کنتورهای اختصاصی برای شارژ خودروهای برقی در منازل

این روزها تلاش‌های زیادی برای برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و البته ورود خودروهای برقی به سبد خرید مصرف‌کنندگان داخلی انجام می‌شود. اما آیا تامین برق این خودروهای برقی، چالشی برای شبکه تامین برق کشور نخواهد بود؟ 

شارژرهای خیابانی؛ فقط برای مواقع اضطراری

شهریور ماه امسال وزیر صمت در آیین بهره‌برداری از ۱۵ ایستگاه شارژ برقی خودرو اظهار کرد: این آرزویی است که سال ها برای آن تلاش شده، آینده خودروها برقی است؛ البته نهضت برقی‌سازی از انقلاب صنعتی دوم شروع شد. سال ۱۹۳۶ فورد در آمریکا بیش‌از ۳۰ هزار خودرو برقی فروخت اما به‌دلیل ذخیره انرژی این حرکت متوقف شد.

عباس علی‌آبادی گفت: خوشبختانه وعده خودرو شارژی عملی و امروز هم ۱۵ ایستگاه شارژ خودرو برقی افتتاح شد، شارژرهای خیابانی برای مواقع اضطراری هستند و علاوه بر آن، امکان شارژ خانگی نیز فراهم شده است.

وزیر صمت ادامه داد: نصب شارژرها در روستاها نیز به خاطر وجود برق امکان‌پذیر شده است و مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت.

علی‌آبادی با اشاره به اینکه خودروهای برقی به شدت اقتصادی هستند، بیان کرد: این خودروها برای هر ۱۰۰کیلومتر پیمایش به ۱۵کیلووات ساعت برق نیاز دارند، ضمن اینکه آلودگی تولید نمی ‌کنند و امروزه این خودروها در دنیا به سرعت در حال توسعه هستند.

وزیر صمت با بیان اینکه امروز تهران به خودروهای برقی نیاز دارد، گفت: پیش از این به شهرداری تهران پیشنهاد داده بودیم، اما اهتمام لازم وجود نداشت. البته برخی کارشناسان معتقدند ایران در شرایط کنونی دچار ناترازی انرژی است و این موضوع هم در فصل تابستان و هم در فصل زمستان خود را به وضوح نشان می‌دهد. نکته اساسی که درباره استفاده از خودروهای برقی باید مدنظر قرار داد، این است که استفاده گسترده از خودروهای برقی میزان تقاضا برای برق را افزایش خواهد داد چون احتمالا بسیاری از افراد در صورت واردات و تولید انبوه خودروهای برقی از منزل خود برای شارژ خودرو استفاده خواهند کرد. این به معنای فشار بیشتر بر شبکه برق خواهد بود و با توجه به مسائل و مشکلات مربوط به برق در کشور این موضوع می‌تواند در آینده چالش ایجاد کند.

راهکار این موضوع نیز توسعه استفاده از پنل‌های خورشیدی است که در ایران ظرفیت بسیار زیادی برای آن وجود دارد. همچنین باتوجه به اینکه برق در کشور در شرایط کنونی توسط سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود بنابراین استفاده خودروهای برقی از شارژرها، در واقع گسترش استفاده از سوخت‌های فسیلی نیز به‌شمار می‌رود. از طرف دیگر اما دولت برای استفاده گسترده مردم از خودروهای برقی باید انرژی اضافه تولید کند و با توجه به اینکه در شرایط کنونی نیز ناترازی در بخش انرژی وجود دارد پس از هم اکنون باید به فکر چاره بود.

این موضوع نشان می‌دهد تولید و واردات انبوه خودروهای برقی اگرچه می‌تواند مصرف بنزین را تا حدی کاهش دهد و در کل اتفاق خوبی برای صنعت خودرو کشور است، اما از طرف دیگر به‌دلیل تامین برق اضافه در راستای پوشش شارژ خودرو هم افزایش خواهد یافت.

مصرف خودروهای برقی، تاثیر چندانی بر شبکه ندارد

چند روز قبل، محمدحسین رفان، مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص تعرفه برق خودروهای برقی و احتمال افزایش قبض‌های برق صاحبان خودروهای برقی گفت: اکنون تعرفه‌های برق پلکانی محاسبه می‌شود، این امر سبب شده است هزینه‌های هنگفتی به دارندگان خودرو برقی تحمیل نشود. من خودرو برقی دارم و قبض برقی که برای من صادر می‌شود نه تنها نجومی نیست بلکه زمینی است!

وی با بیان اینکه وزارت نیرو قصد دارد کنتورهای اختصاصی شارژ خودرو در منازل نصب و برای آن تعرفه جداگانه‌ای تعیین شود، افزود: حدود یک‌سال پیش مطالعات لازم در این خصوص انجام و پیشنهادات به وزارت نیرو ارسال شده، قرار است طی هفته‌های آینده، تعرفه نهایی توسط وزارت نیرو اعلام شود.

رفان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تعرفه برق شارژ خودروهای برقی معادل تعرفه واحدهای تجاری است، ادامه داد: نه اینطور نیست. تعرفه احتمالی رقمی بین تعرفه بخش خانگی و تجاری خواهد بود.

رفان تصور اینکه ورود خودروهای برقی شبکه برق را مشکل‌دار می‌کند، نادرست ارزیابی کرد و گفت: مصرف برق این نوع خودرو بر شبکه تاثیر چندانی ندارد.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) در پاسخ به اینکه باتوجه با ناترازی فعلی برق آیا مشکلی از جهت تامین برق خودروهای برقی وجود ندارد، افزود: هیچ نگرانی بابت کمبود برق در شرایط پیک تابستان برای برقی‌سازی حمل‌ونقل وجود ندارد چرا که در وهله اول با قول و قراری که برای ورود خودروها و اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل تهران گذاشته شده، حدود ۳۰مگاوات برق برای خودروها و ۳۰مگاوات برق برای اتوبوس‌ها موردنیاز است که این ۶۰مگاوات در برابر مصرف ۵۰۰۰ مگاواتی تهران در پیک تابستان، حدود ۱.۲درصد است.

او ادامه داد: حتی می‌توان در ساعات اوج نیاز مصرف برق در شبکه، با اتصالی که بین مراکز شارژ خودرو با شبکه سراسری وجود دارد و قابلیت کنترل از راه‌دور، محدودیت‌های موقتی در میزان برقی که به ایستگاه‌های شارژ ارسال می‌شود، ایجاد کرد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

رفان همچنین بیان کرد: روی تولید انواع شارژرها نیز کار شده و امروز می‌توانیم انواع شارژر را از ظرفیت یک کیلوولت به‌بالا، به‌تولید برسانیم.

وی بیان کرد: همچنین گروه مپنا پیشنهاداتی به وزارت نیرو ارائه داده که با انجام یک‌سری کار نرم‌افزاری در نیروگاه‌های موجود، برای نیروگاه‌های بخاری و سیکل‌ترکیبی حدود یک تا دو مگاوات و برای نیروگاه‌های گازی حدود ۳مگاوات می‌توان به توان خروجی نیروگاه اضافه کرد که این مقدار، برای تامین برق پایدار ایستگاه‌های شارژ تخصیص یابد.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا با اشاره به کسری ۱۰میلیون لیتری بنزین در کشور، اظهار کرد: اگر به سمت برقی‌سازی حرکت کنیم می‌توانیم مصرف برق در کشور را به نصف برسانیم. ضمن اینکه راندمان خودروهای برقی دو برابر خودروهایی است که از سوخت فسیلی استفاده می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =