فرانسوا ماریون

چین نخستین بازار خودرویی جهان و همچنین بازاری است که انقلاب الکتریکی در آن به‌سرعت اتفاق می‌افتد و نرم‌افزار در آن نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین خودروها بسیار نرم‌افزارمحور می‌شوند

فرانسوا ماریون، معاون ارشد ارتباطات گروه ولئو و همچنین عضو کمیته اجرایی این گروه است. ماریون در مارس ۲۰۱۲ به‌عنوان معاون استراتژی گروه در بخش استراتژی و روابط خارجی و عضو کمیته اجرایی به‌ولئو پیوست و در سال ۲۰۱۶، مدیر خط تولید محصولات ویژه نورپردازی در گروه ولئو شد. همچنین بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ رئیس شرکت ولئو در چین بود. البته قبل از پیوستن به‌ولئو، ماریون بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ مشاور دفتر وزیر اقتصاد، دارایی و صنعت در دولت فرانسه بود.

ماریون در سال ۲۰۰۲ کار خود را در وزارت اقتصاد، دارایی و صنعت فرانسه آغاز کرد که در آن‌جا سِمت‌های گوناگونی داشت؛ از جمله افسر میز بانک‌جهانی و بخش بانک آفریقا، رئیس عملیات بازار در «Agence France Trésor»، رئیس بخش کمک به‌توسعه و سپس رئیس واحد حمل‌ونقل و ریل در آژانس سهامداری دولت فرانسه.

فرانسوا ماریون از «Ecole Normale Supérieure»، دانشگاه «Pierre & Marie Curie» (پاریس ششم) و «Ecole Nationale supérieure des Télélécommunications» در رشته فیزیک و ریاضیات فارغ‌التحصیل شده و دارای مدرک دکترای فیزیک کوانتومی است.

ناتالی کارنی، خبرنگار ارشد اقتصادی مجله «پاریس» ۱۰ ژانویه گفت‌وگویی با وی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

۳۰‌ سال پیش ولئو برای نخستین‌بار در چین فعالیت خود را آغاز کرد و از آن زمان ‌تاکنون شاهد رشد و سرمایه‌گذاری هنگفتی در این کشور بوده‌ایم. پیش ‌از هر چیز درباره تجارب خود در این کشور برایمان بگویید.

چین با نزدیک به ۱۱۴ هزار کارمند در ۳۳ کشور، بزرگ‌ترین بازار در زمینه تولید و فروش در صنایع خودرویی است که مقیاس وسیعی است. همان‌طور که گفتید، پنج سال رئیس این مجموعه در چین بودم که تجربه‌ای بسیار ارزنده است و هرگز آن را فراموش نخواهم کرد. البته ۶۰‌ سال روابط دیپلماتیک چین و فرانسه نیز در تصمیم‌گیری‌های تجاری ما بی‌تاثیر نبوده است.

مهم‌ترین تحولات ولئو در چین چه بوده است؟

سال ۲۰۲۴ بسیار مهم است و خب در تقویم چینی امسال، سال اژدهاست که برای آن‌ها بسیار مهم و از نظر اقتصادی بسیار خوشایند است. فارغ ‌از این موضوع برای ولئو نیز امسال، سال بسیار مهمی محسوب می‌شود. به‌هر حال ۳۰ سال از این ۶ دهه را پشت سر گذاشته‌ایم. بنابراین قاطعانه می‌گویم که امسال، سی‌امین سال فعالیت ماست. به‌همین ‌مناسبت در شهرهای ژنگژو و وِنلینگ - که در سال ۱۹۹۴ برای نخستین‌بار کارخانه‌های خود را در آن‌جا تاسیس کردیم - مراسم سالگرد خواهیم داشت.

فرانسه سابقه‌ای ۱۰۰ ساله در صنعت‌خودرو دارد. از زمان حضور شما در چین در سال ۱۹۹۴، ولئو ۱۴ مرکز تحقیق و توسعه را با حدود ۴ هزار مهندس راه‌اندازی کرده است. در گزارش‌ها نیز می‌خوانیم که چین بزرگ‌ترین بازار اختصاصی ولئو است که ۱۸ درصد از فروش گروه را نمایندگی می‌کند.

چرا ولئو از سال‌ها پیش چین را انتخاب کرد؟ درواقع در بازار چین برای چه چیزی ارزش بیشتری قائل هستید؟

بدیهی است ما برای عبارت «ساخت چین» دلایل منطقی داریم. از ۳۰ سال پیش در این کشور تولید را آغاز کردیم تا ضمن حمایت از مشتریان اصلی خود، آن‌ها را به‌خوبی همراهی کنیم. اما امروزه شرکت را به‌مکانی برای نوآوری تبدیل کرده‌ایم. در یک جمله باید بگویم ما از «ساختِ چین» به «اختراع با چین» رفتیم. بنابراین نوآوری‌های جدیدی در این کشور داریم.

چین نخستین بازار خودرو و همچنین بازاری است که انقلاب الکتریکی در آن به‌سریع‌ترین شکل ممکن اتفاق می‌افتد. بنابراین ولئو تصمیم گرفت وارد این انقلاب الکتریکی شود. ازسوی ‌دیگر این کشور بازاری است که نرم‌افزار در آن نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین خودرو، بسیار نرم‌افزارمحور خواهد شد. به‌همین ‌دلیل و به‌دنبال توسعه سریع سیستم‌های کمک‌راننده و همچنین وسیله‌نقلیه مبتنی‌بر نرم‌افزار، مجموعه ما این بخش را به‌ستون‌های کلیدی استراتژی خود در ولئو تبدیل کرده‌ است.

پس درواقع معتقدید چین به‌رشد و توسعه ولئو کمک کرده است! جنبه‌های مثبت فعالیت در بازار چین چیست؟

بله؛ کاملا درست است. نخستین جنبه مثبت، بازار وسیع این کشور است. به‌همین ‌دلیل یک بازار بسیار قوی داریم که به‌ما اجازه می‌دهد مراکز تولید و تحقیق‌وتوسعه بیشتری داشته باشیم.

همان‌طور که در سوال قبل اشاره‌ کردید، ۱۴ مرکز تحقیق‌وتوسعه در آن‌جا داریم. دومین جنبه مثبت، استعداد است که می‌توانیم به‌عنوان پشتوانه بسیار قوی در چین از آن برخوردار شویم.

چین کشوری است که در آن مهندسان بسیار خوب آموزش دیده‌اند و البته هر سال در حوزه‌های مورد ‌علاقه ما نیز آموزش می‌بینند. سومین جنبه مثبت، اکوسیستم است. این کشور بسیار پرتحرک است و از این منظر بسیار قوی است.

طبیعتا ما نیز در این اکوسیستم‌ها مشارکت‌های گسترده‌تری با دانشگاه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و همچنین OEM ها داریم. البته باید بگویم آن‌چه ما OEM می‌نامیم، «مشتریان» هستند؛ یعنی تولیدکنندگان خودرو. آن‌چه گفتم جنبه‌های کلیدی بازار در چین و به‌طور کلی در جهان هستند؛ اما اگر بخواهم خیلی خلاصه بگویم، چین یعنی «‌تنوع مشتریان و فرصت‌های منحصربه‌فرد برای ما»!

به‌نکات جالبی اشاره کردید. حال سوالی می‌پرسم که ربطی به‌موضوعات قبلی ندارد. در سال جدید انتظارات شما از نمایشگاه‌های خودرو چیست؟

خب؛ فکر می‌کنم درباره بازار چین گفتنی‌ها را گفتم! اما درباره نمایشگاه‌های خودرویی باید بگویم فرصت خوبی برای ترویج فناوری‌های ما خواهد بود. به‌هر حال بعد از بحران کووید-۱۹، شاهد ترجیح فزاینده تردد با وسیله‌نقلیه شخصی و افزایش تقاضا برای تحرک الکتریکی ایمن‌تر در سراسر جهان هستیم.

به بحران کووید-۱۹ اشاره کردید. پس از آن دوران و با کاهش سرعت همه‌گیری، بازار خودرو چین شروع به‌احیای خود کرده است. در آینده نزدیک شرایط بازار چین را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

شرایط بازار چین بعد از بحران بهبود یافته است. روند فرآیند فروش فعلی شکل «V» (بازگشت‌های سریع) را نشان می‌دهد؛ اما سوال این است در مرحله بعدی چه خواهد بود؟ «√»، «W» (الگوی قیمتی دودره)، شکل «M» (الگوی دوقله) یا شکل «√¯»؟ سال گذشته از سه‌ماهه دوم بهبود V شکل فوق‌العاده‌ای را در بازار خودرو چین تجربه کردیم. بنابراین به‌پتانسیل رشد بازار خودرو در چین طی پنج‌ سال آینده با توسعه مداوم مصرف و همچنین افزایش تقاضا ایمان داریم. تعداد مصرف‌کنندگان با درآمد متوسط درچین در حال افزایش است و ثروت آن‌ها رو به‌رشد است. دراین میان تقاضا برای خودروهای سواری با هدف تردد شخصی چشمگیر و قابل توجه است.

بنابراین باید گفت اقتصاد جهان در کنار دیگر اتفاقات سیاسی همچنان تحت‌تاثیر این ویروس است...

مسلما! چراکه بحران کووید-۱۹ سبب شد افراد در بسیاری از جنبه‌های زندگی از جمله نحوه سفر و مدیریت کسب‌وکار خود تجدیدنظر کنند. بار دیگر بر این مساله تاکید می‌کنم که به ‌تیم‌هایمان افتخار می‌کنم؛ چراکه بعد از این بحران، ۳۵ کارخانه ما در چین تولیدشان را به‌سرعت آغاز کردند.

این شرایط را در قالب کلمات چگونه توصیف می‌کنید؟

کلمات کلیدی من عبارتند از ایمنی، تداوم، چابکی، واکنش‌پذیری، انعطاف‌پذیری، همکاری، هوشمندی و نوآوری.

در دوران پس از اپیدمی، موقعیت و نقش چین در صنعت‌خودرو جهان چگونه بود و قرار است عملکرد بازیکنان در مرحله بعد چگونه باشد؟

چین همچنان بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان باقی خواهد ماند؛ زیرا این کشور تحول در بخش برق‌رسانی و رانندگی خودران را در جهان هدایت و رهبری می‌کند. ولئو از زمان تاسیس خود در چین به‌اصل «در چین، چینی باشید» پایبند بوده است. استراتژی ما نیز در زنجیره‌تامین «محل به محل» است؛ چراکه این الگو ثابت کرده که انعطاف‌پذیر است. علاوه‌بر این همان‌طور که کمی قبل هم گفتم، ما خود را از «ساختِ چین» به «اختراع با چین» تبدیل کرده‌ایم.

اگر بخواهید تنها در چند کلمه کلیدی صنایع مرتبط با خودروسازی (قطعات، باتری، اکسسوری و... ) را در چین و به‌طور کلی در جهان طی پنج سال آینده توصیف کنید، چه خواهید گفت؟

برقی، متصل، مشترک، مستقل، هوشمند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =