از مواد بازیافتی برای تولید تایر

کانتیننتال اخیرا اعلام کرده که اولین تولیدکننده خواهد بود که تایر با حجم بالا از مواد پایدار را در بازار عمده روانه بازار می‌کند

از سال‌های گذشته حرکت به‌سمت استفاده از مواد پایدار در تایرها آغاز شده، تولیدکنندگان اصلی شامل کانتیننتال و میشلن که قصد دارند تا سال ۲۰۵۰ تولید لاستیک را به‌طور جدی به‌روز کنند. این به این معنی است که محصولات مبتنی‌بر نفت که برای مواد اصلی (کائوچو سنتتیک و کربن‌سیاه) استفاده می‌شوند با بیومواد و کربن‌سیاه بازیافت شده مانند فولاد و پلاستیک جایگزین می‌شوند.

جایگزین‌های غیرمنتظره‌ای که شامل گل زردآلو، PET از بطری‌های بازیافت‌شده و پوست برنج به فرآورده‌ای از صنعت غذا که معمولا فقط برای دفن زباله مناسب است.

کانتیننتال اخیرا اعلام کرده که اولین تولیدکننده خواهد بود که تایر با حجم بالا از مواد پایدار را در بازار عمده روانه بازار می‌کند. تایر جدید Ultracontact NXT که مناسب برای هر دو خودرو درون‌سوز و برقی است، تا ۶۵درصد مواد تجدیدپذیر یا بازیافت‌شده ساخته‌شده است.

برای هر بخش از آن تا ۲۸درصد مواد پایدار از طریق «تعادل‌گیری جرم» در فرآیند گواهی‌نامه پایداری و کربن بین‌المللی (ISCC) اخذشده است، این گواهی مسیر استفاده از مواد پایدار را هنگامی‌که وارد یک محصول می‌شوند، ردیابی می‌کند.

مواد تجدید پذیر ۳۲درصد دیگر را به این نسبت اضافه می‌کنند و ۵درصد باقیمانده شامل مواد بازیافت شده است. مواد تجدیدپذیر شامل رزین‌هایی است که با استفاده از باقیمانده صنایع چوب و کاغذ، به‌جای ماده خام مبتنی‌بر نفت، ساخته‌شده‌اند.

سیلیکا نقش مهمی در عملکرد تایر دارد و برمقاومت حرکتی و طول عمر تاثیر می‌گذارد. این ماده از دهه ۹۰ میلادی به‌عنوان جایگزینی جزئی برای کربن سیاه استفاده‌شده است و به‌طور سنتی از شن ساخته می‌شود. هرچند این ماده در جهان به‌وفور یافت می‌شود اما ساخت سیلیکا از آن انرژی بسیار زیادی می‌خواهد و به دمای ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد.

در مقابل، ساخت سیلیکا از خاکستر پوست برنج شامل حرارت کمتری است یعنی در حدود ۱۰۰درجه سانتی‌گراد. بطری‌های PET بازیافت‌شده برای ساخت الیاف پلی‌استر استفاده می‌شوند، بنابراین اگرچه تجدیدپذیر نیستند به این معنی که ماده خام آنها مبتنی‌بر نفت است، اما فرآیند را دایره‌ای می‌کند و جلوی ریختن بطری‌ها به دفن زباله یا سوزاندن آنها را می‌گیرد.

بین ۹ تا ۱۵ بطری- بسته به‌اندازه- در هر تایر به‌کار می‌رود و الیاف پلی‌استر ساخته‌شده از آنها به‌صورت داخلی در کارکاس تایر استفاده می‌شود. گاز بوتادیئن مبتنی‌بر نفت، که معمولا از هیدروکربن‌ها استخراج و برای ساخت کائوچو سنتتیک استفاده می‌شود، با بوتادیئن جایگزین می‌شود که می‌تواند از اتانول به‌دست می‌آید.

ساخت اتانول آسان است که از تخمیر بیومس به‌دست می‌آید. ماده مهم تایر یعنی کربن سیاه، معمولا با سوزاندن نفت یا گاز در دمای بالا برای ساخت پودر دانه‌ای به‌دست می‌آید.

در این مورد، کربن‌سیاه بازیافت‌شده از تایرهای قدیمی تاثیر آن را کاهش می‌دهد و یکی از چیزهایی است که گواهی‌نامه ISCC را پوشش می‌دهد.

تایر Ultracontact NXT در این ماه در اروپا به فروش می‌رسد و خوشبختانه یک محصول کمیاب نیست بلکه برای خودروهای بسیاری درنظر گرفته شده که شامل کیا نیرو، تسلا مدل ۳، مرسدس‌بنز EQA، اشکودا اکتاویا و فولکس‌واگن گلف می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =