کد خبر: 247943
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸
مرتضی شجاعی ، کارشناس بازار خودرو

 رشد نرخ دلار موجب شد تا قیمت بسیاری از خودروها در بازار با افزایش چشمگیر مواجه شود. به طور مشخص بازار از دلار تبعیت می‌کند و برخی معتقد هستند که با افزایش عرضه خودرو تغییری در قیمت‌ها ایجاد نخواهد شد بلکه درنهایت باید دلار کاهش بها داشته باشد تا شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم. در همین زمینه مرتضی شجاعی، کارشناس بازار خودرو به بیان نظرات خود پرداخت.

افزایش قیمت ارز چه روندی را پیش روی بازار خودرو قرار می‌دهد؟

همان‌طور که ثبات ارز در ماه‌های گذشته بازار را به ثبات رسانده بود حالا با بالا رفتن تنش‌ها در بازار دلار قیمت کارخانه‌ای افزایش شدید پیدا کرده است. خودرو نیز درست یا غلط یک کالای سرمایه‌ای قلمداد شده و متناسب با نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند.

بحث عرضه بیشتر چقدر در آرام کردن بازار می‌تواند موثر باشد؟

خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای چندان از فرمول عرضه و تقاضا تبعیت نمی‌کند که بگوییم با داغ شدن تنور بازار قیمت‌ها رشد کرده است. خبر کاهش ارزش پول ملی به طور خاص بازار خودرو را دچار تنش و تشنج می‌کند.

بحث قیمت‌گذاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما باردیگر وارد دوره گذار شدیم، دوره گذاری که تکلیف نحوه و متولی قیمت‌گذاری مشخص نیست و مدام تغییر می‌کند. دائما نکاتی مطرح می‌شود، ممکن است مخالفت‌ها و مقاومت‌هایی در این راستا صورت بگیرد. در کشور باتوجه به اینکه بازار خودرو به واسطه مصوبه شورای اقتصاد در سال ۹۰ یک بازار انحصاری شناخته می‌شود و از طرفی ما همچنان قیمت‌گذاری دستوری را فارغ از درست و غلط بودن آن ادامه می‌دهیم.

پیش‌بینی شما از آینده چیست؟

هر زمان که بخواهیم تغییراتی در قیمت و متولی قیمت‌گذاری خودرو انجام دهیم، یک رفت و برگشت بلندمدت داریم. به این منظور بازه زمانی را آنقدر طولانی می‌کنیم که یک دوره گذار ۵ یا ۶ ماهه داریم. یکی از دلایل زیان خودروسازان نیز همین مورد است. از همین رو فکر نمی‌کنم در کوتاه‌مدت اتفاق خاصی بیفتد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =