وسپا GTS۲۵۰ 

بسیاری معتقدند موتورسیکلت یک وسیله کاربردی و اقتصادی است. در استاندارد وسایل حمل‌ونقل جهانی این نوع وسیله‌نقلیه در کلاس پرکتیکال (کاربردی) اما اقتصادی قرار دارد.

در دوره‌ای که قیمت خودروها در بازار کشور نجومی شد، مونتاژکننده‌های موتورسیکلت نیز درصدد افزایش قیمت این دوچرخ‌های جذاب برآمدند. بر این اساس شاهد تغییرات گسترده‌ای در قیمت موتورسیکلت‌های موجود در بازار کشور بودیم.

در این مطلب به‌بررسی پنج مدل محبوب و پرفروش اما گران‌قیمت بازار می‌پردازیم.

کاوازاکی نینجا۲۵۰

نسخه جدید و به‌روز محصول پرفورمنسی کاوازاکی در سال ۱۳۹۸ توسط نمایندگی انحصاری این برند در کشور، به‌بازار عرضه شد. نینجا۲۵۰‌ های جدید به‌زبان جدید طراحی کاوازاکی مزین شده‌اند.

وقتی دوچرخ‌ها هم لوکس می‌شوند!

چراغ‌های کشیده در جلو و فلاپ‌های استخوانی که در امتداد باک حجیم قرار گرفته‌اند، ظاهری تهاجمی را برای نینجا فراهم کرده‌اند. زاویه بیشتر گلگیر عقب و فلاپ‌های حجیم، آیرودینامیک این موتورسیکلت را بهبود بخشیده‌ و این مساله به‌معنای ارتقای پرفورمنس کاوازاکی نینجا۲۵۰ است. در میانه استایل عضلانی و تنومند نینجا۲۵۰ کماکان همان پیشرانه دوسیلندر موازی تویین به‌حجم ۲۴۹ سی‌سی با ۸ سوپاپ قرار گرفته است.

این پیشرانه با تغییراتی در بخش طراحی اتاق احتراق، ضریب تراکم ۱۱.۶ به‌یک و پاشش سوخت توسط انژکتور، حداکثر توان ۳۸.۲ اسب‌بخاری و حداکثر گشتاور ۲۳.۵ نیوتون‌متری را تولید می‌کند.

این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۶ سرعته با کلاچ‌های چندصفحه‌ای و با مکانیزم هیدرولیکی به‌چرخ عقب منتقل می‌شود. سیستم تعلیق نینجا ۲۵۰ مجهز به‌دامپر گازی قابل تنظیم در میانه شاسی و دامپر قابل تنظیم هیدرولیکی تلسکوپی در جلو است. وجود تایرهای ۷۰/۱۴۰ در عقب و تایرهای ۷۰/۱۱۰ در جلو با رینگ‌های ۱۷اینچی، سواری باکیفیت و نرمی را به‌راکب نینجا۲۵۰ هدیه می‌کند.

چند مدل از نینجا ۲۵۰ جدید توسط نمایندگی این کمپانی به‌بازار عرضه می‌شود. در نمونه‌های مجهز به ABS سیستم ترمز ضدقفل به‌کمک دیسک‌های خنک‌شونده، عملکرد بی‌نظیری را به‌نمایش می‌گذارند تا ایمنی راکب و عابران پیاده تضمین شود. این درحالی است که نمونه‌های کارکرده کاوازاکی نینجا۲۵۰ ABS مدل ۱۳۹۹ با کارکرد ۱۶ هزار کیلومتر، قیمتی برابر با ۴۲۰ میلیون‌تومان دارد.

هوندا کلیک ۱۵۰

کلیک به‌عنوان جذاب‌ترین و پرطرفدارترین اسکوتر اسپرت در میان جوانان و اسپرت‌دوستان شناخته می‌شود. پوزه متمایل به‌جلو با LED های عمودی و چراغ‌های نسبتا کشیده، ظاهری اسپرت و البته زیبا برای کلیک به‌وجود آورده است. وجود نمایشگر دیجیتالی و گیربکس اتوماتیک از ویژگی‌های مدرن این اسکوتر ژاپنی است.

قوای محرکه‌ کلیک را یک موتور تک‌سیلندر ۱۵۰ سی‌سی با دوسوپاپ تشکیل می‌دهد که حداکثر ۱۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۳.۴ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

وقتی دوچرخ‌ها هم لوکس می‌شوند!

این قدرت و گشتاور تولیدشده به‌کمک گیربکس اتوماتیک به‌چرخ عقب می‌رسد. بهره‌گیری از گیربکس بی‌دردسر و باکیفیت اتوماتیک و پیشرانه کم‌حجم و البته کم‌استهلاک سبب شده است کلیک در میان جوانان به‌گزینه‌ای محبوب و پرطرفدار تبدیل شود.

در این موتورسیکلت سیستم تعلیق در یک طرف بدنه دامپر و فنر قرار گرفته که با این وجود، سواری مطلوب و رضایت‌بخشی را در اختیار راکبش‌ قرار می‌دهد.

مهم‌ترین ویژگی که کلیک را از سایر اسکوترهای موجود در بازار کشور متمایز می‌کند، سیستم ترمز ترکیبی یا CBS آن است که به‌عنوان یکی از جدیدترین تجهیزات ایمنی در موتورسیکلت‌ها شناخته می‌شود.

کمپانی هوندا این سیستم را برای کلیک تعبیه کرده تا ایمنی راکب آن را افزایش دهد. کلیک در دو مدل ۱۲۵ و ۱۵۰‌سی‌سی در بازار موجود است که نسخه صفرکیلومتر ۱۵۰ سی‌سی آن در بازه قیمتی ۲۰۰ میلیون‌تومان و نمونه ۱۲۵ سی‌سی کارکرده آن در بازه قیمتی ۱۰۰ میلیون‌تومان قرار دارد.

وسپا ۹۴۶

وسپا یکی از بهترین سازندگان اسکوترهای جذاب و قدرتمند در جهان شناخته می‌شود. این کمپانی در سال ۲۰۱۱ با الهام‌گیری از پروتوتایپ اسطوره این کمپانی یعنی MP۶ و ترکیب آن با طرح‌های جدید، از مدل ۹۴۶ رونمایی کرد. ۹۴۶ که به‌عنوان پرچمدار مدرن وسپا معرفی می‌شود، از همان ظاهر کلاسیک مبنی بر رترو دیزاین بهره گرفته است. طراحی صندلی در بالاترین سطح، فرم منحنی عقب و طراحی چراغ گرد در جلو، شکل منجسمی را ارائه می‌دهد که با وجود سبک نوستالژی، ترکیبی از مدرن بودن را نیز به‌نمایش می‌گذارد.

وقتی دوچرخ‌ها هم لوکس می‌شوند!

بهره‌گیری از متریال آلومینیوم، ۹۴۶ را از یک اسکوتر معمولی و صرفا دارای بدنه فلزی با پنل‌های پلاستیکی متمایز می‌کند. وسپا ۹۴۶ با دو پیشرانه ۱۲۵ سی‌سی و ۱۵۰ سی‌سی به‌بازار عرضه شده که نمونه‌های ۱۵۰ سی‌سی آن برای بازار آمریکای شمالی در نظر گرفته شده است.

هر دو مدل در بازار کشور یافت می‌شود که قوی‌ترین پیشرانه آن موتور تک‌سیلندر ۱۵۰ سی‌سی با ۳ سوپاپ است. این موتورسیکلت با وجود نسبت تراکم ۱۰.۵ به‌یک و پاشش سوخت انژکتوری حداکثر قدرت ۱۲.۷ اسب‌بخاری و حداکثر گشتاور ۱۱.۵ نیوتون‌متری تولید می‌کند.

این قدرت و گشتاور در کنار گیربکس CVT رانندگی آرامی را به‌ارمغان آورد. در این مدل برای هر دو چرخ سیستم ترمز ABS تعبیه شده تا ایمنی راکب افزایش یابد.

خاص بودن، در کنار کیفیت ساخت بالای این اسکوتر جذاب ایتالیایی و جایگاه آن در میان علاقه‌مندان سبب شده است در بازار کشورمان به‌یکی از لوکس‌ترین‌ دوچرخ‌های ایران بدل شود و ارزش آن در بازه قیمتی ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون‌تومان برای نسخه صفرکیلومتر قرار بگیرد.

وسپا GTS۲۵۰

این روزها محصولات وسپا، سهم بیشتری در میان محصولات دوچرخ لوکس دارند. GT یا همان Grandtourismo بزرگ‌ترین پلت‌فرم وسپا به‌شمار می‌رود. درواقع مدل‌های GT و GTV هر دو اوج عملکرد وسپا را نشان می‌دهند که در قالب ظاهری مدرن با حفظ ویژگی‌های نوستالژی، از پیشرانه قدرتمندتری برخوردارند. استایل ظاهری ساده با گلگیرهای برآمده در عقب و نشیمنگاه یا صندلی مسطح و البته چرمی با متریال باکیفیت، لذت رانندگی با اسکوتری اسپرت را فراهم می‌کنند.

وقتی دوچرخ‌ها هم لوکس می‌شوند!

مدل‌های متعددی از نسخه‌های GTS و GTV در کشور موجود است. مدل GTS۲۵۰ از یک موتور تک‌سیلندر به‌حجم ۲۴۹ سی‌سی سود می‌برد که با وجود ۴ سوپاپ، حداکثر ۱۹ اسب‌بخار قدرت و ۲۱ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

سیستم ترمز ABS، رینگ‌های آلومینیومی و سیستم تعلیق قابل تنظیم در چهار حالت و خروجی پورت USB و ریموت کنترل از مهم‌ترین تجهیزات GT۲۵۰ به‌شمار می‌روند.

وسپا GT۲۵۰ و GTV۲۵۰ هر دو از یک مشخصات فنی بهره می‌گیرند و نسخه‌های صفرکیلومتر این دو موتورسیکلت در بازه قیمتی ۴۵۰ میلیون‌تومان و نسخه‌های کارکرده‌ آن‌ها (۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰) در بازه قیمتی ۳۵۰ میلیون‌تومان قرار دارند.

یاماها R۲۵

اسپرت‌بایک یاماها را باید یکی از خاص‌ترین موتورسیکلت‌های بازار ایران معرفی کرد. درحال حاضر تعداد بسیار کمی از R۲۵ در بازار کشور موجود است. استایل عضلانی با پوزه زاویه‌دار و چراغ‌های کشیده از ویژگی‌های ظاهری این محصول است. اگر نخستین‌باری باشد که به یاماها R۲۵ می‌نگرید، ممکن است مشابه کاوازاکی نینجا به‌نظر برسد. سبک طراحی خاص و رنگ بدنه باکیفیت، استایلی جذاب و چشم‌نواز به‌این اسپرت‌بایک یاماها می‌بخشد.

وقتی دوچرخ‌ها هم لوکس می‌شوند!

پیشرانه قدرتمند R۲۵؛ این موتورسیکلت اسپرت را به‌یکی از قوی‌ترین نمونه‌های حاضر در بازار بدل کرده است. این موتور دوسیلندر ۲۴۹ سی‌سی از ۴ سوپاپ در هرسیلندر و سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها و پاشش سوخت انژکتوری برخوردار است.

این پیشرانه توانایی تولید ۳۵.۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۲.۶ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. گیربکس ۶ سرعته دنده‌ثابت شتاب این اسپرت‌بایک را تسریع می‌بخشد.

با وجود تایرهای ۷۰/۱۴۰ در عقب، تایرهای ۷۰/۱۱۰ در جلو، رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی، سیستم تعلیق مونوشوک با دامپر گازی قابل تنظیم و دامپرهای تلسکوپی هیدرولیکی، سواری یاماها R۲۵ بسیار لذت‌بخش است.

سیستم ترمز ABS، نمایشگر LCD و سامانه تسریع تعویض دنده‌ها از دیگر ویژگی‌های یاماها R۲۵ است. این موتورسیکلت در بازه قیمتی ۴۰۰ میلیون‌تومانی برای نسخه صفرکیلومتر قرار دارد. با توجه به‌موارد ذکرشده می‌توان گفت این اسپرت‌بایک یاماها یکی از خاص‌ترین گزینه‌ها در بازار موتورسیکلت کشور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =