خودرو اَپل

پس از کاهش سرعت توسعه پروژه اتومبیل خودران اَپل موسوم به Apple Car در اوایل 2023، حالا ظاهرا این شرکت تعداد آزمایش‌کنندگان خودرو خود را افزایش داده است.

اَپل سال 2023 را با بزرگ‌ترین تیم آزمایش‌کنندگان اتومبیل‌های خودران شروع کرد. این تیم در ابتدا 200 نفر عضو داشت؛ اما در ادامه تعداد آزمایش‌کنندگانش به‌میزان قابل ‌توجهی کاهش یافت. حالا طبق گزارشی جدید، به‌نظر می‌رسد این شرکت تعداد آزمایش‌کنندگان را مجددا افزایش داده است. براساس گزارش حاضر، اَپل اکنون 162 راننده برای این پروژه با 68 خودرو خودران دارد.

پروژه‌ای نسبتا مسکوت

مدت‌هاست شاهد انتشار گزارش‌ها درباره اتومبیل خودران اَپل هستیم. در سال 2022 گزارشی مدعی شد که این خودرو در سال 2026 عرضه می‌شود.

با این ‌حال در سال 2023 گزارش‌ها چنین تاریخی را رد کردند و برای مثال تحلیلگر مطرح محصولات اَپل، «مینگ-چی کو» مدعی شد که پروژه متوقف شده است و تاریخی برای عرضه آن وجود ندارد.

حالا با انتشار خبر افزایش تعداد راننده‌های این پروژه، این احتمال وجود دارد که اپل دوباره روی اتومبیل خودران خود تمرکز کرده باشد. بنابراین شاید در سال جاری میلادی شاهد انتشار گزارشی درباره تاریخ احتمالی عرضه این محصول باشیم.

کار روی پروژه تایتان که نام پروژه خودرو برقی اَپل یا Apple Car است، ظاهرا از سال 2015 آغاز شده است. اما بلومبرگ می‌گوید این پروژه هنوز آماده عرضه نیست و با اعمال تغییراتی در برنامه‌های اَپل، در سال 2028 آماده ورود به‌بازار خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای ۲۰۲۸

نشریه بلومبرگ در گزارش جدیدی می‌گوید اپل عرضه نخستین خودرو برقی خود را برای سال 2028 برنامه‌ریزی کرده است. این محصول ظاهرا دارای قابلیت‌های محدودی درزمینه رانندگی خودکار خواهد بود که این خودرو را در سطح دیگر خودروهای بازار از جمله تسلا قرار خواهد داد.

در خودرو اَپل همانند خودروهای کنونی تسلا، راننده همچنان باید به‌جاده توجه داشته باشد و درصورت نیاز، کنترل اتومبیل را در دست بگیرد. این یعنی محصول کوپرتینویی‌ها رانندگی خودکار سطح +2 خواهد داشت؛ درحالی ‌که در ابتدا قرار بود رانندگی خودکار سطح 4 داشته باشد و درواقع بدون فرمان عرضه شود.

با این ‌حال، این احتمال مطرح شده است که اَپل در طول زمان، اتومبیل خود را با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری ارتقا دهد.

بلومبرگ می‌گوید هیات‌مدیره اَپل در سال گذشته میلادی به «تیم کوک»، مدیرعامل این شرکت فشار آورد تا برنامه عرضه پروژه تایتان را مشخص کند یا به‌طور کلی این پروژه را کنار بگذارد.

این گزارش مدعی شده که تاکنون از این پروژه هیچ نمونه اولیه مناسبی خارج نشده است. حالا با توجه به این‌که اَپل رؤیاپردازی‌های غیرواقعی خود را کنار گذاشته و یک سیستم رانندگی خودکار معقولانه‌تر را دنبال می‌کند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که کار توسعه این خودرو سریع‌تر پیش برود.

البته بلومبرگ مدعی است که برخی کارمندان اَپل از این تصمیم ناراضی هستند و می‌گویند این محصول صرفا خودرویی است که تولید خواهد شد تا نشان دهد که اَپل هم خودرو ساخته است.

از آن‌جا که هنوز بیش از 4 سال تا زمان عرضه این محصول باقی مانده است، باید ببینیم گزارش‌های بعدی درباره این خودرو چه خواهند گفت.

کوچ از اَپل به سمت برقی‌سازان

در همین شرایط یکی از مهندسان با سابقه اَپل که ۲۵ سال در این مجموعه فعالیت کرده بود، این شرکت را به‌مقصد ریویان ترک کرده است. بلومبرگ گزارش می‌دهد دی‌جی نووتنی، یکی از مهندسان کهنه‌کار اَپل، با ترک این شرکت به‌ریویان می‌پیوندد.

نووتنی معاون مهندسی سخت‌افزار بود. او تقریبا ۲۵ سال را در اَپل گذراند و روی چندین نسل از آیپاد، گوشی آیفون و اپل واچ کار کرد. نووتنی دومین مدیر اجرایی اَپل پس از جوناس رینک،

رئیس بخش محصولات، حمل‌ونقل و خدمات خودرو اَپل است که در ماه جاری میلادی به‌شرکت خودروسازی ریویان می‌رود. گزارش‌ها می‌گویند که نووتنی معاون ارشد برنامه‌های خودرویی در ریویان خواهد شد.

او در یادداشتی نوشت: «ساخت محصولات عالی چیزی است که ما به‌بهترین نحو انجام می‌دهیم و من در طول مسیر بسیار خوش‌شانس بودم که توانستم بخشی از تیم‌های شگفت‌انگیزی باشم که همه‌چیز را از آیپاد، آیفون، آیپد، ساعت هوشمند و بسیاری موارد دیگر توسعه دادند. اَپل زندگی من بوده است؛ اما اکنون باید به‌راه خود ادامه دهم و به‌ساخت مجموعه‌ جدیدی از محصولات کمک کنم.»

نووتنی مدتی را صرف کار روی خودرو الکتریکی اَپل موسوم به پروژه‌ تایتان کرد. او مدتی پیش از ترک اَپل، ‌مدیر ارشد توسعه‌ دستگاه‌های هوشمند خانگی در حوزه‌ رباتیک و هوش مصنوعی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =