mercedes-benz w223

پرچمدار خانواده مرسدس‌بنز یعنی S کلاس در اواخر سال 2020 میلادی رونمایی شد. نسل هفتم S کلاس موسوم به W223 اگرچه در اوایل مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت، اما پس از گذشت حدود سه سال توانست از محبوبیت و جایگاه بسیار بالاتری نسبت به نسل قبلی خود برخوردار شود.

براساس آمارهای رسمی که مجله خودرو منتشر کرده، مرسدس‌‎بنز با عرضه W223 توانست 10 درصد دیگر به‌سهم 20 درصدی خود در کلاس سدان‌های فول‌سایز لوکس اضافه کند. درحقیقت S کلاس W223 سطح بالایی از یک سدان تمام‌لوکس را به‌نمایش می‌گذارد تا تجربه‌ای بسیار خاص و تکرار نشدنی از یک سدان داشته باشید. در ادامه به‌بررسی فنی این سدان فول‌سایز لوکس مرسدس‌بنز می‌پردازیم.

طراحی بدنه مدرن و خاص

اگر قرار باشد نگاهی منصفانه و به‌دور از تعصب به‌طراحی و استایل کلی S کلاس نسل هفتم W223 داشته باشیم باید گفت در بخش طراحی خارجی، نسل جدید مرسدس‌بنز S کلاس یک پوست اندازی کامل را تجربه کرده است.

پیکره‌ای سیال و عضلانی، دماغه‌ای کشیده‌تر از قبل، ترکیب خاص چراغ‌های باریک جلو با یک جلوپنجره عریض و مرتفع (که درعین خاص بودن انتقاداتی را به‌همراه داشته)، تناسباتی جذاب و پخته‌تر از همیشه ایجاد کرده است.

S کلاس؛ یک قرن افتخار برای ستاره اشتوتگارتی

در نمای جانبی نیز خط کمری کمانی‌شکل، هندسه و فرم جدید مثلثی‌شکل و افقی چراغ‌های عقب (مشابه کلاس E) جلب‌توجه می‌کند که در عین متفاوت بودن با نسخه‌های قبلی، همچنان منتقدانی هم دارد. از طرفی عریض شدن ستون C که بر زیبایی خودرو در نمای جانبی تاثیر بسزایی داشته و انتخاب استادانه رینگ و تایر مناسب و هماهنگ با حجم کلی خودرو، بخشی از شاخصه‌های قابل توجه در طراحی S کلاس W223 است.

نکته قابل توجه و جذاب در طراحی این سدان فول‌سایز لاکچری متمایز آلمانی این است که کمپانی مرسدس‌بنز برای نخستین‌بار در S کلاس W223 از دستگیره‌های درِ مخفی استفاده کرده که در مواقع غیرضروری در داخل بدنه پنهان می‌شوند و در بهبود آیرودینامیک خودرو تاثیرگذارند.

ضریب درگ آیرودینامیک نسل جدید مرسدس‌بنز کلاس S به‌عدد قابل توجه 0.22 رسیده که این عدد، آن ‌را در ردیف آیرودینامیک‌ترین خودروهای سدان جهان قرار می‌دهد. اما از نظر ابعادی نسل جدید کلاس S نسبت به‌نسخه قبلی خود با 33 میلی‌متر طول بیشتر، 50 میلی‌متر عرض بیش‌تر و حدود 10 میلی‌متر ارتفاع بلندتر، رشد ابعادی نامحسوسی داشته است.

همچنین فاصله بین دو محور نیز حدود 50 میلی‌متر افزایش یافته است که این امر، سبب راحتی هرچه بیشتر سرنشینان می‌شود. درمجموع می‌توان طراحی بدنه کلاس S W223 را خاص و با تناسباتی پخته‌تر از همیشه دانست. البته به‌نظر می‌رسد در نمای جلو و عقب، بیننده نیاز به‌گذشت زمان دارد تا بتواند با ترکیب جدید فرم چراغ‌ها و جلوپنجره ارتباط برقرار کند؛ اما با نگاهی دقیق به‌نمای جانبی، می‌توان پختگی کاملی در تناسبات کلی این خودرو مشاهده کرد.

S کلاس؛ یک قرن افتخار برای ستاره اشتوتگارتی

قصر متحرک لوکس!

باید گفت طراحی داخلی کلاس S نسل هفتم موسوم به W223 بی‌شباهت به‌کابین سفینه‌های فضایی یا هواپیماهای پهن‌پیکر مدرن نیست. داشبوردی تمام‌دیجیتال موسوم به MBUX که مجموعه‌ای از نمایشگرهای لمسی آن‌ را در برگرفته و بیش از ۹۵ درصد کنترل ادوات از طریق فرامین صوتی یا صفحات لمسی کنترل و اجرا می‌شود، درکنار نورپردازی انجام‌شده با ۲۵۰ نوار نوری و کیفیت کم‌نظیر مواد و متریال مصرفی و مونتاژ عالی، جای هیچ گله و شکایتی باقی نگذاشته است.

با توجه به‌اعلام مرسدس‌بنز، در طراحی داشبورد جدید، ۲۷ دکمه چرخشی و فشاری حذف شده است. البته نباید فراموش کرد که برای یادگیری چگونگی اجرای دستورات در این نسل قطعا نیاز به‌دقت، حوصله و توجه زیادی خواهد بود. مهندسان مرسدس‌بنز یک سیستم صوتی فوق پیشرفته با ۳۰ بلندگو 4 بعدی Burmester را طراحی کرده‌اند تا فضایی مشابه یک سالن کنسرت را برای سرنشینان به‌وجود آورند.

همان‌طور که‌ انتظار می‌رفت کیفیت مواد و متریال به‌کار رفته در کابین نسل جدید مرسدس‌بنز S کلاس از بهترین‌ها بوده و استفاده از چرم ناپا در کنار چوب طبیعی و آلـــــــــومینیوم، کربن و جیر، فضـــــایی خاص و لوکس را برای سرنشینان خلق کرده است.

مرسدس‌بنز در طراحی صندلی‌های جدید S کلاس، علاوه‌بر دقت در راحتی هر چه بیشتر ماهیچه‌های جانبی نشیمنگاه، پشتی کمر و پشت سری‌ها، امکان انتخاب ۱۰ حالت ماساژ را به‌سرنشینان داده است؛ همچنین در انتخاب جنس چرم و دوخت آن‌ها سعی شده است تعریق بدن به‌صفر برسد.

موتورهای قوی و پرتوان!

نسخه پایه مرسدس‌بنز S500 با یک موتور 6 سیلندر 3 لیتری توربوشارژ 429 اسب‌بخاری عرضه می‌شود. یک موتور الکتریکی نیز توانی معادل 21 اسب‌بخار به‌پیشرانه درون‌سوز اضافه می‌کند که مرسدس‌بنز این سیستم هیبرید را EQ Boost نامگذاری کرده است. نسخه قدرتمندتر S کلاس برای بازار آمریکا، مدل S580 نام دارد که با موتور 8 سیلندر 4 لیتری تویین‌توربو، با توان تولید 469 اسب‌بخار قدرت عرضه می‌شود. هر دو مدل S500 و S580 به‌صورت استاندارد به‌سامانه انحصاری چهارچرخ‌محرک موسوم به فورماتیک مجهز شده‌اند.

با توجه به‌گرایش بیش از پیش بازار آمریکا به‌خودروهای هیبرید، مدل S580e که نسخه‌ای پلاگین-هیبرید است با موتور 6 سیلندر خطی (مشابه نسخه S500) و قدرت 362 اسب‌بخار همراه با یک موتور الکتریکی 140 اسب‌بخاری و با مجموع قدرتی معادل 500 اسب‌بخار عرضه می‌شود. مرسدس‌بنز برای بازار اروپا یک نسخه دیزل 6 سیلندر سه لیتری با توانایی تولید 282 اسب‌بخار قدرت نیز در نظر گرفته است.

ناگفته نماند که قوی‌ترین نسخه مرسدس‌بنز S کلاس W223 همان AMG S63 E-Performance است که اوایل سال جاری میلادی رونمایی شد. این مدل از S کلاس از یک موتور 8 سیلندر وی‌شکل 4 لیتری مزین به‌تکنولوژی بای-توربوشارژ و یک موتور الکتریکی قدرتمند بهره می‌گیرد.

پیشرانه 8 ‌سیلندر 4 لیتری بای-توربو M177 مرسدس‌بنز حداکثر 612 اسب‌بخار توان خروجی را در 6500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 900 نیوتون‌متر گشتاور را در 4500 آرپی‌ام به‌ارمغان می‌آورد.

موتور پرتوان الکتریکی که در محور عقب تعبیه شده، می‌تواند 188 اسب‌بخار قدرت و 320 نیوتون‌متر گشتاور را به‌موتور احتراق‌داخلی قدرتمند قصر متحرک اشتوتگارتی اضافه کند.

بر این اساس این خودرو با گیربکس 9 سرعته جی-ترونیک اسپیدشفت مرسدس‌بنز و با کوپل شدن با یک گیربکس دوسرعته برای انتقال قدرت موتور الکتریکی، می‌تواند ظرف 3.3 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد.

منحصربه‌فرد چون S کلاس

اما در بخش تکنولوژی‌های ارتباطی، تجهیزات ایمنی و سامانه‌های پیشگیری از تصادفات، نسل جدید مرسدس‌بنز S کلاس به‌امکاناتی همچون فرمان‌پذیری فعال، ترمز اضطراری خودکار، سامانه هشداردهنده و کمکی حرکت بین خطوط، سیستم تشخیص علائم راهنمایی‌ورانندگی، هشدار برخورد، رادار نقاط کور و کروزکنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت مجهز است.

از سوی دیگر برخی فناوری‌های نوین به‌کار رفته در نسل جدید مرسدس‌بنز S کلاس، برای نخستین‌بار معرفی شده‌اند؛ از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به‌کیسه‌های هوای ایمنی برای سرنشینان ردیف عقب خودرو اشاره کرد.

این کیسه‌های هوا که از قسمت کاور پشت صندلی‌های جلو، باز می‌شوند در ساختار دارای تفاوت‌هایی نسبت به‌نمونه به‌کار رفته در ردیف جلو است. این کیسه‌های هوا باید قابلیت محافظت از صندلی کودک را نیز داشته باشند.

مورد دیگر از این تکنولوژی‌های منحصر به‌فرد، سیستم تعلیق هوشمند خودرو است که با توجه به‌سرعت خودرو و شرایط جاده، فنرهای هر چرخ توسط پردازشگرهایی با قدرت محاسبه بالا، به‌طور مجزا تنظیم می‌شوند. علاوه‌بر موارد مذکور در S کلاس W223 عملکرد سامانه PRE-SAFE دقیق‌تر شده است.

به‌عنوان مثال پس از این‌که رادار وقوع یک تصادف از کنار را تشخیص می‌دهد، بالشتک‌های تعبیه‌شده، صندلی راننده و سرنشین جلو را به‌سمت مرکز اتومبیل حرکت می‌دهند تا از سرنشینان محافظت بیش‌تری به‌عمل آید.

همچنین به‌صورت هم‌زمان، سیستم تعلیق E-ACTIVE BODYCONTROL خودرو سبب افزایش ارتفاع خودرو از جهتی می‌شود که تصادف درحال رخ دادن است (تا 8 سانتی‌متر) تا ضربه توسط سازه و فریم زیرین درهای خودرو که استحکام‌ بیشتری دارد، جذب شود.

فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب با زاویه‌ای کمتر از چرخ‌های جلو، استفاده از نمایشگر با قابلیت نمایش سه بعدی به‌جای نشانگرهای پشت فرمان، دریافت فرامین صوتی و برقراری ارتباط با 27 زبان، بخشی دیگر از ویژگی‌های نسل جدید مرسدس‌بنز S کلاس است.

S کلاس بی‌همتا!

به‌عنوان کلام آخر مرسدس‌بنز کلاس S W223 را می‌توان یک شاهکار تکنولوژی در صنعت‌خودرو نامید که به‌رغم استایل و طراحی خاص که نتوانسته انتظار بسیاری از علاقه‌مندان و کارشناسان اهل فن را برآورده کند، بی‌شک یکی از خاص‌ترین و موفق‌ترین اعضای خاندان اشتوتگارتی‌ها خواهد بود. قوی‌ترین و لوکس‌ترین نسخه S کلاس W223 که همان AMG S63 E-Performance است، در بازار ایالات‌متحده ارزشی برابر با 190 هزار دلار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =