آرمان خالقی  ، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

سال‌هاست صنعت خودرو درگیر قیمت‌گذاری دستوری بوده و  انحصار موردی است که شورای رقابت با استناد به آن در بحث قیمت‌گذاری خودرو ورود کرده است. با این حال بیش‌از اینکه خودروساز مسئول این انحصار باشد، سیاست کلان در حوزه خودرو بوده که انحصار را ایجاد کرده است.

وقتی جلوی واردات خودرو گرفته شده، تعرفه‌های سنگینی بابت واردات اخذ می‌شود و خودروساز خارجی هم قادر به همکاری یا تولید مستقیم نیست همچنین وقتی واردات خودرو چندبرابر قیمت اصلی تمام می‌شود، درنهایت انحصار در خودروسازی ایجاد می‌شود. در همین زمینه آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به بیان نظرات خود پرداخت.

وضعیت خودروسازان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه خودروسازان درپی سیاست‌های اشتباه سیاستگزاران در تنگنا قرار گرفته و به‌رغم زیان‌دهی ناچار به ادامه تولید و عرضه خودرو هستند؛ این در حالی است که این کار به دور از منطق اقتصادی بوده و حتی اگر خودروساز مجبور به تولید همراه با زیان باشد در افق پیش‌رو با ورشکستگی مواجه خواهد شد. شورای رقابت در شورای قیمت‌گذاری که البته مسیری یک‌طرفه است، باید راهبرد خود را در رابطه با صنعت خودرو مشخص کند. قیمت‌گذاری خودرو باید بر مبنای واقعیت‌های بازار و سیاست‌های تولید داخل، مونتاژ و واردات قطعات و خودرو باشد.

فرمول قیمت‌گذاری که توسط شورای رقابت مورد استفاده قرار می‌گیرد، چقدر با واقعیت‌های اقتصادی هماهنگ است؟

اینکه هر قیمتی که شورای رقابت برای خودروها تعیین می‌کند بر مبنای واقعیت‌های بازار است یا خیر، آیا عدم‌النفع خودروساز قابل‌توجیه است، آیا فرمول قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای رضایت مصرف‌کننده یا واقعیت‌های بخش تولید تنظیم شده است و یا شورای رقابت براساس قیمت تمام‌شده تولید در کف کارخانه قیمت خودرو را تعیین می‌کند، ازجمله سوالاتی هستند که وزارت صمت، سازمان حمایت و شورای رقابت به‌عنوان متولیان صنعت خودرو باید پاسخ مناسبی برای آنها داشته باشند.

ادامه این روند چه پیامدی خواهد داشت؟

یک واحد خودروسازی به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی باید سودآور باشد. اگر قرار است خودرویی کمتر از قیمت تمام‌شده تولید نرخ‌گذاری شود پس سود خودروساز چه خواهد شد؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =