گواهینامه رانندگی دو زبانه

چهارشنبه ۶دی‌ماه، رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی فراجا در نشست خبری با اصحاب رسانه از تصویب آیین‌نامه راهنمایی‌ورانندگی توسط هیات دولت خبر داد. وی در ادامه توضیحات مهمی درباره این آیین‌نامه مطرح کرد. در ادامه بخش‌هایی از آن‌را می خوانید.

گواهینامه ۷۲ کشور در ایران قابل‌استفاده است

رئیس پلیس راهور فراجا از تصویب آیین‌نامه جدید راهنمایی‌ورانندگی در هیات دولت خبر داد و گفت: از این پس گواهینامه‌های رانندگی به صورت دو زبانه برای همه افراد صادر می شود.

سردار سیدکمال هادیانفر در نشستی خبری با موضوع تشریح تصویب آیین‌نامه راهنمایی‌ورانندگی در هیات دولت اظهار کرد: در آیین‌نامه جدید ۲ بند درباره تغییر شرایط صدور گواهینامه به تصویب رسید.

وی درباره تغییرات ایجادشده در آیین‌نامه توضیح داد: در آیین‌نامه گذشته، دارندگان گواهینامه پایه ۳ برای تغییر به پایه۲ ملزم به توقف و انتظار دوساله بودند که این موضوع برای پایه۲ به پایه‌یک نیز به همین شیوه بود که در آیین‌نامه جدید، این توقف یک‌ساله شد.

سردار هادیانفر با بیان اینکه این آیین‌نامه به زودی اجرایی می‌شود، اظهار کرد: روش تغییر پایه گواهینامه به‌صورت سابق و براساس شرکت در آزمون است.

فرمانده پلیس راهور به صدور گواهینامه‌های دو زبانه و بین‌المللی نیز اشاره کرد و گفت: براساس کنوانسیون ژنو، گواهینامه ۷۲ کشور در جمهوری اسلامی ایران قابل استفاده است.

هادیانفر افزود: در گذشته، گواهینامه بین‌المللی به صورت دفترچه‌ای و از طریق وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر می‌شد که براساس آیین‌نامه جدید، این گواهینامه‌ها به صورت کارت‌های عادی گواهینامه و به شکل دو زبانه فارسی و انگلیسی صادر می‌شود.

وی ادامه داد: این مساله برای هموطنان در کشورهای خارجی و عضو در کنوانسیون رانندگی ژنو نیز به همین صورت است.

رئیس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: علاوه‌بر این، افرادی که متقاضی تسریع در صدور گواهینامه بین‌المللی هستند باید ابتدا در سامانه «سخا» اطلاعات گذرنامه خود را بارگذاری کنند و در صورت فقدان مشکل (به‌خصوص درمورد اطلاعات و عکس)، گواهینامه دوزبانه و بین المللی صادر می‌شود.

وی همچنین به مدت زمان گواهینامه‌های بین المللی اشاره کرد و افزود: گواهینامه‌های جدید ۲زبانه خواهند بود و مدت اعتبار آنها هم ۱۰سال تعیین شده است.

مزایای کروکی الکترونیک

سردار هادیانفر همچنین به تغییر کتاب آیین‌نامه راهنمایی‌ورانندگی اشاره کرد و گفت: حجم بالای کتاب قدیمی، قیمت و توضیحات غیرضروری از دلایل اصلی تغییر کتاب گواهینامه رانندگی است که مورد تاکید فرماندهی فراجا بود.

به‌گفته وی، کتاب جدید ۳۰درصد بخش‌های کتاب قدیمی را دارد و نه‌تنها لازم نیست متقاضی گواهینامه جدید به خرید کتاب مبادرت کند، بلکه این کتاب برای تمامی اعضای خانواده نیز قابل‌استفاده است.

رئیس پلیس راهور فراجا همچنین به پایان آزمون برای تغییر پایه گواهینامه خبر داد و گفت: در اصلاح آیین‌نامه جدید تاکید ما این است دارندگان هر مدل گواهینامه برای دریافت دیگر گواهینامه‌ها یا تغییر پایه لزومی به گذراندن آزمون آیین‌نامه ندارند و همان یک‌بار کفایت می‌کند.

سردار هادیانفر این موضوع را برای دریافت گواهینامه پایه یک مستثنا دانست و افزود: برای تغییر گواهینامه به پایه‌یک، به دلیل حساسیت مساله حمل‌ونقل عمومی فرآیند آیین‌نامه و قوانین مربوطه باید انجام شود.

رئیس پلیس راهور فراجا همچنین درباره اجرای کروکی الکترونیک گفت: تقریبا سالانه یک میلیون و ۱۰۰هزار تصادف داریم که بخشی از این تصادفات جزیی است و نیازی به کروکی ندارد؛ در حالی که بخش قابل‌توجهی از تصادفات به دلیل خسارت، نیازمند ترسیم کروکی هستند.

سردار هادیانفر با بیان اینکه کروکی تصادفاتی که در قالب هزینه و تعهدات بیمه قرار می‌گرفتند در گذشته به‌صورت کاغذی صادر می‌شد، افزود: در طرح جدید، نرم‌افزار کروکی الکترونیک طراحی شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از مشکلات عمده در ترسیم کروکی، کروکی‌های تقلبی یا تصادفات ساختگی بود و متعاقب آن، بیمه نیز گزارش سالانه ۲هزارمیلیارد تومان هزینه تصادفات ساختگی را ارائه می‌دهد.

به‌گفته سردار هادیانفر، اکنون در کل کشور همه کروکی‌ها به صورت الکترونیک صادر می‌شود و پنج‌هزار دست‌افزار به سامانه پلیس متصل شدند و در اختیار پلیس راهور کشور قرار گرفته‌اند.

او توضیح داد: داده‌های تصادف به سِرور اصلی پلیس ارسال و سپس از آنجا به سرورهای بیمه مرکزی منتقل می‌شود که درنهایت به ۲۲شرکت بیمه‌گذار ارسال خواهد شد تا هزینه خسارت محاسبه شود. این اطلاعات در لحظه خواهد بود و کروکی نیز به صورت پیامکی و به صورت فایل، برای خریدار و فروشنده ارسال خواهد شد.

رئیس پلیس راهور فراجا اظهار کرد: از دیگر مزایای کروکی الکترونیک، تعیین نقاط حادثه‌خیز است که به شکل متری و دقیق در سامانه‌های پلیس بارگذاری شده و قابل‌تحلیل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =