته و فاصله محوری، طول، عرض و ارتفاع آن به‌ترتیب 2850، 4905، 1860 و 1445 میلی‌متر است.

به‌دلیل خمیدگی سقف و فرمت کوپه بودن، قامت این خودرو حدود 20 میلی‌متر کاهش یافته تا پرستیژ خود را به‌بهترین شکل حفظ کند. با نگاهی به‌پروفیل اپتیما یا K5 شاهد استفاده از خطوط نسبتا تیز و سطوح تخت با انحنای خاصی روی گلگیرها هستیم. به‌لطف تناسب ابعاد و اندازه بدنه با تایرها و البته حفظ فرمت کوپه، این خودرو استایل باوقار و نافذی را به‌نمایش می‌گذارد.

کشیده بودن ستون C، خمیدگی سقف، پوزه کشیده و پشت کوتاه، ویژگی‌هایی است که اپتیمای جدید را بسیار جذاب جلوه می‌دهند. خط کرومی، از روی درهای جلو و ستون A آغاز شده و به‌ستون C و روی درِ صندوق‌عقب می‌رسد. عریض‌تر شدن این خط کرومی، به‌لوکس بودن این سدان تاکید دارد.

چهره اپتیما یا K5 جدید به‌کمک خطوط تیز روی کاپوت، کشیده بودن پوزه، چراغ‌های کشیده و جلوپنجره عریض، تهاجمی و جسور به‌نظر می‌رسد. طراحی چراغ‌های جلو کشیده با گرافیک Z مانند و پوزه عریض این خودرو سبب شده است چاشنی اسپرت و هیجان آن دوچندان شود.

لازم به‌ذکر است کریم حبیب، مدیر ارشد کیاموتورز این فرم طراحی LED چراغ‌های جلو و عقب را به‌ضربان قلب تشبیه می‌کند. ناگفته نماند که اپتیما نسل پنجم یا K5 با اِلِمان‌های زبان جدید طراحی کیاموتورز هماهنگ شده و اِلِمان‌های این نوع طراحی را به‌خوبی در استایل این خودرو مشاهده می‌کنیم. یکی از پارامترهای زبان جدید طراحی کیاموتورز، جلوپنجره عریض و پوزه ببری یا همان tiger nose است که چهره این سدان فست‌بک را بسیار خشن و البته جذاب کرده است.

K5 یا اپتیما؟

K5 یا اپتیما؟

در نمای عقب، شاهد سبک طراحی مشابه سدان فست‌بک اسپرت این کمپانی کره‌ای یعنی استینگر هستیم. پیوستگی چراغ‌ها با گرافیک LED مشابه ضربان قلب و منقطع بودن آن در بخش میانی چراغ و حجم خاص روی صندوق‌عقب سبب شده است شاهد سدان زیبا و چشم‌نوازی باشیم. اما نکته بسیار مهم در اپتیمای جدید که توسط کوشاخودرو عرضه خواهد شد، این است که رینگ‌های این سدان فست‌بک اسپرت کره‌ای 17 اینچی است.

K5 یا اپتیما؟

این رینگ‌ها با توجه به‌رشد ابعادی بدنه و خمیدگی سقف، چندان هماهنگ نیست و گویی رینگ‌های یک مدل هاچ‌بک یا یک سدان کامپکت زیر این خودرو نصب شده است. ناگفته نماند که اپتیمای جدید وارداتی نسخه استاندارد بوده و در نسخه‌های فول آن مانند GT و GT Line شاهد رینگ‌های 19 اینچی هستیم. اپتیمای جدید واردشده به‌کشور، نسخه استاندارد است که علاوه‌بر این نسخه، 6 تریم دیگر از این خودرو در بازارهای اروپا و آمریکا عرضه شده است.

کابین داخلی هوشمند و اسپرت

در زمان قرارگیری در پشت فرمان اپتیمای جدید یا همان K5 نخستین پارامتری که جلب‌توجه می‌کند، سبک طراحی مدرن و بسیار ساختارشکن این خودرو است. فرم داشبورد ساده و مینیمال است؛ اما به‌لطف استفاده از یک نمایشگر 4.7 اینچی میان کلاستر، نمایشگر 8 اینچی لمسی میانی داشبورد برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و تنظیمات الکترونیکی سیستم تهویه‌مطبوع، فضای داخلی مدرن به‌نظر می‌رسد. غربیلک‌فرمان به‌سبک جدید محصولات کیاموتورز که سه شاخه بوده و با یک نوار کروم تزئین شده، ما را به‌یاد اپتیمای JF می‌اندازد.

K5 یا اپتیما؟

غربیلک‌فرمان اسپرت در کنار دسته‌دنده اسپرت به‌منظور ایجاد هیجان بیشتر در زمان رانندگی طراحی شده است. دریچه‌های ذوزنقه‌ای‌شکل طرفین با دریچه‌های افقی مستطیل‌شکل میانی هماهنگ شده تا با حجم خاص روی داشبورد، نمای زیبا و جذابی ایجاد شود. اما فارغ از طراحی جدید و مدرن این سدان فست‌بک کره‌ای، کیفیت متریال داخلی چندان بالا نیست.

رودری‌های جلو و عقب و قسمت بالایی داشبورد مزین به‌پلاستیک خشک هستند. این نکته را نباید فراموش کرد که طراحی صندلی‌های جلو کاملا ارگونومی بوده که این مهم یکی از موارد مثبت در طراحی داخلی K5 به‌شمار می‌رود.

همچنین بد نیست بدانید که در دو نسل قبلی اپتیما یعنی TF و JF نیز شاهد کابینی بی‌صدا و بدون ارتعاش بودیم. بر این اساس شیشه‌ جلو خودرو با یک کاور خاص الاستیکی پوشیده شده که زیر سطح شیشه جلو قرار گرفته است. همچنین وجود متریال منعطف در بخش کاور ستون‌ها و سقف، سبب شده است بسته شدن درها بدون صدا و ارتعاش انجام شود.

نکته دیگر در طراحی اپتیمای جدید، عدم استفاده از نورپردازی LED نواری و سقف پانوراماست که البته در نسخه GT و GT Line آن شاهد استفاده از هر دو آپشن جذاب ذکرشده هستیم. این نکته را فراموش نکنید که طراحان کیاموتورز برای سیستم اطلاعات-سرگرمی از بالاترین نسخه ارتباط کاربری کیاموتورز استفاده کرده‌اند که گرافیک نمایشگر و کارکرد با صفحه لمسی آن بسیار باکیفیت و مطلوب است.

قلب تپنده کیا اپتیمای جدید

پس از باز کردن کاپوت کیا اپتیمای جدید یا همان K5 شاهد یک پیشرانه تنفس‌طبیعی هستیم. در حقیقت اپتیمای جدید در چند نسخه به‌بازار عرضه شده که برای آن‌ها پیشرانه‌های 4 سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژ-پاشش سوخت مستقیم، دو لیتری تنفس‌طبیعی، دولیتری تنفس‌طبیعی گازسوز، دولیتری توربوشارژ-پاشش سوخت مستقیم و همچنین پیشرانه دولیتری پاشش سوخت مستقیم، 2.5 لیتری پاشش سوخت مستقیم و 2.5 لیتری توربوشارژ-پاشش سوخت مستقیم در نظر گرفته شده است.

نسخه واردشده به‌کشورمان با توجه به‌محدودیت قیمت نهایی این دسته از خودروها (حداکثر تا 20 هزار یورو و حجم موتور 2500 سی‌سی) نسخه پایه و استاندارد از کیا اپتیمای جدید است. بر این اساس، یک موتور 4 سیلندر تنفس‌طبیعی دو لیتری، مزین به 16 عدد سوپاپ روی دومیل‌سوپاپ‌رو و سیستم جرقه‌زنی هوشمند، زیر کاپوت اپتیمای جدید جا خوش کرده است.

این موتور موسوم به‌اسمارت‌استریم است که نسل جدید پیشرانه‌های دولیتری تنفس‌طبیعی هیوندای پاورتک است. این پیشرانه می‌تواند حداکثر 158 اسب‌بخار قدرت را در 6500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 196 نیوتون‌متر گشتاور را در 4800 آرپی‌ام به‌ارمغان ‌آورد. اگرچه این قدرت و گشتاور نسبت به‌وزن 1465 کیلوگرمی خودرو چندان قابل توجه نیست، اما در مقابل نسبت به‌تمام وارداتی‌های بازار از استهلاک بسیار پایین‌تری برخوردار است.

سیستم پاشش سوخت این موتور MPi یا همان چند نقطه‌ای پشت سوپاپ‌هاست که با در نظر گرفتن کیفیت فعلی سوخت بنزین در کشور، می‌توان به‌کیفیت بالا و استهلاک پایین این پیشرانه امیدوار بود.

از سوی دیگر در بخش سیستم انتقال قدرت یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک که تحت‌نظر کمپانی آیسین ژاپن تولید شده، برای این خودرو در نظر گرفته شده تا اپتیمای جدید بتواند قدرت و گشتاور تولیدی را به‌چرخ‌های جلو برساند. بر این اساس و مطابق با آن‌چه کمپانی کیاموتورز اعلام کرده تنها 10.6 ثانیه زمان نیاز است تا این سدان فست‌بک از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت برسد.

امکانات رفاهی و ایمنی کیا K5

K5 یا اپتیما؟

از آن‌جا که کیا اپتیمای جدید یا همان K5 نسخه استاندارد است، دارای امکاناتی نظیر کروزکنترل اتوماتیک، دو ایربگ، سیستم ترمز چهارچرخ دیسکی به‌همراه ABS، ESC، VSM، HAC، ETACS، سیستم مانیتورینگ فشار باد تایرها، سیستم کمکی و هشدار صوتی هنگام حرکت به‌سمت جلو در زمان پارک کردن خودرو، دوربین دنده‌عقب، هشدار باقی ماندن سرنشینان داخل کابین، سیستم تهویه‌مطبوع با مکانیزم الکترونیکی و کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب، قابلیت انتخاب حالت رانندگی یا درایو مد، پورت شارژ USB، پورت شارژ 12 ولت، کنترل صوتی روی فرمان، سیستم اتو اندروید و اپل کارپلی برای نمایشگر 8 اینچی لمسی، روکش‌چرم مصنوعی برای دسته‌دنده و جایگاه نگهداری لیوان برای سرنشین جلو و راننده است. درحال حاضر از سوی شرکت کوشاخودرو قیمت نهایی برای این خودرو اعلام نشده؛ اما گفته‌ها حاکی از آن است که اپتیمای جدید سال آینده به‌بازار عرضه خواهد شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دارویی IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    سلام چه عجب بلاخره دیگه ی کره ای بین این همه چینی دیدیم واقعا خوبه به شرطی که واردات ادامه داشته باشه من خودم سراتو سایپا دارم ازش راضیم واقعا امیدوارم واردات خوب بره جلو که هممون بتونیم ماشین خوب بخریم و سوار شیم
  • محمدرضا IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    سلام و وقتتون بخیر به به چه ماشینی بلاخره اپتیما ۲۰۲۲ که همش تو عکس می‌دیدیم اومد ایران به به خیلی عالیه دمشون گرم فقط اگه میشه لطفا آدرس این نمایندگی رو میدیدن ما هم بریم ی سر به اپتیما بزنیم؟
  • Elham IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    با سلام خدمت تیم خوبتون ی دو سه روز پیش داشتم سرچ می کردم برای اینکه مدل جدید ماشینم رو ببینم با سایت اخبار خودرو و عکس های که گرفته بودید مواجه شدم و خیلی خوشحال شدم گزارشتون عالی بود عالی واقعا از نظر قیافه خیلی خیلی خوشگله فقط میشه لطفا ی سری اطلاعات بیشتر درباره قیمتش و دقیقا چه زمانی به بازار میاد منتشر کنید؟ ممنون و سپاس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =