کد خبر: 247652
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
بازار خودرو

به گزارش « اخبار خودرو » ، فرشید سلگی در سرمقاله روز ( شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « منافع مردم در بازار خودرو » پرداخت.

عضو هیات تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

منفعت و تامین منافع دو موضوع مهم در علم سیاست است؛ این‌که منفعت در هر جایی باشد، باید در آن‌جا باشیم و کاری که انجام می‌دهیم، آیا منافع جمعی و عمومی یعنی منافع مردم را تامین می‌کند یا خیر؟ در اقتصاد هم این واژگان اهمیت دارند. بنابراین ابتدای این نوشته و قبل شروع بحث می‌گوییم مبادا منافع مردم تامین نشود!

در بحث بازار خودرو، منفعت مردم در چیست؟ چگونه منافع مردم تامین می‌شود؟ بحث عرضه خودرو با قیمت حاشیه بازار آیا منافع مردم را تامین می‌کند یا برعکس مخل منافع عمومی است؟ گردش چندده هزارمیلیارد تومانی پول در جیب دلالان و قیمت‌گذاری مبتنی بر قیمت‌های جعلی و تقلبی، آیا باعث منفعت مردم می‌شود؟ نقش دولت در این بخش چیست؟ آیا قرار است با اقتصاد دستوری و قیمت‌گذاری دستوری تا ابد ادامه دهیم یا قرار است ما هم مانند بسیاری از کشورها، به اقتصاد آزاد و بازار آزاد فارغ از مداخلات دستوری بپیوندیم؟

بحث عرضه 120هزار دستگاه با قیمت حاشیه بازار، حواشی بسیاری ایجاد کرد. اما باید بررسی شود آیا عرضه این حجم خودرو به‌راستی منافع چه کسانی را تامین می‌کند؟ مردم، خودروساز، قطعه‌ساز، دولت یا حتی دلالان؟

اگر این عرضه به نفع عموم مردم و بازار خودرو است، چرا نباید انجام شود. اما اگر با عرضه این حجم از خودرو طی سه‌ماه به بازار، باز هم شاهد اوج‌گیری قیمت‎ها و بازی دوباره دلالان باشیم، قطعا باید جلو عرضه گرفته شود.

واقعیت این است که حتما باید به سمت آزادسازی قیمت خودروها حرکت کنیم. اما واقعیت مهم‌تر این است که دولت نقش کلیدی در این بخش دارد. پیش از آزادسازی قیمت خودرو توسط کارخانه دولت باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را با واردات مشخص کند. نمی‌توان قیمت خودروها در کارخانه آزاد کرد، اما از طرف دیگر وارداتی انجام نشود یا واردات به‌صورت محدود و با تعرفه بالا باشد.

قرار نیست هزینه همه‌چیز از جیب مردم پرداخت شود. منفعت و تامین منافع مردم در اولویت است و نباید اقدامی انجام شود که عده‌ای دلال سیری‌ناپذیر این بار، هم بازار خودرو داخلی را دست بگیرند و هم بازار خودرو وارداتی و مونتاژی را.

منافع مردم در قطع کردن دست دلالان و کاسب‌کاران با روشی ساده است. دولت باید هزینه واردات خودرو چه به‌صورت نو و چه به‌صورت دست‌دوم را کاهش دهد. در غیر این صورت، آزادسازی قیمت خودروها تنها منافع مردم را از بین می‌برد. همه‌چیز را آزاد بگذارید تا یک بار هم که شده است، حق انتخاب در آشفته بازار خودرو با مردم باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =