مهدی چمران

مهدی چمران *

درحالی‌که خودروهای دنیا به سمت مصرف ۴لیتر در ۱۰۰کیلومتر می‌روند، ولی ما هنوز خودروهایی داریم که در ۱۰۰کیلومتر حدود ۱۵لیتر سوخت مصرف می‌کنند.

در ارتباط با خودرو چالش‌ها و مشکلات زیادی داریم. هم در ساخت خودرو و هم فروش آن به مردم، هم به‌کارگیری و هم خصوصیاتی که باید خودرو داخلی متناسب با خودروهای به‌روز دنیا داشته باشد؛ در همه این موارد دارای معضلاتی هستیم.

گفته می‌شود حد متوسط مصرف بنزین ما حدود ۱۱۰میلیون‌لیتر در روز است و با مصرف کشورهای بزرگ دنیا برابری می‌کند، میزان مصرف سوخت ما با تعداد خودرو و جمعیت کمتر نسبت‌به کشورهایی که چندبرابر ما جمعیت دارند، برابر است و این به موضوع خودرو برمی‌گردد.

خودروهای ما مصرف سوخت مناسب ندارند و نتیجه سوزاندن سوخت در این خودروها، آلودگی هواست. در حالی که باید از دیدن هوای آلوده تعجب کنیم امروز از دیدن هوای پاک و صاف تعجب می‌کنیم. هنوز خودروهایی داریم که در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۵ لیتر سوخت مصرف می‌کنند. در حالی که خودروهای دنیا به سمت مصرف ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌روند. اینجاست که خودروساز باید به میدان بیاید.

موقعی می‌توانیم بگوییم صنعت خودرو ما پیشرفته است که از نظر مصرف سوخت در حد پایینی باشد.

البته بخشی از آلودگی‌ها به دلیل فرسودگی خودروها و موتورسیکلت‌هاست. گفته می‌شود ۲۰ تا ۲۲درصد آلودگی هوا مربوط به موتور سیکلت‌های فرسوده است.

گاهی یک فضا را برای نمایشگاه می‌سازند، اما گاهی فضایی ساخته می‌شود و هر مجموعه‌ای برای اینکه تولیدات خودش را ارائه کند از آن استفاده می‌کند و آن فضا با کمترین امکانات باقی می‌ماند و تبدیل به نمایشگاه می‌شود؛ ما باید از آن نمایشگاه انتقاد کنیم نه از فضایی که بر پایه برگزاری نمایشگاه ساخته و درباره آن فکر شده و به گونه‌ای زیبنده ایجاد شده که یکی از نمایشگاه‌های برتر خاورمیانه است و می‌تواند برای برقراری نمایشگاه‌های مختلف بسیار مناسب باشد، از چنین نمایشگاهی استقبال می‌کنیم.

امیدواریم هم صنعتگران و هم وزارت صمت برای برپایی نمایشگاه‌ها به یک نمایشگاه ارزنده در سطح بین‌المللی که مایه آبروی ماست، رو بیاورند و در فضایی که مشکلات ترافیکی برای شهروندان ایجاد می‌کند، اصراری به برگزاری نمایشگاه نداشته باشند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    1 0
    نمیگه چقدر انسان می کشه خودروهای بی کیفیت میگه مصرف بنزین رو چند برابر کرده!!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =