لاکچری‌های اروپایی

رولزرویس نماد ثروت و تجمل در دنیای خودرو است و هرکسی نمی‌تواند سوار رولزرویس شود؛ اما به‌نظر می‌رسد تعداد کسانی که خواهان تجربه این حس تجمل هستند، افزایش یافته است‌.

کادیلاک و لینکلن را که کنار بگذاریم، حقیقت این است که عمده اصالت خودروهای لوکس به‌محصولات اروپایی برمی‌گردد و رقابت برای تولید محصولاتی با بیشترین تجهیزات رفاهی نهایتا به‌مسیری منتهی شد که فولکس‌واگن و ب‌ام‌و مالک برندهای لوکس انگلیسی شدند و درواقع آلمانی‌ها رقبای بریتانیایی را خریدند. به‌این ترتیب هنوز هم محصولات این لوکس‌سازان فروش بیشتری نسبت به‌حتی همکلاس‌های آمریکایی و آسیایی خود دارند. اگر به‌دنبال آگاهی از شرایط این برندها در سال گذشته میلادی هستید، این مطلب را از دست ندهید.

ولووهای بنزینی هنوز هم محبوب هستند

با وجود آن‌که ولوو هم به‌سمت برقی شدن می‌رود، اما شاسی‌بلند XC۶۰ همچنان قوی و محبوب است. ولوو در سال ۲۰۲۳ رکورد فروش خود را شکست و نسبت به‌سال ۲۰۲۲ با ۱۵ درصد افزایش روبه‌رو شد. مدل XC۶۰ پرفروش‌ترین ولوو در ۲۰۲۳ بوده که تعداد ۲۲۸ هزار و ۶۴۶ دستگاه فروخت. فروش این محصول در سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۹۵ هزار و ۳۳۸ دستگاه بوده است.

مدل کوچک‌تر XC۴۰ به‌تعداد ۲۰۰ هزار و ۶۷۰ دستگاه فروخت و پس از آن نیز XC۹۰ با تعداد ۱۰۷ هزار و ۵۴۹ دستگاه فروخته شد. فروش ولووهای برقی ۷۰ درصد افزایش یافت و به ۱۱۳ هزار و ۴۱۹ دستگاه رسید که ۱۶ درصد کل فروش را تشکیل می‌دهد.

تقاضای خودروهای هیبرید نیز ۱۰ درصد افزایش یافت و به ۱۵۲ هزار و ۵۶۱ دستگاه رسید. تقریبا در هر منطقه‌ای فروش ولوو افزایش یافته است. تحویل در اروپا ۱۹ درصد افزایش داشت و به ۲۹۴ هزار و ۷۹۴ دستگاه رسید.

تحویل در چین نیز با افزایش ۵ درصدی رو به‌رو شده و به ۱۷۰ هزار و ۹۱ دستگاه رسید. فروش ولوو در آمریکا با ۲۶ درصد افزایش همراه بود و به ۱۲۸ هزار و ۷۰۱ دستگاه رسید. تقاضای ولوو در سایر مناطق نیز ۱۱ درصد افزایش یافت.

آمریکا بزرگ‌ترین بازار رولزرویس

رولزرویس نماد ثروت و تجمل در دنیای خودرو است و هرکسی نمی‌تواند سوار رولزرویس شود؛ اما به‌نظر می‌رسد تعداد کسانی که خواهان تجربه این حس تجمل هستند، افزایش یافته است‌. رولزرویس در سال ۲۰۲۳، تعداد ۶ هزار و ۳۲ دستگاه خودرو تحویل داد. این آمار در سال ۲۰۲۲ به ۶ هزار و ۲۱ دستگاه می‌رسید.

رولزرویس برخلاف بسیاری از خودروسازان، آمار فروش خود را براساس مدل اعلام نمی‌کند. این شرکت تنها اشاره کرده که کالینان پرفروش‌ترین محصول در سال ۲۰۲۳ بوده است‌. سال گذشته نیز کالینان پرفروش‌ترین رولزرویس بود. بعد از کالینان، مدل گوست پرفروش‌ترین رولزرویس بوده است.

طبق آمارها، آمریکا بزرگ‌ترین بازار رولزرویس در سال ۲۰۲۳ بوده و پس از آن نیز کشور چین است. این خودروساز همچنین رکورد فروش را در آسیا و اروپا ثبت کرد. یکی از دلایلی که مردم علاقه دارند رولزرویس بخرند، حس خاص بودن است.

طبق آمارهای رولزرویس، در سال ۲۰۲۳ هر خریداری از برنامه شخصی‌سازی سفارشی استفاده کرده است. برخی از این خودروها واقعا منحصر به‌فرد هستند. مانند فانتوم Syntopia یا کالینان بلک بج آبی و .... . رولزرویس سال گذشته تغییراتی را در لاین تولیدات خود ایجاد کرد.

این شرکت تولید کوپه و داون را در سال ۲۰۲۳ متوقف کرد و همچنین Spectre EV را افزایش داد. نخستین نمونه این مدل در پاییز تحویل داده شد. این شرکت سفارشات مدل برقی را تا سال ۲۰۲۵ ثبت کرده است.

عکس‌های جاسوسی اواخر سال گذشته نشان می‌دهند که یک کالینان به‌روزرسانی‌شده در راه است‌ و اصلاحات جزئی در آن ایجاد شده است. علاوه‌براین رولزرویس به‌دنبال توسعه کارخانه خود در آینده است و اعتقاد دارد هرچه رولزرویس در جهان بیشتر باشد، بهتر است.

وابستگی آئودی به آخرین نمونه محصولات اسپرتش

باور این موضوع که با پایان سال ۲۰۲۳، زندگی آئودی R۸ دوست‌داشتنی نیز به‌پایان رسیده، برای بسیاری از علاقه‌مندان مشکل است. اما حقیقت این است که سال گذشته و با عرضه آئودی R۸ GT RWD در ایالات‌متحده، این خودرو با هواداران خود وداع کرد. اما حالا که آمار فروش آئودی R۸ توسط نماینده این برند در آمریکا منتشر شده است، با نتایج جالبی روبه‌رو هستیم؛ چراکه فروش این خودرو در سال ۲۰۲۳، با افزایش ۱۰۱ درصدی نسبت به‌سال ۲۰۲۲ مواجه شده است.

فروش آئودی R۸ در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸، ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در آمریکا به‌ترتیب ۷۷۲، ۹۲۷، ۵۷۴، ۵۸۱ و ۶۴۹ دستگاه بوده است. هرچند فروش این خودرو در سال ۲۰۲۲ با افتی چشمگیر به ۳۱۴ دستگاه رسید؛ اما به‌نظر می‌رسد این شکست در سال ۲۰۲۳ تا حد زیادی جبران شده و ۶۳۱ دستگاه از این خودرو در آمریکا به‌فروش رسیده است.

می‌توان امیدوار بود که نسل سوم آئودی R۸ در قالب یک خودرو کاملا برقی عرضه شود. البته به‌یاد داریم که آئودی R۸ E-Tron در سال ۲۰۱۵ و در تیراژ محدود ۱۰۰ دستگاه با قیمت هنگفت یک میلیون یورو عرضه شد. اما نسل سوم R۸ برای کسب موفقیت، باید در تیراژ بالاتر و با قیمت به‌مراتب ارزان‌تر به‌فروش برسد. کوپه دیگر آئودی یعنی TT هم به‌تازگی از خط تولید کنار رفته است.

این خودرو دوست‌داشتنی با ۲۵ سال سابقه تولید در نسل‌های مختلف، برای آخرین‌بار در نسخه Tourist Trophy به‌مشتریان آمریکایی عرضه شد. نکته جالب این‌که، این خودرو هم در سال آخر حیات، با افزایش ۴۱ درصدی تقاضا روبه‌رو شد و در آمریکا به‌تعداد ۷۲۵ دستگاه به‌فروش رسید.

آئودی TT در دو نسخه کوپه و روباز، به‌تعداد ۲ هزار و ۲۹۴ دستگاه در سال ۲۰۱۷ به‌فروش رفت؛ اما آمار فروش نزولی این خودرو در سال ۲۰۲۲ به‌کمترین رقم یعنی فقط ۵۱۶ دستگاه رسید. به‌طور کلی، نماینده آئودی در آمریکا توانسته سال موفقی را پشت سر بگذارد.

در مورد جلوپنجره‌های عظیم حق با باواریایی‌ها بود

در سال‌های اخیر، شاهد افزایش ابعاد جلوپنجره در محصولات جدید ب‌ام‌و بوده‌ایم. با ادامه این سبک طراحی، در فضای مجازی با انتقادات زیادی دراین‌باره مواجهیم. اما به‌نظر می‌رسد مشتریان ب‌ام‌و به این انتقادات اعتنایی نمی‌کنند؛ چراکه بنابر آمار رسمی، فروش دو مدل سری ۴ و ۷ در سال ۲۰۲۳ با افزایش چشمگیری مواجه بوده است.

در کمال تعجب، فروش ب‌ام‌و سری ۷ و ۴ به‌ترتیب ۸۰.۹ و ۳۷.۴ درصد افزایش یافته است. توجه داشته باشید که صنعت‌خودرو در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، درگیر مشکلات زنجیره‌تامین بوده که به‌کاهش تیراژ تولید منجر شده است. هرچند این مشکل اخیرا برطرف شده و خطوط تولید به‌روال عادی خود بازگشته است، اما بسیاری از شرکت‌ها همچنان از برنامه تعهدات خود عقب هستند. ضمنا باید توجه داشت که هریک از خانواده سری ۴ و ۷، چند عضو مختلف را دربرمی‌گیرد. سری ۴ قبلا معرف یک خودرو کوپه بود، اما اکنون یک سدان برقی، سدان درون‌سوز و خودرو روباز با موتور درون‌سوز هم تحت‌سری ۴ عرضه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =