بازار خودرو

بهای دلار طی دو روز گذشته وارد کانال ۵۵ هزارتومان شده و چیزی نمانده که به‌رکورد سال قبل خود برسد. به‌دنبال این ماجرا، روند قیمت‌ها در بازار خودرو در چند روز گذشته افزایشی بود، اما به‌گفته یکی از کارشناسان بازار خودرو در ساعات اخیر این روند برعکس شده که به‌خودی خود منجر به‌سرگردانی متقاضیان می‌شود.

در روزهای گذشته بازار خودرو دوباره با افزایش قیمت مواجه شد و این مساله درحالی رخ داد که طی ۶ ماه گذشته برخی محصولات خودروسازان داخلی هیچ‌گونه افزایش قیمتی را در بازار تجربه نکرده بودند. البته فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند در صورت استمرار واردات و عرضه خودروهای کارکرده و افزایش تولید و ارائه خودروهای داخلی به‌ثبت‌نام‌کنندگان، بازار خودرو تا حدودی متعادل خواهد شد و از رکود خارج می‌شود. در چند روز گذشته خبرهای مثبت درارتباط با بازار خودرو موجب شده است قیمت‌های اعلامی کاهش یابد و مجددا دارندگان خودروها برای سریع‌تر به‌فروش رساندن خودروهای‌شان بهای فروش را پایین بیاورند. به‌این ترتیب فعلا و تا به این جای کار به‌نظر می‌رسد خبردرمانی برای بازار خودرو تا حدودی جواب داده و مانع از جهش‌های عجیب و غریب قیمتی در بازار شده است. اما در چنین شرایطی، سوال این است که آیا این کاهش قیمت‌ها حتمی است یا این‌که به‌خاطر جو روانی حاکم بر بازار رخ داده است؟

درکنار افزایش نرخ ارز، روند قیمت در بازار خودرو نیز که در چند روز گذشته سیر نزولی به‌خود گرفته بود و خودروهای صفر و کارکرده در آن ارزان شده بودند، در برخی موارد افزایش قیمت را نیز تجربه کرد. با این حال روز گذشته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران عنوان کرد خریدوفروش خودرو رونقی ندارد و منحنی قیمت هم به‌تدریج درحال کاهش است.

سعید موتمنی معتقد است روند افزایشی قیمت خودرو که طی چند هفته گذشته بیشتر ناشی از رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز بود، این روزها متوقف و حتی معکوس شده است.

همچنین نگاهی به‌قیمت‌های اعلامی در سایت‌های خریدوفروش محصولات ایران‌خودرو و سایپا نشان می‌دهد قیمت خودروهای پرفروشی همچون شاهین، تارا، رانا، کوییک و پژو پارس ۱۰ تا ۲۵ میلیون‌تومان طی یک هفته افزایش یافته است.

همچنین روز گذشته «ضرورت برخورد با تخلف خودروسازان در فروش خودروها با قیمت‌های بالاتر در مزایده به‌بهانه زدگی بدنه و عیوب دیگر» و «ضرورت افزایش کنترل بازار خودرو و لوازم جانبی» از جمله تذکرات کتبی نمایندگان به‌مسئولان اجرایی کشور بود.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) نیز در رابطه با تعرفه برق خودروهای برقی گفت: «حدود یک سال پیش مطالعات آن انجام شده و پیشنهادات به‌وزارت نیرو ارسال شده و قرار است ظرف هفته‌های آینده، تعرفه نهایی توسط وزارت نیرو اعلام ‌شود. همچنین وزارت نیرو برنامه دارد کنتورهای اختصاصی شارژ خودرو در منازل نصب و برای آن تعرفه جداگانه‌ای تعیین شود.»

محمدحسین رفان خاطر نشان کرد: «پیش‌بینی می‌شود نخستین خودرو برقی تولید داخل در مرحله تجاری، اواخر سال آینده وارد بازار شود و تولید با عمق داخلی‌سازی بالا در حدود یک تا دو سال آینده شکل بگیرد.»

کدام مدل‌ها افزایش و کدام‌یک کاهش قیمت را تجربه کردند؟

خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش قیمت یک تا ۱۵ میلیون‌تومانی و افت بهای یک تا ۱۱ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۷۳۸ میلیون‌تومان و سورن پلاس با مانینتور بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۴۷ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند. از طرفی تارا اتومات (ESP) (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۹۱۵ میلیون‌تومان و کارون (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۷۹۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی و کاهش قیمت ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۴۰۵ میلیون‌تومان رسید. از طرفی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۹۳۰ میلیون‌تومان، جک J۴ (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۶۰ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۸۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

در میان خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد افزایش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس نیز شاهد افزایش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۲۱ میلیاردتومان و ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۲۰ میلیاردتومان خریدوفروش شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =