در این مطلب پیشرانه‌های ۶ سیلندری را بررسی می‌کنیم که در سال ۲۰۲۳ و در کلاس خود به‌عنوان بهترین معرفی شدند.

این روزها با ورود صنعت الکترونیک به دنیای خودرو و وضع قوانین سخت‌گیرانه در زمینه تولید گازهای گلخانه‌ای و در نهایت کاهش حجم موتورها و جایگزین شدن نیروی الکتریکی به‌جای قدرت موتورهای احتراق‌داخلی، کمی از هیجان این عرصه کاسته شده است. با این وجود، هنوز هم افراد بسیاری هستند که با وجود رشد خودروهای الکتریکی و پلاگین-هیبرید، همچنان به‌دنبال گزینه‌هایی هستند که صدای خروجی مهیج پیشرانه درون‌سوز از آن‌ها به‌گوش می‌رسد.

با وجود آن‌که تولید خودروهای بنزینی در سال ۲۰۲۳ نسبت به‌سال‌های قبل کمتر بود، اما همچنان گزینه‌های معروفی شدند که حسابی هیجان‌انگیز بودند. در ادامه پیشرانه‌های ۶ سیلندری را بررسی می‌کنیم که در سال ۲۰۲۳ و در کلاس خود به‌عنوان بهترین معرفی شدند.

پورشه ۹۱۱ GT۳ RS

پورشه در دنیای اسپرت‌ها با ۹۱۱ شناخته می‌شود؛ چراکه این سوپراسپرت از سال ۱۹۶۴ تا به‌امروز روی خط تولید این کمپانی صاحب‌نام بوده و به‌عنوان میراث با ارزش پورشه از آن یاد می‌شود. ۹۱۱ همواره کوپه‌ یا کوپه رودستری بوده که در میان بهترین خودروهای سوپراسپرت قرار گرفته است.

با بهترین پیشرانه‌های سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

نسل هشتم این اسطوره پورشه که نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی به‌بازار جهانی عرضه شد، با کد ۹۹۲ معرفی شد. در این خودرو نگاه مدرن پورشه در کنار مهندسی منحصربه‌فرد آن به‌خوبی دیده می‌شود.

زبان جدید طراحی این خودرو از احجام سیال و خطوط نرم تشکیل شده است. ترکیب این ویژگی‌ها با اِلِمان‌‎های مدرن (از جمله چراغ‌های پیوسته عقب) پیکره بسیار زیبایی را به‌وجود آورده است.

اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی بود که نسخه های-پرفورمنسی ۹۱۱ نسل هشتم (یا همان ۹۹۲ موسوم به GT۳ RS) به‌جهان معرفی شد. زیر چهره زیبا و اسپرت این خودرو یک پیشرانه ۶ سیلندر وجود دارد که تکنولوژی آن زبان‌زد است.

پیشرانه‌ این سوپراسپرت محبوب اشتوتگارتی یک پیشرانه تخت ۶ سیلندر است که نشان می‌دهد پورشه به‌حفظ میراث با ارزش خود با پیشرانه محبوبش یعنی موتور بنزینی تخت وفادار مانده است.

تمام نسخه‌های ۹۱۱ با پیشرانه تخت تولید شدند که نسخه GT۳ RS از این قائده مستثنی نیست. ۹۱۱ GT۳ RS از یک موتور ۶ سیلندر تخت به‌حجم ۳۹۹۶ سی‌سی بهره می‌گیرد که این موتور قدرتمند تنفس‌طبیعی است.

به‌لطف پارامترهایی مانند استفاده از متریال آلومینیوم در تمام اجزای موتور، استفاده از فناوری متغیرسازی ورودی هوا به‌سیلندر، استفاده از سیستم منحصربه‌فرد تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ها با زاویه ۱۸۰ درجه‌ای موتور، استفاده از پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندر و طراحی محفظه احتراق عالی در کنار سایز کورس پیستون ۸۱.۵ میلی‌متری در قطر پیستون ۱۰۲ میلی‌متری، این پیشرانه توان و گشتاور بالایی تولید می‌کند.

بر این اساس حداکثر قدرت خروجی این موتور به ۵۲۵ اسب‌بخار در ۸۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی آن به ۴۶۵ نیوتون‌متر در ۶۳۰۰ آرپی‌ام می‌رسد. همچنین گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه پورشه موسوم به PDK قدرت تولیدشده را به‌چرخ‌های عقب می‌رساند. این خودرو ظرف ۳ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست می‌یابد و حداکثر سرعت آن نیز به ۲۹۶ کیلومتر برساعت می‌رسد.

ب‌ام‌و M۴ CSL

ب‌ام‌و M۴ سوپراسپرتی با قیمتی برابر با ۱۴۰ هزار دلار است که تمام مهندسی خاص باواریایی‌ها در آن خلاصه شده است. M۴ CSL از نظر ظاهری تفاوت چندان خاصی با نسخه M۴ کامپتیشن ندارد؛ این خودرو تنها از نظر وزن، به‌طور چشمگیری کاهش داشته که این امر به‌دلیل استفاده از متریال فیبرکربن در ساختار بدنه و البته برخی از اجزای خودرو مانند درپوش موتور و کاپوت است.

با بهترین پیشرانه‌های سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

آن‌چه M۴ CSL را به یک سوپراسپرت بی‌همتا و خاص بدل می‌کند، قلب تپنده آن است. یک موتور ۶ سیلندر خطی ۲۹۹۳ سی‌سی مزین به‌فناوری تویین-توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم می‌تواند راندمان بسیار بالایی را فراهم کند.

این موتور همان پیشرانه معروف باواریایی‌ها یعنی B۵۸B۳۰T۰ است که به‌لطف استفاده از تکنولوژی توربوشارژهای دوقلو، پاشش سوخت مستقیم و زمان‌بندی متغیرسوپاپ‌ها به‌طور هوشمند به‌سبک ب‌ام‌و (ونوس‌ها) ولوترونیک و همچنین تغییرات در سایز شاتون و استفاده از پیستون فورج سه، می‌تواند حداکثر قدرت ۵۵۱ اسب‌بخار را در ۷۲۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور ۶۵۰ نیوتون‌متر را در ۴۸۵۰ آرپی‌ام به‌ارمغان آورد.

کمپانی ب‌ام‌و این قدرت و گشتاور را به‌ریمپینگ ECM موتور مربوط می‌داند. به‌همین سبب دورموتور در مدل CSL از M۴ بالاتر رفته و همین مهم سبب ایجاد قدرت و گشتاور بالا می‌شود. این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۸ سرعته ام استپ-ترونیک به‌چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این خودرو تنها ظرف ۳.۵ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست می‌یابد و حداکثر سرعت آن ۳۰۷ کیلومتر برساعت است.

آئودی RS۴ اونت کامپتیشن پلاس

شاید تصور آن‌که یک استیشن اسپرت بتواند در فهرست قدرتمندترین ۶ ‌سیلندرهای جهان قرار بگیرد، دور از تصور باشد؛ اما آئودی این امر را امکان‌پذیر ساخته است. RS۴ اونت در سال ۲۰۲۰ با تغییراتی در بخش ظاهری و بخش فنی معرفی شد. این استیشن اسپرت آلمانی در کنار رقیب ایتالیایی خود یعنی آلفارومئو جولیا، به‌لحاظ حجم موتور و تعداد سیلندر در یک کلاس قرار می‌گیرد.

با بهترین پیشرانه‌های سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

RS۴ اونت کامپتیشن پلاس با یک موتور ۶ سیلندر V شکل به‌حجم ۲.۹ لیتر و مجهز به‌فناوری TFSI (پاشش سوخت مستقیم منحصربه‌فرد آئودی با سیستم پرخوران توربوشارژ)، متغیرسازی در دبی ورودی هوا به‌سیلندر (استفاده از مانیفولد ورودی متغیر)، سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و بهره‌گیری از ECM نسل جدید بوش حداکثر ۴۵۰ اسب‌بخار توان را در ۴۷۲۰ آرپی‌ام‌ تا ۵۲۰۰ آرپی‌ام و حداکثر ۶۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۲۳۰۰ آرپی‌ام تا ۴۶۰۰ آرپی‌ام تولید می‌کند.

تنها برتری این قوای محرکه نسبت به ‌هم‌کلاس‌های خود (۶ سیلندرها)، طراحی مکانیزم جدید کنترل ورودی هوا به‌سیلندر و نسبتا قدرت خروجی به ازای هر لیتر است. این خودرو در این نسخه اواخر سال ۲۰۲۳ برای اسپرت دوستان به‌بازار عرضه شده است.

تویوتا سوپرا GR

اگر طرفدار دنیای خودروهای اسپرت باشید، حتما می‌دانید که تویوتا با نام سوپرا در دنیای اسپرت‌ها شناخته می‌شود. نسل چهارم این خودرو که بسیار مورد استقبال اسپرت‌دوستان و تیونرها قرار گرفت، توانست با کمک پیشرانه معروف ۲JZ محبوب و مشهور شود؛ تا جایی که در دنیای خودرو زبان‌زد شد. اما سوپرا نسل چهارم از اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی به‌بعد تولید نشد تا این‌که ماه مارس سال ۲۰۱۹ میلادی، نسل پنجم سوپرا با ظاهری کاملا آونگارد و استایلی تنومند و جسورانه، با کمک تکنولوژی ب‌ام‌و به‌تولید رسید.

با بهترین پیشرانه‌های سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

اما اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی بود که نسخه GR از سوپرا معرفی شد. در این نسخه از سوپرا برای هیجان بیشتر از قطعات الحاقی آیرودینامیکی استفاده شده است که نسبت به‌نسخه‌های فعلی، با ویژگی‌های اسپرت‌تری به‌بازار عرضه شد. بر این اساس قلب تپنده تمام سوپراهای جدید همان موتور معروف و پرتوان ۶ سیلندر خطی ب‌ام‌و از خانواده B۵۸ است.

زیر چهره زیبا اما جسور سوپرا GR موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری باواریایی B۵۸B۳۰ قرار دارد که با توجه به‌فناوری تویین-توربوشارژ، پاشش سوخت مستقیم و سیستم تایمینگ متغیرسوپاپ ب‌ام‌و (ونونس‌ها) حداکثر ۳۸۷ اسب‌بخار قدرت را در ۵۸۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۵۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۲۵۰ آرپی‌ام تولید می‌کند.

گیربکس ۸ سرعته استپ‌‎ترونیک ب‌ام‌و (یا در صورت سفارش‌گذاری ۶ سرعته دستی) قدرت و گشتاور را به‌چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. باتوجه به‌کیفیت بالای ساخت تویوتا و پیشرانه پرتوان باواریایی‌ها، سوپرا توانست در نسخه GR در سال ۲۰۲۳ در فهرست بهترین‌ خودروهای ۶ سیلندر قرار گیرد.

مرسدس‌بنز CLE۴۵۰

کمپانی مرسدس‌بنز اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی کوپه‌ جسور جدید تازه‌نفسی را با نام CLE کلاس به‌جهان معرفی کرد. این خودرو قرار است جایگزین کلاس E و کلاس C کوپه باشد. خودرو مورد نظر در نسخه‌های متعددی به‌بازار عرضه خواهد شد. اما آن‌چه این کوپه جسور اشتوتگارتی را در فهرست بهترین پیشرانه‌های ۶ سیلندر قرار داده، فناوری نسل جدید مرسدس‌بنز روی پیشرانه‌های احتراق‌داخلی آن است.

با بهترین پیشرانه‌های سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

نسخه CLE۴۵۰ این کوپه زیر کاپوت کشیده خود یک موتور ۶ سیلندر خطی به‌حجم ۲۹۹۹ سی‌سی را جا داده است که این موتور همان M۲۵۶ مرسدس‌بنز است. این موتور خطی با توجه به‌ساختار ۶ سیلندر، مزین به‌فناوری بای-توربوشارژ شده که با پاشش سوخت مستقیم، نسبت تراکم ۱۰.۹ به‌یک، سیستم زمان‌بندی متغیر و یک سیستم فوق‌العاده خاص جدید موسوم به‌جرقه‌زنی هوشمند، در هر شرایطی می‌تواند حداکثر ۳۸۰ اسب‌بخار قدرت را در ۵۸۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۵۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را بین دورموتور ۱۵۰۰ تا ۵ هزار آرپی‌ام فراهم کند.

البته مهندسان کمپانی مرسدس‌بنز تنها این پیشرانه بنزینی قدرتمند را برای کوپه جسورشان در نظر نگرفته‌اند؛ بلکه سیستم هیبرید متوسطی با برق ۴۸ ولتی را نیز برای آن طراحی کرده‌اند. این موتور الکتریکی حداکثر ۲۳ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را به‌مجموع خروجی قدرت و گشتاور این خودرو اضافه می‌کند.

این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۹ سرعته جی-ترونیک مرسدس‌بنز و با کمک سامانه چهارچرخ‌محرک فورماتیک مرسدس‌بنز به‌تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود. شما تنها ۴.۴ ثانیه زمان نیاز دارید تا با CLE۴۵۰ به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسید. حداکثر سرعت این خودرو ۲۵۰ کیلومتربرساعت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =