کد خبر: 247604
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
بازار خودرو

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز ( دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ ) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « قیمتها و وضعیت بازار خودرو » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

بازار خودرو با امید به پُرگل بودن بازی «گل یا پوچ» خبردرمانی، ماه‌های متمادی را در حالت «رکود انتظاری» و «ثبات نسبی قیمت‌ها» گذراند. اما دست‌های رو شده تا این‌جای بازی، همگی پوچ بوده و بنا بر اصطلاحات این بازی، خبردرمانی‌ها همگی مصداق «خالی‌بازی» بودند!

یکی از وعده‌های پوشالی و دست‌های پوچ از آب درآمده در این بازی، «عرضه گسترده خودرو وارداتی ارزان» بود که به‌جای آن شاهد «واردات محدود و عرضه قطره‌چکانی خودرو با قیمت‌های نجومی» هستیم.

دست خالی دیگر، «عرضه خودرو به همه متقاضیان با اولویت‌بندی از طریق سامانه یکپارچه» بود که به‌جای آن نیز شاهد «نوبت‌فروشی تا زمستان ۱۴۰۳» بودیم و این موضوع به انصراف گسترده متقاضیانی انجامید که در ابتدای کار، مبلغ ۱۰۰میلیون تومان نیز در حساب‌های وکالتی بلوکه کرده بودند، تا بلکه امتیاز خرید خودرو به قیمت کارخانه برای آن‌ها محفوظ باشد. اما علاوه بر نوبت‌دهی‌های دوساله، در مواردی که متقاضیان در اولویت تخصیص قرار گرفتند نیز با تغییر قیمت خودروهای انتخابی خود به‌واسطه تجهیز به استانداردهای جدید مواجه شدند که در برخی خودروها تا ۱۵۰میلیون تومان افزایش قیمت را رقم زد و بهای کارخانه‌ای آن‌ها را به نرخ بازار نزدیک کرد.

حالا نیز رو شدن یک دست خالی دیگر، یعنی «افزایش چشمگیر تولید خودرو در سال جاری» که به‌جای آن شاهد «کاهش تولید در سه‌ماهه سوم امسال» و «خنثی‌سازی افزایش تولید در نیمه نخست سال» هستیم، «تحویل به‌موقع خودروهای نوبت‌داده‌شده در سامانه یکپارچه» را با اما و اگر روبه‌رو کرده است.

پوچ‌بودن دست‌هایی که به‌رغم ادعای پر و پیمان‌بودن، یکی پس از دیگری خالی از آب درآمدند و پوشالی بودن وعده‌ها را نمایان کردند، موجب شد بازار خودرو در سه‌ماهه پایانی امسال عجولانه‌تر و هیجان‌زده‌تر از هرسال، در تلاطم امواج خروشان افزایش قیمت بیفتد و با شیب بسیار تند مسیر صعودی را بپیماید. این در حالی است که بنا بر برخی اصرارها و تاکیدات، هنوز یک دست از بازی گل یا پوچ خبردرمانی یا وعده‌درمانی باقی مانده که به‌طور کامل باز نشده و آن هم «واردات خودروهای کارکرده» است.

اما از نظر فعالان بازار، این بازی تمام است و دست آخر این بازی یعنی واردات خودروهای کارکرده هم پوچ خواهد بود. این در حالی است که وزیر صمت روز سه‌شنبه هفته گذشته در صحن علنی مجلس، از تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده خبر داد و اعلام کرد این آیین‌نامه به‌زودی جهت استحضار واردکنندگان ابلاغ خواهد شد.

او تاکید کرد که با ابلاغ آیین‌نامه مذکور، واردات خودروهای کارکرده به کشور نظام پیدا خواهد کرد و دغدغه نمایندگان مجلس در این خصوص رفع خواهد شد.

اما تنها یک روز پس از این اعلام، شاهد افزایش فوق سنگین قیمت‌ها بودیم، افزایشی که نشان می‌داد نه‌تنها تاثیر چنین اخباری طی ماه‌های گذشته در بازار «پیش‌خور» شده است، بلکه فعالان بازار و متقاضیان خودرو به‌رغم قول وزیر در صحن علنی مجلس، دست آخر این بازی را هم به قاعده دست‌های پیشین «پوچ» پنداشته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =