آزمایشگاه مدرن «میشلن» در فرانسه

تایرساز فرانسوی میشلن با همکاری آژانس تحقیقاتی IFPEN و شرکت فناوری پاک آکسن (Axens) اولین آزمایشگاه صنعتی در مقیاس بزرگ و کارخانه تولید بوتادین زیستی در فرانسه را در سایت میشلن در باسانس (Bassens)؛ منطقه‌ای در نزدیکی بوردو افتتاح کرد.

واحد آزمایشی در چارچوب پروژه بیو باترفلای (BioButterfly) با مشارکت سه شریک ساخته شده و توسط ADEME (آژانس مدیریت محیط زیست و انرژی فرانسه) با هدف توسعه و تجاری‌سازی بوتادین از اتانول حاصل از زیست‌توده (گیاهان) برای جایگزینی موردتایید قرار گرفته است.

پروژه باترفلای به گام مهمی در ایجاد یک صنعت الاستومر مصنوعی مبتنی‌بر محیط‌زیست رسیده است.

بوتادین به‌عنوان دیولفین C4، یک واسطه شیمیایی مهم در تولید پلیمرهای متعدد است که برای بسیاری از کاربردها استفاده می‌شود، در این میان 40درصد بوتادین برای تولید الاستومرها برای بازار تایر استفاده می‌شود.

60 درصد دیگر عمدتا برای تولید لاک، رزین، پلاستیک ABS، نایلون برای کاربردهای خودرو، منسوجات و در ساخت‌وساز استفاده می‌شود.

این برنامه‌ها بازارهای بالقوه بیشتری را برای بوتادین مبتنی بر زیستی ارائه می‌دهند. به این ترتیب، با ظرفیت تولید بین 20 تا 30 تن در سال (مقیاسی که توسعه سریع صنعتی را ممکن می‌سازد) قابلیت‌های فنی و اقتصادی خود را ثابت می‌کند.

این مرحله نمایش مسیری را برای تجاری‌سازی جهانی این فرآیند جدید را فراهم می‌کند؛ فرآیندی که امکان تولید لاستیک‌های سنتتیک یا ساختگی کامل، بدون منابع مبتنی بر مواد فسیلی را عملی خواهد کرد.

اکسن به این توضیحات افزوده است که تجاری‌سازی این روند می‌تواند به میشلن این امکان را بدهد که با شرکای خود برای ایجاد اکوسیستم‌های جدید و ایجاد هم‌افزایی بین بازیگران مختلف در زنجیره ارزش برای فعالیت‌ها، تامین مالی و تقویت تولید بوتادین تجدیدپذیر همکاری داشته باشد.

با گذشت زمان، این اکوسیستم‌ها باعث ایجاد چند کارخانه در سراسر جهان برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد برای مواد اولیه پایدار و زیستی خواهند شد. فناوری گامی مهم در تضمین حجم قابل‌توجهی از بوتادین تجدیدپذیر خواهد بود.

تا امروز پروژه باترفلای با مجموع سرمایه‌گذاری بیش‌از 80میلیون‌یورو (که 14.7 میلیون یورو از آن توسط آژانس مدیریت محیط‌زیست و انرژی فرانسه تامین شده است) برای رسیدن به اهداف مشخصی در آینده آغاز به‌کار کرد.

این پروژه همچنین از مدیران ناحیه نوول آکیتن و جامعه شهری بوردو حمایت دریافت و تاکنون حدود بیست شغل تخصصی برای سایت میشلن در باسانس ایجاد کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =