کد خبر: 247525
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
تردد در خط ویژه

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز " سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « خلأ فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف ترافیکی و رانندگی » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

شاید از دیدگاه برخی شهروندان اختصاص این ستون به موضوع بررسی حق تردد در خط ویژه و بایدها و نبایدهای قانونی این مساله، تکرار مکررات و خسته‌کننده باشد، ولی فراموش نکنیم در کشور ما و به‌گفته کارشناسان و مسئولان پلیس راهور، خلأ فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف ترافیکی و رانندگی به شدت وجود دارد و کوتاهی در این فرهنگ سازی از طریق رسانه‌های مختلف دیداری، شنیداری و نوشتاری، عواقب مالی، جانی و روانی مختلفی برای افراد زیادی از جامعه در پی دارد.

متاسفانه هنوز هم برخی رانندگان وسایل‌نقلیه و راکبان موتورسیکلت‌ها در صورت عدم حضور پلیس در ورودی‌های خط ویژه، برای فرار از ترافیک به این خطوط ویژه هجوم می‌آورند و مسیر حرکت اتوبوس‌ها و خودروهای مجاز برای تردد در خط ویژه (ازجمله آمبولانس‌ها، خودروهای آتش‌نشانی و امدادی) را مسدود می‌کنند.

این اتفاق می‌تواند خساراتی فراتر از ماندن در ترافیک و اتلاف وقت شهروندان درپی داشته باشد. نمونه بارز این امر هم راننده اتوبوسی بود که متاسفانه سال گذشته با پنچر کردن آمبولانسی که برای نجات دختر کوچکی در خط ویژه پارک کرده بود، باعث مرگ این دختر دوساله شد. این اتفاق تکان‌دهنده ثابت کرد علاوه‌بر رانندگان برخی خودروها و موتورسیکلت‌های شخصی که به قوانین خط ویژه احترام نمی‌گذارند، گاهی اوقات حتی برخی رانندگان اتوبوس‌ها هم تحمل انجام ماموریت‌ خودروهای امدادی در خط ویژه را ندارند و این موضوع به همان فرهنگ‌سازی ناکافی در این زمینه و البته تقویت حس مسئولیت‌پذیری افراد مربوط می‌شود.

مهرماه امسال مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی مسئولان که از خطوط ویژه تردد می‌کنند، ترافیک را درک نمی‌کنند، گفت: اگر یک وزیر در ترافیک معطل می‌شد، زودتر تدبیری برای این موضوع می‌اندیشید. چرا باید در کشور برخی افراد خاص مجوز داشته باشند تا در خطوط ویژه تردد کنند؟ ما به‌عنوان نماینده مردم از این موضوع گلایه‌مند هستیم و تقاضا می‌کنیم موضوع پیگیری شود.درخواست می‌کنیم جز خودروهای امدادی، دیگر خودروها در خطوط ویژه تردد نکنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نیز چندی پیش با بیان اینکه قانون، تردد از خطوط ویژه را تخلف محسوب کرده و برای آن جریمه در نظر گرفته است، گفت: فلسفه ایجاد خطوط ویژه، سریع‌تر رساندن حجم زیاد مسافران و خودروهای امدادی و عملیاتی است و تنها اتوبوس‌های شرکت واحد و بی‌آرتی، خودروهای پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی می‌توانند در این خطوط تردد کنند.

در همین راستا نیز تردد غیر مجاز از خط ویژه برای سایر خودروها و موتورسیکلت‌ها جریمه ۸۱هزار و ۶۰۰ تومانی را به دنبال دارد. از طرفی به گفته مسئولان در برخی مناطق پرتردد تهران بعضی موتورسواران برای ورود به خط ویژه حتی دست به خشونت‌های باورنکردنی می‌زنند.

مدیر سامانه ۲ اتوبوس‌های تندرو تهران در این باره گفت: در برخی مواقع شاهد بودیم یک موتوری به دلیل اینکه نتوانسته از کنار اتوبوس در خط ویژه عبور کند، با چاقو به راننده اتوبوس حمله کرده است. البته این راننده بعد از دوره درمان به کار بازگشت اما آسیبی که به روحیه‌اش وارد شده بود،‌ دیگر جبران نشد. ما مجبور شدیم که خط راننده را عوض کنیم تا کمتر تحت فشار روحی باشد. البته شاید برخی مشکل تردد در خطوط ویژه توسط موتورسیکلت‌ها و خودروها را به نوعی معلول معضل بزرگ ترافیک کلانشهر تهران بدانند که البته همچنان نمی‌توان تاثیر فرهنگ‌سازی را نادیده گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =