شاهین اتومات

عرضه شاهین اتوماتیک با فواصل اندک از سوی سایپا، باعث شد تا وضعیت بازار این خودرو نسبت به دیگر خودروها کمتر تحت‌الشعاع نوسانات بسیار سنگین بازار آزاد قرار بگیرد

دهه نخست آبان‌ماه امسال بود که اولین سری خودرو شاهین اتوماتیک تحویل مشتریان سایپا شد و به‌رغم بهای فروش ۶۴۱میلیون تومانی این خودرو در کارخانه، تا ۷۶۰ و حتی ۸۰۰میلیون تومان در بازار آزاد قیمت خورد. به فاصله کوتاهی از این بازخورد، شرکت سایپا طی بخشنامه فروش فوق‌العاده مورخ بیستم آبان‌ماه ۱۴۰۲، فراخوان مرحله ۳۴ ویژه منتخبین مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه فروش خودرو را اعلام کرد که در خردادماه ۱۴۰۲ نسبت به انتخاب خودرو شاهین اتوماتیک با اولویت پاییز و زمستان ۱۴۰۲ اقدام کرده بودند. براساس این بخشنامه، متقاضیان واجد شرایطی که پیامک اطلاع‌رسانی دریافت کرده‌ بودند، امکان واریز وجه و تکمیل ثبت نام سایپا را پیدا کردند. این نقطه شروع عرضه‌های خودرو شاهین اتوماتیک از سوی سایپا برای ساماندهی و تنظیم بازار این خودرو و شکستن نرخ‌های گزاف برای آن در بازار آزاد بود.

فروش فوق‌العاده شاهین در ماه‌های آذر و دی

به فاصله اندکی از فروش فوق‌العاده دهه سوم آبان‌ماه، چهلمین مرحله فراخوان سایپا ویژه فروش خودرو شاهین، از سوی این شرکت اعلام شد. این فراخوان نیز برای منتخبین سامانه یکپارچه فروش خودرو بود تا متقاضیان واجد شرایط پیرو دریافت پیامک اطلاع‌رسانی، بتوانند با مراجعه به سامانه فروش سایپا، جهت واریز وجه و تکمیل ثبت نام شاهین اقدام کنند.

علاوه بر این فروش فوق‌العاده که موعد تحویل آن ۹۰روزه بود، سایپا اقدام به پیش‌فروش شاهین اتوماتیک کرد.

به دلیل عرضه‌های پیاپی سایپا طی دو ماه اخیر و روند تحویل هفتگی شاهین اتوماتیک به مشتریان، این خودرو نسبت به خودروهای هم‌رده خود بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان کمتر افزایش قیمت داشته و درحال‌حاضر ۸۰۰میلیون تومان در بازار قیمت خورده که ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از نسخه‌های اتوماتیک تارا و دنا است

بر این اساس، پیرو اعلام نتایج در دومین طرح سامانه یکپارچه، متقاضیان واجد شرایطی که در طرح فروش عادی و همچنین در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی در خردادماه سال جاری نسبت به ثبت نام اولیه شاهین اتوماتیک اقدام کرده بودند و پیامک مربوطه نیز برای آن‌ها ارسال شده بود، امکان واریز پیش‌پرداخت این خودرو به مبلغ ۳۲۱میلیون تومان را پیدا کردند و موعد تحویل اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳ برای آن‌ها تعیین شد تا در آن زمان با تکمیل وجه خودرو خود را تحویل بگیرند.

در چهارمین برنامه عرضه نیز سایپا پیش‌فروش شاهین اتوماتیک را از روز سه‌شنبه هفته گذشته مورخ نوزدهم دی‌ماه جاری آغاز کرد.

در این مرحله از ثبت نام شاهین اتومات، صرفا مشتریانی که در دی‌ماه ۱۴۰۲ نسبت به انتخاب این محصول در سامانه یکپارچه فروش خودرو اقدام کرده‌اند، امکان واریز پیش‌پرداخت ۳۲۱میلیون تومانی برای تحویل این خودرو در ماه‌های مرداد و شهریور سال آینده خواهند داشت.

تلاش برای کنترل قیمت شاهین در اوج نوسانات بازار

اگر نگاهی به نمودار تغییر قیمت‌ها در بازار خودرو طی یک ماه گذشته بیندازیم، درمی‌یابیم که به‌جز وانت‌بارها بقیه خودروها از ۶۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

این افزایش در سگمنت خودروهای ارزان‌قیمت داخلی حدود ۶۰ تا ۸۰ میلیون، در رده خودروهای با قیمت متوسط داخلی حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون، در کلاس خودروهای اتوماتیک داخلی حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون، در بخش خودروهای چینی ارزان‌قیمت حدود ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون، خودروهای چینی قیمت‌متوسط حدود ۱۲۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان و خودروهای چینی گران‌قیمت حدود ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان جهش بها را تجربه کردند. خودروهای وارداتی هم که به‌قول فعالان بازار، رشد فضایی داشتند.

تلاش سایپا برای دور کردن شاهین اتومات از تلاطمات بازار آزاد

بر این اساس، قیمت خودرو شاهین اتوماتیک سایپا نیز قاعدتا می‌بایست همپای این روند صعودی و با توجه به افزایش حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون تومانی نرخ خودروهای اتوماتیک داخلی در بازار آزاد، دستکم ۱۵۰میلیون تومان افزایش می‌یافت، اما به دلیل عرضه‌های پیاپی سایپا طی دو ماه اخیرو روند تحویل هفتگی این خودرو به خریداران پیشین، شاهین که یک ماه پیش در بازار آزاد ۷۰۰میلیون تومان قیمت داشت، اکنون ۸۰۰میلیون تومان قیمت خورده و نسبت به خودروهای هم‌رده خود بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان کمتر افزایش قیمت داشته که ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از نسخه‌های اتوماتیک تارا و دنا است.

شاهین اتوماتیک در یک نگاه

دو سال پس از عرضه شاهین دنده‌ای، سایپا در پاییز امسال، نسخه اتوماتیک شاهین را هم به بازار آورد. شاهین اتومات از گیربکس CVT بهره می‌برد که تیپ‌ترونیک هم دارد و قابلیت تعویض ۷ دنده مصنوعی را هم در اختیارتان قرار می‌دهد. سایپا در نسخه اتوماتیک شاهین، قاب جلوپنجره و دستگیره‌ها را کرومی کرده و یک نوار کرومی هم به لبه صندوق عقب افزوده که تا زیر چراغ‌ها کشیده شده است. همچنین در انتهای سقف نیز آنتن کوسه‌ای را می‌بینید که در شاهین دستی وجود ندارد.

در نمای داخلی خودرو نیز علاوه بر تریم دورنگ جدید، متوجه قطعات هیدروگرافی کابین شامل زیرآرنجی، ابرویی داشبورد و پنل دسته دنده می‌شوید. ضمن این‌که کفپوش سه‌بعدی نیز به‌صورت استاندارد در اختیار خریداران شاهین اتومات قرار می‌گیرد.

این خودرو همچنین به کروز کنترل و اسپید لیمیتر (محدودکننده سرعت) مجهز شده که کلیدهای مرتبط به آن، روی غربیلک فرمان، دیده می‌شود. آخرین تغییر در کابین شاهین اتومات، مربوط به نمایشگر جدید خودروست؛ درحالی‌که شاهین دستی از مانیتور ۷ اینچی بهره می‌برد، شاهین اتومات دارای مانیتور ۱۰ اینچی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =