خودرو

روز گذشته حمید امانی همدانی، معاون سازمان برنامه و بودجه در نشستی خبری گفت : صف دریافت ارز طوری است که با توجه به اولویت‌های کشور ارز کمتری به خودرو رسیده و سال بعد هم سیاست مثل امسال است و پیش‌بینی می‌شود ارز به واردات خودرو تخصیص داده شود؛ اما تخصیص ارز به واردات خودرو بر اساس شرایط ارزی کشور خواهد بود

همچنین روز گذشته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان این‌که کاهش عرضه خودروسازان دوباره به‌صعودی ‌شدن قیمت خودرو در بازار منجر شده است، گفت: «با وجود افزایش قیمت‌ خودرو، بازار همچنان راکد است و معامله چندانی انجام نمی‌شود.»

سعید موتمنی با بیان این‌که این روزها بازار خودرو دوباره به‌هم ریخته است، اظهار داشت: «در چند روز گذشته قیمت اغلب خودروهای تولید داخل‌ رو به‌صعود بوده و در کنار افزایش قیمت خودروهای داخلی، بهای مدل‌های وارداتی و قیمت برخی خودروهای مونتاژی نیز افزایش یافته است.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به‌افزایش قیمت خودروهای وارداتی گفت: «تعداد خودروهایی وارداتی که تاکنون به‌مشتریان تحویل داده شده بسیار کم است و اثرات آن در بازار محسوس نیست؛ اما در آگهی‌های فروش خودرو مشاهده می‌شود که تعدادی از این خودروها با قیمت بسیار بالا توسط فروشندگان عرضه می‌شود.»

در حال حاضر و پس از وقفه دو ساله، خودروهای وارداتی هرچند با سرعت کم، اما در حال تحویل به‌متقاضیان هستند. اما محصولاتی که قرار بود با قیمت‌های اقتصادی وارد بازار شوند و با محصولات داخلی قابل رقابت باشند، با نرخ‌های نجومی سر از بازار درآورده‌اند.

بیش از ۲۱ ماه از تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد؛ اما واردات خودرو هنوز به‌صورت گسترده و موثر بر بازار انجام نشده است. حال اما رفته‌رفته، این خودروها تحویل متقاضیان می‌شوند؛ خودروهایی که غالبا چینی هستند و قرار بود با قیمت‌ پایین وارد بازار شوند تا با محصولات ایرانی رقابت کنند.

طی هفته‌های گذشته چند مدل خودرو وارداتی تحویل خریداران شد که گاهی با قیمت‌های عجیب و غریبی سر از بازار درآوردند.

یکی از نخستین خودروهای وارداتی تعیین‌ قیمت‌شده، چانگان CS۳۵ پلاس شرکت سایپا بود که به‌دلیل عرضه با تیراژ بالا، بهای آن اختلاف چندانی با قیمت بازار ندارد. این خودرو در دو تیپ مختلف، اختلاف حدودا ۱۵۰ میلیون‌تومانی در بازار به‌نسبت کارخانه دارد. زوتی DL۵ این شرکت نیز در بازار با قیمت یک‌میلیارد و ۲۷۰ میلیون‌تومان معامله می‌شود که اختلاف ۲۱۰ میلیون‌تومانی با قیمت شرکتی دارد.

برخی دیگر از محصولات به‌دلیل این‌که برند غیرچینی به‌شمار می‌روند و بازار تشنه خودرو، چندین سال منتظر این محصولات بوده است، با تقاضای بالایی مواجه‌اند که همین عامل در کنار عرضه کم آن‌ها، باعث نرخ‌گذاری عجیب این خودروها در بازار می‌شود.

فیات ۵۰۰ یکی از اقتصادی‌ترین خودروهای ایتالیایی در بازار جهانی است. این خودرو با توجه به‌تیپ‌های مختلف از ۱۶ تا ۲۷ هزاردلار در بازار جهانی به‌فروش می‌رسد که با توجه به‌محدودیت ارزی خودروهای وارداتی در ایران، نسخه‌های پایه این محصول وارد کشور شده است.

فیات ۵۰۰ با قیمت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومانی توسط شرکت واردکننده به‌فروش می‌رسد؛ اما در بازار حدود ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شده است. هیوندای الانترا در رده سوم این قیمت‌گذاری قرار می‌گیرد که با وجود تعیین نرخ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومانی در سامانه یکپارچه، با قیمت ۳ میلیارد و ۴۶۰ میلیون‌تومان در بازار خریدوفروش می‌شود که این یعنی خودرو مورد نظر در بازار حدود یک‌میلیارد و ۲۶۰ میلیون‌تومان از قیمت شرکتی گران‌تر عرضه می‌شود.

افزایش قیمت ۱۰ میلیون‌تومانی دنا پلاس توربو ۶ دنده

خودروهای داخلی در روز گذشته ریزش بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پارس سال (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۵۵۸ میلیون‌تومان و پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۱۴ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. از طرفی دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۷۹۲ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۹۶۵ میلیون‌تومان و تارا ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۶۹۷ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۷۰ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۹۵ میلیون‌تومان و فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۶۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند. از طرفی خودروهای خارجی لوکس هیچ تغییری نداشته و بدون نوسان در بازار کار خود را دنبال کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =