بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

بهزاد رحیمی *

شورای رقابت در جدیدترین مصوبه خود مجوز افزایش قیمت ۸محصول جدید یکی از خودروسازان را صادر کرد و براساس آن قیمت خودروها با افزایش حدود ۸۰ تا ۱۷۰میلیون تومانی به بهانه آپشن‌های جدید روبه‌رو شده است.

قراردادهای یک‌طرفه‌ای که خودروسازان در پیش‌فروش‌ها منعقد می‌کنند، اجحاف در حق مردم بوده و ناشی از انحصار در بازار است. خریداران رانا پلاس در مرحله اول سامانه یکپارچه خودرو، نتوانستند خودرویشان را دریافت کنند، این موضوع نیز به‌دلیل کوتاهی خودروسازان نسبت‌به نیاز مردم و بازار است.

در همه کشورهای زمانی که مردم برای خرید خودرو ثبت‌نام می‌کنند به راحتی و پس از مدت زمان کوتاهی می‌توانند خودرو موردنظر خود را تحویل بگیرند این در حالی است که مردم ما نه‌تنها برای خرید خودرو در صف‌های طولانی می‌مانند بلکه در زمان تحویل نیز یا ناچارند مبلغ بیشتری پرداخت کنند یا نوع خودرو را به دلایلی مانند توقف تولید تغییر ‌دهند.

زمانی که خودروساز خودرویی را به فروش می‌رساند باید نسبت‌به تحویل این خودرو در موعد مقرر متعهد باشد، پس لازم است خودروسازان در طرح‌های پیش‌فروش به ظرفیت تولید خود توجه داشته باشند و براساس آن ثبت‌نام انجام دهند.

عدم تحویل به‌موقع خودرو به مصرف‌کنندگان تضییع حقوق مردم است. همان‌طور که قبلا هم گفتم قراردادهای یک‌طرفه‌ای هم که خودروسازی‌ها در پیش فروش‌ها منعقد می‌کنند، به‌دلیل انحصار در بازار است.

خودروسازان باید خودرویی را که مشتریان ثبت‌نام کردند، در موعد مقرر تحویل دهند، در غیر این صورت تخلف کردند زیرا مردم در زمان پیش‌خرید براساس بودجه و نیاز خود خودرو را انتخاب کردند.

بنابراین اجبار مردم به تغییر خودرو انتخابی و افزایش ده‌ها میلیونی قیمت به بهانه افزایش آپشن تضییع آشکار حق آنان است. حال این سوال مطرح است با توجه به تخلف مشهود در این خصوص توسط خودروسازان شورای رقابت چرا در مقابل این تعدی آشکار و غیرقانونی سکوت کرده است؟!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =