بزرگ‌ترین فروشگاه خودرو روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه بزرگ‌ترین نمایندگی خودرو روسیه را تحت‌مدیریت موقت دولتی قرار داد؛ اقدامی که کرملین مدعی است براساس منطق تجاری اجرا شده، اما به‌گفته بنیانگذار این فروشگاه خودرو، روسیه را غیرقابل سرمایه‌گذاری جلوه خواهد داد.

مجموعه رولف که متعلق به‌یک شرکت مستقر در قبرس است و توسط تاجر روسی سرگئی پتروف تاسیس شد، یکی از نخستین نمایندگی‌های فروش خودرو بود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پدید آمد.

توقیف این نمایشگاه طی فرمانی در وب‌سایت دولتی اعلام شده و پس از آن صورت گرفت که مسکو در سال جاری کنترل موقت چندین دارایی متعلق به‌غرب را در واکنش به‌مسدود شدن یا مختل شدن دارایی‌های روسیه به‌دلیل تحریم‌ها در غرب به‌دست گرفت. اما توقیف کسب‌وکار رولف که به‌روش سنتی انواع مختلف خودروهای با برند خارجی را می‌فروخت، نخستین‌باری است که دسترسی یکی از تجار برجسته روسی را از اموال خود قطع می‌کند. پتروف که در اتریش زندگی می‌کند، توسط مقامات روسی متهم به‌انتقال غیرقانونی پول به‌خارج از کشور است؛ اما او این اتهام را رد می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «این اقدام صرفا به‌مصلحت اقتصادی و انطباق با قوانین فعلی فدراسیون روسیه و با در نظر گرفتن وضعیت متعارف اقتصادی بین‌المللی بوده که ما را تا حد زیادی تحت‌تاثیر قرار داده است.»

پسکوف افزود که رولف یک شرکت روسی بود؛ اما یک شرکت دارای طرح مالکیت شامل یک عنصر داخلی بود که نیاز به‌مداخله دولت در اقدامات او وجود داشت.

رولف گفت الکسی گولیایف به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت منصوب شده است و سوتلانا وینوگرادوا معاون اوست. مدیریت موقت هیچ تاثیری بر عملیات رولف نخواهد داشت.

اقدامی با جهت‌گیری خاص

پتروف این اقدام را ضربه دیگری به‌چشم‌انداز سرمایه‌گذاری روسیه خواند و این سوال را مطرح کرد که آیا سرمایه‌گذاران آسیایی، ریسک خرید سهام در دارایی‌های روسیه را درچنین شرایطی به‌جان می‌خرند یا خیر؟

پتروف طی مصاحبه تلفنی با «رویترز» گفت: «سیستم بانکی از قبل به‌ما اطلاع داده بود که مدیریت جدید به‌معنای مدیریت دائمی است و ما از قبل اطلاع داشتیم که قرار است در زمانی که خارج روسیه هستیم، این اقدامات علیه ما انجام شود.»

پتروف گفت: «این اقدام احتمالا به‌نفع یکی از ساختارهایی است که اکنون درحال تلاش برای خرید دارایی‌ها در روسیه است.»

وی افزود: «مردم به‌انگیزه‌های سیاسی در عالم اقتصاد واکنش نشان می‌دهند و این اقدام تاثیر بدی بر جامعه دارد. مدیریت و تاثیرگذاری دولتی، به‌طور معمول ناکارآمد است؛ به‌ویژه در مواردی مانند کاسبی و خرید و فروش اجناس.»

پتروف یکی از معدود تاجران روسی بود که در سال 2014 نامه‌ای را امضا کرد که در آن از آسیب به‌روابط شرق و غرب پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه توسط روسیه به‌اوکراین انتقاد کرد.

بازرسان روسی در سال 2019 تحقیقاتی را درمورد رولف آغاز کردند و آن را به‌خرید سهام با قیمت‌های بالا متهم کردند؛ اتهامی که پتروف آن را رد کرد و گفت این اتهامات می‌تواند با دیدگاه‌های سیاسی او مرتبط باشد.

در ماه سپتامبر، یکی از مدیران ارشد سابق رولف به‌اتهام شرکت در معامله‌ای که به‌منزله انتقال غیرقانونی وجوه به‌خارج از کشور تلقی می‌شود، به 8 تا 21 سال زندان محکوم شد. حکم بازداشت پتروف نیز صادر شده است.

تلاش برای روسی‌سازی در دولت

طبق گزارش پایگاه پولیتیکو، پوتین در جلسه با سران صنایع تولیدی دستور داده که همه مسئولان این کشور باید خودروهای داخلی سوار شوند. رئیس‌جمهور فدراسیون در این جلسه گفت: «وزرا، سازمان‌ها و مسئولان اداری خواسته‌اند خرید خودروهای خارجی ادامه پیدا کند و همین رویه تداوم داشته باشد.»

وی اضافه کرد: «من گفتم که این مساله باید کاملا کنار گذاشته شود و همه مقام‌های این کشور باید خودروهای داخلی سوار شوند.»

شرکت‌های خودروسازی خارجی در سال‌های گذشته به‌فعالیت خودشان در روسیه پایان داده‌اند. خودروسازانی مثل فولکس‌واگن، مرسدس‌بنز و نیسان همگی بعد از شروع حمله روسیه به‌اوکراین فعالیتشان را در سوریه معلق کردند.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «همه مسئولان ما خارق‌العاده‌اند؛ اما باید بدانند که برای توسعه برندهای داخلی خودروها و سایر محصولات داخلی باید تلاش کنیم.» درحال حاضر لادا معروف‌ترین شرکت خودروسازی روسیه محسوب می‌شود؛ اما پوتین معمولا با خودروهای شرکت روسیه‌ای «اوروس» تردد می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =