IPO

اتوموتیونیوز روز گذشته خبر داد برخی افراد مطلع در این مجموعه اعلام کردند گروه فولکس‌واگن درحال عقب‌نشینی از برنامه‌های خود با هدف جست‌وجو و جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای واحد باتری «PowerCo» است؛ زیرا چشم‌انداز کسب‌وکار در بازار خنک‌کننده خودروهای برقی آن‌چنان که باید مثبت و قابل توجه نیست.

برخی کارشناسان نیز بر این باورند که فولکس‌واگن در سال جاری یا حتی در آینده نزدیک فروش سهام یا فهرست احتمالی «پاورکو» را در اولویت قرار نمی‌دهد؛ زیرا تردید دارد که بتواند باتری‌هایش را در مقیاس وسیع تولید کند.

طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، پس از افزایش نرخ‌ بهره، عرضه‌های عمومی اولیه بدترین دوران خود را طی سال ۲۰۲۳ و در بیش از یک‌ دهه گذشته تجربه می‌کند. رنو نیز روز دوشنبه برنامه‌هایش را برای عرضه خودرو برقی شهری خود با نشان آمپر (Ampere) به‌دلیل عدم استقبال خریداران و تقاضای اندک لغو کرد.

فولکس‌واگن نیز گفت هرچند میزان تقاضا برای خودروهای الکتریکی آن‌طور که انتظار می‌رفت چشمگیر نیست، اما تمایل سرمایه‌گذاران به «PowerCo» همچنان بالاست. این خودروساز روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد البته عرضه اولیه سهام در آینده گزینه احتمالی خواهد بود. از ‌سوی ‌دیگر یکی از سخنگوهای پاورکو نیز اعلام کرد زمان‌بندی تولید تغییر نکرده است و طبق‌ برنامه‌ریزی‌ها تولید واحد باتری در سال ۲۰۲۵ همچنان ادامه خواهد یافت.

ارزیابی مجدد طرح‌ها برای تامین مالی بلندمدت پاورکو، عقب‌نشینی از برنامه‌های جاه‌طلبانه گروه فولکس‌واگن برای به‌چالش کشیدن تسلاست که توسط مدیرعامل سابق، هربرت دیس آغاز شده بود. این واحد که در سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد، قصد دارد سالانه ۲۰ میلیارد یورو (۲۱.۷ میلیارد دلار) در کارخانه‌های باتری برای تامین سلول‌های مورد نیاز ۳ میلیون‌دستگاه خودرو برقی سرمایه‌گذاری کند.

هرچند پاورکو ساخت دو کارخانه در اروپا را آغاز کرده، اما رشد قیمت انرژی بیش ‌از پیش‌بینی‌ها، سبب شده است بسیاری از بازیگران صنعتی در بحث سرمایه‌گذاری با احتیاط هرچه بیشتر عمل کنند. البته قرار است سال آینده تولید باتری‌ در آلمان و پس از آن در سال ۲۰۲۶ در اسپانیا آغاز شود. در این ارتباط کارهای اولیه نیز در سایت سوم واقع ‌در کانادا در حال انجام است.

«PowerCo» درحال توسعه سلول‌های یکپارچه‌ای است که متناسب با بیشتر پلت‌فرم‌های EV گروه طراحی شده‌اند. استراتژی شرکت بر این است که بتواند این برنامه را به‌پایان برساند و این خود مزیت بزرگی است؛ هرچند عاری از ریسک نخواهد بود.

فولکس‌واگن با «QuantumScape» (شریک آمریکایی خود) به‌دنبال باتری‌های حالت جامد است. این فناوری‌ کارآمدی بیشتر و همچنین ارزان‌تر شدن خودروهای الکتریکی را نوید می‌دهد.
در این‌جا با این سوال مواجه می‌شویم که آیا می‌توان باتری را با قیمت رقابتی و متناسب با هزینه تولید عرضه کرد؟ مایک تیندال، تحلیلگر «HSBC» درپاسخ به‌این سوال گفت مسلما این یک ریسک است؛ چراکه اگر نتوانید چنین کاری را انجام دهید، در مضیقه خواهید بود.

در ماه ژوئن توماس اشمال، مدیر فناوری فولکس‌واگن که ریاست «PowerCo» را نیز برعهده دارد، گفته بود به‌دلیل عدم‌حضور کارشناسان درجه یک و همچنین کمبود مواد معدنی ضروری و تجهیزات برای تقویت کارخانه‌ها چالش بزرگی در تجارت باتری شکل گرفته است. به‌همین ‌منظور فولکس‌واگن اعلام کرده است که پاورکو قصد دارد در معادن سرمایه‌گذاری و از این طریق به‌تامین مواداولیه کمک کند.

اگر فولکس‌واگن در مسیر خود باقی بماند، پاورکو تا سال ۲۰۳۰ هم نیمی از باتری‌های مورد نیاز این خودروساز را تامین می‌کند و هم برای ۲۰ هزار کارگر شغل ایجاد خواهد کرد.

طبق استراتژی‌ها قرار است بیش ‌از ۷۰ درصد فروش این خودروساز در اروپا و بیش ‌از ۵۰ درصد در آمریکای‌شمالی تمام‌الکتریکی باشد. هرچند در بازار خودروهای برقی با سیگنال‌های ترکیبی زیادی مواجهیم، اما به‌طور کلی فروش این مدل خودروها رو به‌رشد است.

«BloombergNEF» انتظار دارد فروش خودروهای برقی مسافربری در سال ۲۰۲۴ با ۲۱ درصد افزایش به ۱۶.۷‌ میلیون‌دستگاه برسد که البته ۷۰ درصد آن‌ها تمام‌برقی هستند. سال گذشته بازار این خودروها ۳۳ درصد رشد داشت.

اما باید به این نکته مهم اشاره کرد که توقف IPO یادآور ریسک تولید برای خودروسازانی است که با فناوری‌های جدید و ناآشنا در صنعت‌خودرو مقابله می‌کنند. به‌همین‌دلیل تلاش‌های فولکس‌واگن برای توسعه نرم‌افزار داخلی سبب شد این خودروساز با مشکلات متعددی روبه‌رو شود که این موضوع منجر به‌برکناری هربرت دیس در سال ۲۰۲۲ شد.

در بازار جهانی، خودروسازان از جمله فولکس‌واگن، جنرال‌موتورز و فورد پس از چند سال رشد فزاینده، با کاهش سفارش‌ها به‌دلیل حذف یارانه‌ها، نبود زیرساخت شارژ و از همه مهم‌تر قیمت بالای خودروهای برقی، از برنامه‌های‌جاه‌طلبانه خود در بخش طراحی و تولید این مدل خودروها عقب‌نشینی می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

آخرین اخبار