بازار خودرو

روز گذشته شاهد کاهش قیمت شدید خودروهای داخلی در بازار آزاد بودیم. این ریزش بها در بازار خودروهای داخلی درحالی اتفاق افتاد که در روزهای پایانی هفته گذشته، شاهد جهش قیمتی شدید این خودروها بودیم. بر این اساس خودروهای داخلی در نخستین روز کاری هفته تا ۹ میلیون‌تومان کاهش قیمت را تجربه کردند.

وزارت صمت وعده تولید یک‌میلیون‌ و ۶۰۰ تا یک‌میلیون‌ و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۲ را داده بود؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید خودرو حدود ۲۳ درصد از برنامه‌ها و اهداف عقب مانده است. یکی از عمده‌مشکلات صنعت‌خودرو کشور که گریبان مصرف‌کنندگان را نیز گرفته است، مربوط به‌عدم تناسب بین تولید و تقاضا می‌شود.

متاسفانه طی سال‌های اخیر تولید خودرو بنا به‌دلایلی همچون تحریم، شیوع کرونا، پایین بودن بهره‌وری و... به‌نصف ظرفیت خود رسید و تقاضاهای واقعی بدون پاسخ رها شد؛ تا جایی که امروز شاهد جولان دلالان و سوداگران در بازار خودرو و پیشی گرفتن تقاضای کاذب از تقاضای واقعی هستیم. سال گذشته شاهد بودیم که تولید خودرو به‌یک‌میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه رسید که سهم سواری‌ها حدود یک‌میلیون و ۱۸۰ هزار دستگاه بود. البته وعده‌ای که برای سال ۱۴۰۱ داده شده بود، تولید یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه بود که تقریبا بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه کمتر از هدف‌گذاری‌ها محقق شد.

با ورود به‌سال ۱۴۰۲ مدیران صنعتی وعده تولید یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تا یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را تا پایان سال دادند؛ وعده‌ای که در صورت تحقق می‌توانست بخش بزرگی از تقاضای انباشت‌شده و واقعی را پاسخ دهد و به‌عنوان یک اهرم جدی در کاهش دلال‌بازی‌ها در بازار خودرو و کم شدن فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه، نقش ایفا کند.

در این بین برای دستیابی به‌هدف پیش‌بینی‌شده خودروسازان باید هر ماه حدود ۱۴۲ هزار دستگاه خودرو تولید کنند؛ اما با این حال براساس گزارشی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده، تولید انواع خودرو طی ۹ ماهه امسال به ۹۸۹ هزار و ۹۱۳ دستگاه رسیده است؛ یعنی به‌صورت میانگین ماهانه کمتر از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده است. بنابراین تولید خودرو تقریبا ۲۳ درصد نسبت به‌برنامه‌های پیش‌بینی‌شده عقب است. از سوی دیگر تولید خودرو در آذرماه کمتر از آذر و آبان پارسال بوده است.

در این ماه ۱۰۱ هزار و ۲۳۰ دستگاه خودرو تولید شده؛ درحالی که در آبان و آذر پارسال به‌ترتیب ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ و ۱۱۰ هزار و ۴۷۲ دستگاه خودرو تولید شده بود.

به این ترتیب در مجموع، تا پایان آذرماه ۹۸۹ هزار و ۹۱۳ دستگاه خودرو تولید شده که اگر قرار باشد برنامه تولید یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی محقق شود، یعنی باید طی سه ماه باقیمانده تا پایان سال بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود؛ به‌عبارت دیگر باید طی سه ماه پیش رو، ماهانه بیش از ۲۳۶ هزار دستگاه خودرو تولید شود تا وعده وزارت صمت برای تحقق تولید یک‌میلیون‌ و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو رنگ واقعیت بگیرد.

این درحالی است که طی سال جاری هر ماه میانگین کمتر از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده که اگر قرار باشد همین روال تا پایان سال تداوم داشته باشد، به‌صورت تقریبی تا انتهای سال ۱۴۰۲ حدود یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد که یعنی ۷۷.۵ درصد از برنامه مدنظر وزارت صمت محقق خواهد شد که بیانگر عقب‌ماندگی حدود ۲۲.۵ درصدی از برنامه است.

افزایش ۵ تا ۵۵ میلیون‌تومانی خودروهای چینی

خودروهای داخلی در روز گذشته ریزش بهای یک تا ۹ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۶۱۷ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقایافته (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۶۶۳ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات آپشنال (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۸۵۳ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۵۷۰ میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۵۸۶ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۵۵ میلیون‌تومان بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۵۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۴۰ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. از طرفی خودروهای خارجی لوکس هیچ تغییر قیمتی نداشته و بدون نوسان در بازار، کار خود را در روز گذشته دنبال کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =