اکستریم VX

قلب تپنده اکستریم VX را یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ تشکیل می‌دهد. قلب تپنده این خودرو در حقیقت همان پیشرانه آشنای چری تیگو ۸ پرومکس است. این پیشرانه ۴ سیلندر خطی دولیتری به ۱۶ عدد سوپاپ در سرسیلندر مزین است که ضمن هماهنگی با فناوری پرخوران توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم، حداکثر ۲۶۱ اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند

دو ماه قبل بود که شرکت مدیران خودرو محصول لوکس خود از برند اکستریم را برای تست رانندگی در پیست اتومبیل‌رانی آیلند در اختیار اصحاب رسانه قرار داد. این خودرو با نام VX در کلاس اس‌یووی کراس‌اوورهای میان‌سایز لوکس قرار می‌گیرد که با توجه به‌مشخصات فنی، طراحی باوقار و امکانات رفاهی سطح بالا می‌تواند معادلات در بازار بلندقامتان ایران را برهم بزند.

روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه سال جاری، شرکت مدیران خودرو در مراسم باشکوهی که اصحاب رسانه و هنرمندان معروف و مطرحی همچون شروین یگانه (قهرمان اتومبیل‌رانی و موتورسواری) و محمدرضا گلزار (بازیگر و سفیر برند اکستریم) و همچنین مهندس حسین شریعت (عضو هیات‌مدیره شرکت مدیران خودرو) به‌همراه آقای مایکل (مدیر برند اکستریم) در آن حضور داشتند، از اکستریم VX به‌صورت رسمی رونمایی کرد.

در این مراسم محمدرضا گلزار (بازیگر و سفیر برند اکستریم) گفت: «دوستانی که من را از نزدیک می‌شناسند، از علاقه من به‌خودرو آگاه هستند و فکر می‌کنم به‌دلیل موقعیت اجتماعی‌ام، این موضوع برای همه روشن است.

چند سالی است که همه ما با شرکت مدیران خودرو و خدمات درجه ‌یکی که ارائه می‌دهد، آشنا هستیم؛ اما بی‌تردید فکر می‌کنم مدیران این برند، گُلِ اصلی را با عرضه خودروهای اکستریم به‌بازار زده‌اند که مطمئنم نه تنها به اهداف مطلوب شرکت دست پیدا می‌کنند، بلکه علاقه‌مندان جدی خودرو (ماشین‌بازها) را هم صد در صد از خودشان راضی نگه می‌دارند. »

بررسی طراحی خارجی

اکستریم در حقیقت برند لوکس زیرمجموعه چری است که با نام Exceed شناخته می‌شود. بر این اساس شرکت صنایع خودروسازی مدیران خودرو، محصولات پریمیوم خود را با برند اکستریم به‌بازار عرضه می‌کند. در حال حاضر سه کراس‌اوور اس‌یووی در بازار ایران با برند اکستریم وجود دارد و کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز اکستریم با نام VX به‌بازار عرضه می‌شود.

VX از نظر سطح امکانات رفاهی هیچ‌چیز کم ندارد و می‌تواند به‌راحتی مالک خود را راضی نگه دارد.

در این زمینه آقای مایکل (مدیر برند اکستریم) گفت: «اکستریم VX فراتر از آن‌چه شما می‌خواهید را فراهم کرده است و سطح بالایی از راحتی، زیبایی و لوکس بودن را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

VX در استودیو طراحی ما در فرانکفورت آلمان طراحی شده تا با متدهای روز دنیا بتوانیم خودرو زیبا، مدرن و لوکسی را مطابق با نیاز مشتریانمان ارائه کنیم. »
اکستریم درحقیقت برند لوکس زیر مجموعه چری است. بر این اساس طراحان کمپانی چری سعی کرده‌اند با لوکس نمایش دادن محصولات این برند، سطح توقع و انتظار مشتریان را مطابق با معیارهای طراحی خود بالا ببرند.

در نگاه نخست، اکستریم XV مشابه محصولات ژاپنی است. استفاده از یک خط تیز به‌منظور خط شخصیتی در کنار سطوح تخت روی بدنه و انحنای روی گلگیرهای جلو و عقب، یک حجم ماهیچه‌ای را ایجاد کرده‌اند. همچنین وجود رینگ‌های ۲۰ اینچی و اورهنگ‌های نسبتا کوتاه، کاراکتر بسیار نافذ و سنگینی به‌لحاظ بصری به‌این کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز لاکچری می‌بخشند.

در نمای جلو، چراغ‌های کشیده که فرمت آن مشابه چراغ‌های جلو هیوندای توسان TL است، با گرافیک خاص و چهار هالوژن کریستال و LED های L شکل، به‌جلوپنجره بسیار بزرگ ۶ ضلعی منتهی می‌شود. این ویژگی‌ها چهره با ابهتی به‌این خودرو می‌بخشند.

در حقیقت جلوپنجره بزرگ این خودرو که با خطوط افقی کروم طراحی شده، سعی در پیروی از ترند روز طراحی خودرو دارد. از سوی دیگر چراغ‌های عمودی کریستالی درون سپر جلو که کاور L شکل کروم دارند، هارمونی بسیار خوبی با جلوپنجره بزرگ کرومی خودرو داشته و جلوه‌ای لوکس دارند.

در نمای عقب نیز همچنان شاهد خط امضای طراحی آشنای چری هستیم. همچنین فرمت طراحی چراغ‌های عقب مشابه چری تیگو ۸ پرو بوده که در نهایت ظرافت و زیبایی، با یک نوار نسبتا باریک مزین به LED، حالت پیوستگی ایجاد کرده است. این نوع طراحی، مطابق ترند روز طراحی صنعت‌خودرو است.

درعین حال دو چراغ عمودی درون سپر جا گرفته است و به‌لطف طراحی دو اگزوز مستطیل‌شکل در طرفین سپر و یک خط بزرگ کروم روی سپر عقب، نمای زیبا و جذابی از این بلندقامت چشم‌بادامی به‌نمایش در می‌آید.

نشان XTRIM دقیقا زیر چراغ باریک میانی تعبیه شده است. همچنین نشان ۴۰۰T (اشاره به ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور موتور) و یک بج دیگر در سمت راست که کلمه VX و AWD را نمایش می‌دهند، به‌منظور معرفی مشخصات فنی دقیق این خودرو در نظر گرفته شده است.

کابین لوکس، جادار و مدرن

با، باز کردن درهای اکستریم VX و قرارگیری در پشت فرمان این خودرو، حس سوار شدن به‌خودرویی بسیار لوکس، به‌سرنشینان القا می‌شود. کلیت فضای داخلی این خودرو ما را به‌یاد محصولات جدید تمام‌برقی مرسدس‌بنز یعنی خانواده EQ می‌اندازد. طراحان کمپانی چری به‌خوبی با الگوبرداری از محصولات جدید مرسدس‌بنز، فضای داخلی این کراس‌اوور میان‌سایز لوکس را جذاب و متفاوت طراحی کرده‌اند.

با نگاهی دقیق می‌توان گفت یک داشبورد ساده برای این خودرو طراحی شده و سراسر آن یک اسکرین (نمایشگر) بزرگ قرار دارد که فضای داخلی این خودرو را بسیار مدرن و پیشرفته جلوه می‌دهد. در مجموع، سه نمایشگر بزرگ در کابین این خودرو به‌کار گرفته شده که شامل یک نمایشگر برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر)، یک نمایشگر برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و نمایشگر دیگری برای سرنشین جلو است تا کار کردن با سیستم اطلاعات-سرگرمی اکستریم VX بهبود پیدا کند.

نکته بسیار مهم در این نوع طراحی این‌که دو دریچه مثلث‌شکل در طرفین و در زیر نمایشگر طراحی شده است. همچنین دریچه‌های مستطیل‌شکل باریکی نیز در زیر نمایشگر بزرگ میانی خودرو طراحی شده است. در بخش مرکزی کنسول نیز شاهد طراحی فضای خاصی هستیم که برای شارژر وایرلس و جالیوانی در نظر گرفته شده است.

غربیلک‌فرمان و پدال‌های شیفتر آلومینیومی این خودرو نیز هیجان‌انگیز هستند و ما را به‌یاد محصولات جنسیس می‌اندازند. همچنین طراحی صندلی‌ها و تنظیمات مربوط به آن که رودری‌ها قرار دارد، کاملا مشابه محصولات EQ مرسدس‌بنز است که یک فضای کاملا تجملاتی و لوکس را فراهم می‌کند.

علاوه‌بر این موارد، طراحی صندلی‌های عقب نیز بسیار راحت و ارگونومی است. ساختار جدید طراحی این نوع صندلی‌ها سبب می‌شود راحتی بیشتری برای سرنشینان فراهم شود. از طرفی صندلی سرنشین جلو و راننده، قابلیت شخصی‌سازی نشیمنگاه را داشته و می‌تواند سطح راحتی افراد حاضر در خودرو را ارتقا دهد. به‌منظور ایجاد یک فضای دلنشین در این خودرو، از نورپردازی LED نواری در داخل و سقف بزرگ پانوراما بهره گرفته شده است.

به‌لطف فاصله محوری ۲۹۰۰ میلی‌متری، طول ۴۹۷۰ میلی‌متری، عرض ۱۹۴۰ میلی‌متری و ارتفاع ۱۷۹۵ میلی‌متری، کابین اکستریم VX برای یک خانواده ۵ نفره کاملا مناسب و جادار است.

نکته مهم دیگر درباره این کراس‌اوور اس‌یووی لاکچری میان‌سایز، استفاده از باکیفیت‌ترین متریال است. بر این اساس در بخش بالایی داشبورد، شاهد استفاده از پلاستیک منعطف هستیم. همچنین رودری‌ها و بخش زیرین داشبورد مزین به‌چرم مصنوعی شده تا حس کیفیت بالایی به‌سرنشینان القا شود.

مشخصات فنی اکستریم VX

قلب تپنده اکستریم VX را یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ تشکیل می‌دهد. قلب تپنده این خودرو در حقیقت همان پیشرانه آشنای چری تیگو ۸ پرومکس است.

این پیشرانه ۴ سیلندر خطی دولیتری به ۱۶ عدد سوپاپ در سرسیلندر مزین است که ضمن هماهنگی با فناوری پرخوران توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم، حداکثر ۲۶۱ اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به چهارچرخ منتقل می‌شود و می‌توان گفت این خودرو، شتاب نسبتا خوبی را در پیست آیلند به‌نمایش گذاشت.

بر این اساس در پیست آیلند و در حالت اسپرت، شتاب ۸.۵ ثانیه‌ای برای این کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز لاکچری به‌دست آمد. در نظر داشته باشید که با توجه به‌وزن و قامت خودرو، شاهد کشش خوبی از پیشرانه آن هستیم. این عملکرد عالی وابسته به‌قدرت و گشتاور بالای پیشرانه است که به‌خوبی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

تعویض دنده‌ها نیز به‌لطف پروگرامینگ به‌روز و ساختار جدید گیربکس آیسین ژاپن، بسیار نرم و با دقت بوده که با استفاده از حالت منوال (دستی) شاهد گوش به‌فرمان بودن گیربکس و هماهنگی عالی آن با موتور بودیم.

امکانات رفاهی و ایمنی

کمپانی چری در نسخه اکستریم VX از ارائه هیچ آپشن جدیدی صرف نظر نکرده و سطح انتظار مشتریان خود را بالا برده است. در این بخش نکته‌ بسیار مهم، سیستم کاربری اطلاعات-سرگرمی خودرو است که نسبت به‌برادر کوچک‌تر این خودرو، یعنی TXL عملکرد بهتری داشت. کار با نمایشگر سیستم اطلاعات-سرگرمی این خودرو بسیار نرم و روان بوده و بدون هیچ باگ یا افت سرعتی، به‌نیازهای شما پاسخ داده می‌شود.

از امکانات رفاهی اکستریم VX می‌توان به: سیستم چهارچرخ دیسکی ترمز، سیستم ترمز ضدقفل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم توزیع نیروی یکسان میان چرخ‌ها، سیستم ترمز کمکی، کنترل حرکت در سراشیبی، کروزکنترل تطبیقی، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم حفظ حرکت خودرو، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم پیشرفته پیشگیری از برخورد از جلو و عقب، سیستم کمکی رانندگی پیشرفته هوشمند منطبق بر سطح دو خودران ADAS، ۶ ایربگ به‌صورت استاندارد، دستیار رانندگی در زمان ترافیک، نوربالای خودکار، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، باز شدن و بسته شدن اتوماتیک درِ صندوق‌عقب، سنسور باران، سنسور پارک، ترمز برقی پارک، حالت‌های مختلف رانندگی، دوربین ۳۶۰ درجه، گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها به‌همراه تنظیمات برقی صندلی‌های جلو، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه با کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب، نورپردازی شخصی‌سازی و سقف پانوراما اشاره کرد.

قیمت و زمان عرضه به بازار

در حال حاضر شرکت مدیران خودرو قیمت نهایی این خودرو را اعلام نکرده است؛ اما با در نظر گرفتن سطح امکانات رفاهی و ایمنی در این کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز لوکس، می‌توان انتظار داشت که اکستریم VX در بازه قیمتی بیش از ۳ میلیاردتومان قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =