تویوتا

با مرور جزئیات مربوط به‌آمار فروش، می‌توان دریافت که دو برند تویوتا و لکسوس با مجموع فروش ۱۰ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۹۵ دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳، رشد ۷.۷ درصدی و یک رکورد جدید را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. 

پس از اعلام فروش ۹.۲۴ میلیون‌دستگاه خودرو توسط گروه فولکس‌واگن در سال ۲۰۲۳، منتظر بودیم آمار فروش شرکت تویوتا هم اعلام شود تا در مورد رقابت این دو برند قضاوت کنیم. حالا معلوم شد فروش تویوتا در سال ۲۰۲۳ با ۷.۲ درصد افزایش نسبت به‌سال قبل به ۱۱ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۳۹ دستگاه رسیده است تا این خودروساز ژاپنی علاوه‌بر ثبت رکوردی جدید، برای چهارمین سال متوالی به‌ پرفروش‌ترین خودروساز جهان تبدیل شود.

تداوم موفقیت از لوکس تا اقتصادی

با مرور جزئیات مربوط به‌آمار فروش، می‌توان دریافت که دو برند تویوتا و لکسوس با مجموع فروش ۱۰ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۹۵ دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳، رشد ۷.۷ درصدی و یک رکورد جدید را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

دایهاتسو که از چند سال پیش به‌عنوان زیرمجموعه تویوتا شناخته می‌شود هم با ۳.۲ درصد رشد فروش نسبت به‌سال قبل، ۷۹۰ هزار و ۴۴۱ دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ به‌فروش رسانده است.

البته زیرمجموعه دیگر تویوتا یعنی هینو (Hino) که خودروهای تجاری تولید می‌کند، در سال ۲۰۲۳ چندان موفق نبوده است؛ چراکه فروش ۱۳۵ هزار و ۲۰۳ دستگاهی آن در سال ۲۰۲۳، نسبت به‌سال قبل ۹.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مجموع فروش تویوتا و برندهای زیرمجموعه آن در خارج از ژاپن در سال ۲۰۲۳ به ۸ میلیون و ۹۲۸ هزار و ۲۳۰ دستگاه رسیده که نسبت به‌سال قبل، ۴.۱ درصد افزایش یافته است.

سهم عمده از این رقم یعنی ۸ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۴۲۵ دستگاه به دو برند تویوتا و لکسوس تعلق دارد که ضمن افزایش ۴.۳ درصدی نسبت به‌سال قبل، رکوردی تازه به‌شمار می‌رود. فروش سال ۲۰۲۳ تویوتا و لکسوس در ایالات‌متحده آمریکا با ۷ درصد افزایش نسبت به‌سال قبل به ۲ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۳۳ دستگاه رسیده است تا این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار محصولات تویوتا شناخته شود.

زیرمجموعه لوکس تویوتا یعنی لکسوس هم با فروش ۸۲۴ هزار و ۲۵۸ دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳، ۱۳۲ درصد افزایش داشته و رکوردی جدید را به‌ثبت رسانده است.

این برند در آمریکای شمالی، آسیا و ژاپن به‌ترتیب ۳۵۵ هزار و ۶۰۶، ۲۳۶ هزار و ۵۸۷ و ۹۴ هزار و ۶۴۷ دستگاه خودرو به‌فروش رسانده که نسبت به‌سال ۲۰۲۲، به‌ترتیب ۱۲۴، ۱۱۳ و ۲۲۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رقبایی که عقب ماندند

اتحاد سه‌گانه هیوندای-کیا-جنسیس با فروش ۷.۳۲ میلیون‌دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳، در جایگاه سومین خودروساز جهان قرار گرفته است. فروش این شرکت نسبت به‌سال ۲۰۲۲، ۶.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

آمار فروش جنرال‌موتورز و گروه استلانتیس در سال ۲۰۲۳ هنوز اعلام نشده است؛ اما توجه داشته باشید که این دو خودروساز در سال ۲۰۲۲، به‌ترتیب ۵.۹۳ و ۵.۸۴ میلیون‌دستگاه خودرو به‌فروش رساندند.

یک خودروساز ژاپنی دیگر یعنی نیسان هم آمار فروش خود را در سال ۲۰۲۳ اعلام کرده است. فروش این شرکت با ۴.۶ درصد افزایش نسبت به‌سال قبل، به ۳ میلیون و ۲۲۵ هزار و ۶۳۲ دستگاه رسیده است.

برنامه‌ریزی برای آینده

تویوتا، موسسه فناوری ماساچوست و دانشکده مهندسی و علوم کاربردی کلمبیا نتایج عجیبی را از یک رویکرد جدید یادگیری هوش مصنوعی نشان داده‌اند که به‌سرعت ربات‌ها در یادگیری مهارت‌های جدید می‌افزاید.

به‌نظر می‌رسد این یک لحظه خاص برای صنعت رباتیک باشد. ما در طلوع عصر رباتیک همه‌منظوره زندگی می‌کنیم. هم‌اکنون ده‌ها شرکت بر این عقیده هستند که زمان سرمایه‌گذاری کلان روی ربات‌های انسان‌نما فرا رسیده است که می‌توانند به‌طور مستقل راه خود را در محیط‌های کاری پیدا کنند و وظایف را از کارگران انسانی تحویل بگیرند. با این حال، در بسیاری از موارد همچنان بالا بردن و زمین گذاشتن اجسام عمده‌فعالیت ربات‌ها محسوب می‌شود.

این مساله در انبارها، زمان تخلیه کامیون‌ها و جابه‌جایی اشیاء کاملا نمود دارد. اما همه‌چیز آن‌قدرها هم پر زرق و برق نیست و دراین مسابقه مطمئنا یک کارگر انسانی نمره بیشتری می‌گیرد.

البته تویوتا روش کارآمدتری برای آموزش ربات‌ها در نظر گرفته است. گیل پرت (Gill Pratt)، مدیرعامل موسسه تحقیقاتی تویوتا و دانشمند ارشد شرکت تویوتا موتور می‌گوید: «تحقیقات ما در زمینه رباتیک بر بهبود افراد به‌جای جایگزینی آن‌ها متمرکز است.

موسسه تحقیقاتی تویوتا (TRI) از یک روش پیشگامانه مولد هوش مصنوعی رونمایی کرده است که آموزش سریع و کارآمد مهارت‌های جدید و پیشرفته به‌ربات‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

محوریت با مردم است

در این راستا محققان امیدوارند رویکرد جدید آن‌ها به مناسب‌تر کردن ربات‌ها برای همکاری با انسان‌ها کمک کند. آموزش ربات‌ها مستلزم انتقال داده‌ها و مهارت‌هایی است که به آن‌ها کمک می‌کند کارهای خاص را انجام دهند یا با محیط‌های مختلف سازگار شوند.

این یک زمینه چند رشته‌ای است که شامل روش‌های مختلفی است؛ از برنامه‌نویسی معمولی گرفته تا رویکردهای پیچیده‌تر مانند یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی.

با این حال، جدیدترین روش‌های به‌کارگرفته شده برای آموزش رفتارهای جدید به‌ربات‌ها همچنان زمان زیادی می‌برد و تا حد زیادی ناکارآمد بوده و اغلب محدود به‌فعالیت‌های تعریف‌شده‌ای است که در محیط‌هایی با محدودیت‌های شدید انجام می‌شوند.

روش‌هایی مانند کدنویسی که به‌طور دقیق اقدامات ربات را مشخص می‌کنند و برای مشاغلی مناسب است که به‌خوبی تعریف شده‌اند و نیازی به‌انعطاف‌پذیری ندارند. درعین حال مدل رفتاری ربات توسعه‌یافته توسط موسسه تحقیقاتی تویوتا شامل یادگیری از طریق نمایش معلم بساوشی یا فناوری لمسی و همچنین توصیف گفتاری اهداف می‌شود.

فناوری بَساوشی به‌گونه‌ای از فناوری گفته می‌شود که از راه لمس و توسط حرکت، لرزش یا اِعمال فشار با کاربر تعامل دارد. این روش امکان معرفی مستقل رفتارهای جدید استنتاج‌شده از تعداد زیادی نمونه را فراهم می‌کند. این رویکرد نه‌تنها نتایج قابل اعتماد، قابل تکرار و کارآمدی را به‌همراه دارد، بلکه این کار را نیز بسیار سریع انجام می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =