بازار خودروهای خارجی

اگر واردات قطعی را تعداد خودروهای ترخیص‌شده بدانیم، بیشتر خودروهای عرضه‌شده در سامانه یکپارچه، هنوز به‌طور قطعی وارد نشده‌اند.

درحالی که تعداد خودروهای خارجی ترخیص‌شده از گمرک به ۵ هزار دستگاه نیز نرسیده، رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید بیش از ۸ ‌هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو در سامانه یکپارچه بارگذاری شده‌اند. وی همچنین از واردات بیش از ۸ هزار دستگاه خودرو به‌کشور صحبت به‌میان آورده؛ این درشرایطی است که گمرک ایران سه‌شنبه این هفته اعلام کرد تعداد خودروهای واردشده به‌کشور حدود چهار هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده است.

این گفته‌ها درشرایطی بیان شده که گفته می‌شود تا به‌امروز حتی هزار نفر هم موفق به‌دریافت خودرو ثبت‌نامی خود از محل واردات نشده‌اند. بنابراین از جمع حدود ۳۱ هزار نفر متقاضی نهایی خودروهای خارجی، بیش از ۳۰ هزار نفر کماکان چشم‌انتظار دریافت خودرو ثبت‌نامی خود هستند.

متقاضیان نهایی خودروهای وارداتی ابتدا حدود ۳۴ هزار نفر بودند؛ اما در ادامه حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها انصراف دادند.

نکته دیگر درمورد خودروهای وارداتی روند نسبتا طولانی شماره‌گذاری آن‌هاست.

گفته می‌شود شماره‌گذاری هر دستگاه خودرو وارداتی حداقل دو هفته و گاهی نیز تا یک ماه زمان می‌برد. این موضوع یکی از دلایل کندی تحویل خودروهای ثبت‌نامی به‌متقاضیان است. به‌گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، تاکنون بیش از ۸ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده و نیمی از خودروهای ترخصی نیز پلاک شده‌اند.

آمار دیگری که رئیس سازمان توسعه تجارت ارائه کرده، به‌متقاضیان تعیین‌تکلیف‌نشده در سامانه فروش خودروهای وارداتی مربوط می‌شود. به‌گفته ضیغمی، هم‌اکنون حدود ۲۲ هزار نفر همچنان به‌عنوان متقاضی خرید این خودروها حضور دارند و حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر نیز به‌صورت قطعی خودرو مدنظر خود را از طریق همین سامانه انتخاب کرده‌اند.

طبق آمار ارائه‌شده از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت، تاکنون بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو از برندهای مختلف در سامانه مورد نظر عرضه شده؛ حال آن‌که درمجموع بیش از ۸ هزار دستگاه خودرو وارد بنادر کشور شده و تعداد ترخیصی‌ها نیز نزدیک به ۴ ‌هزار و ۵۰۰ دستگاه است. با توجه به‌این آمار، عملا حدود ۲ برابر خودروهای ترخیص‌شده از گمرک، در سامانه یکپارچه عرضه شده است.

همچنین تعداد خودروهای خارجی عرضه‌شده در این سامانه، از تعداد کل خودروهای وارداتی چه خودروهای ترخیصی و چه خودروهای روی آب کمی بیشتر است.

از طرفی بررسی بازار پاییزی خودرو نشان از ثبات نسبی قیمت‌ها دارد. از ابتدای امسال هیجانات موثر بر بازار خودرو تا حد زیادی تعدیل شد و در سه‌ماهه سوم سال نیز قیمت خودرو در بازار بر مدار ثبات چرخید؛ به‌طوری که مجموع خودروهای مونتاژی و داخلی تقریبا بدون تغییر قیمت بودند. البته در زمینه خودروهای داخلی‌، شاهد رشد قیمت جزئی بودیم. بازه قیمتی مربوط به‌خودروهای وارداتی صفر به‌مونتاژی‌ها بسیار نزدیک است و این در شرایطی است که متقاضیان خودرو در بازار ایران خرید محصولات خارجی را به‌مونتاژی‌ها ترجیح می‌دهند.

اما بازار خودروهای داخلی به‌علت تفاوت قیمت فاحش آن‌ها با وارداتی‌ها چندان تحت‌تاثیر این موضوع قرار نمی‌گیرد. نتیجه این‌که شاهدیم خودروهای داخلی در پاییز امسال حدود ۵ درصد رشد قیمت داشته‌اند؛ اما مونتاژی‌ها حتی کمی افت قیمت را هم ثبت کرده‌اند.

همچنین در مردادماه امسال قانون واردات خودروهای کارکرده از طرف مجلس به‌دولت ابلاغ شد. اگرچه این قانون مربوط به‌تابستان است، اما بازار در پاییز سال جاری، تحت‌تاثیر انتظار برای ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور از طرف هیات دولت بوده است.

درواقع متقاضیان انتظار داشتند با ابلاغ این آیین‌نامه در سه‌ماهه سوم سال، خودروهای دست‌دوم وارد کشور شده و آن‌ها بتوانند با بودجه‌ای که برای خرید خودرو در نظر گرفته‌اند، به‌جای یک محصول داخلی یا مونتاژی چینی، یک خودرو کارکرده ولی با کیفیت را که ساخته اروپا، ژاپن یا کره‌جنوبی باشد، خریداری کنند.

افزایش قیمت خودروهای داخلی و چینی در آخرین روز کاری هفته گذشته

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته، افزایش بهای شدید یک تا ۵۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که کارون (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۷۹۰ میلیون‌تومان، پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۱۷ میلیون‌تومان افزایش ۷۲۷ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۹۶۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش ۸۰۰ میلیون‌تومان، نیسان آپشنال (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۵۵۳ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقایافته (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۵۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش قیمت ۵ تا ۴۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که بهای فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۴۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۷۱۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۷۸۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۹۹۵ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۴۹۰ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۴۹۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان و هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد تغییر قیمتی خاصی نبودیم و تمام خودروهای این گروه، با ثبات قیمت در روز پایانی هفته گذشته به‌کار خود پایان دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =