تولید کائوچو طبیعی

تولید کائوچو طبیعی با جنگل‌زدایی مرتبط است و صنعت لاستیک در حال حاضر برای رفع این مشکل تلاش می‌کند.

سیاست‌های نوظهور در مورد مصرف اخلاق محور مواد اولیه، مانند قانون اتحادیه اروپا بدون جنگل‌زدایی (EUDR) بر حفظ اکوسیستم و رشد بازار تاکید می‌کند. به گفته آنجلیکا بوان در این گزارش، تکامل فناوری ردیابی پیشرفته به دستیابی موثر به این اهداف برای صنعت لاستیک کمک خواهد کرد.

آسیب افزایش تقاضا به اکوسیستم طبیعی

تولید کائوچو طبیعی با جنگل‌زدایی مرتبط است و صنعت لاستیک در حال حاضر برای رفع این مشکل تلاش می‌کند.

به‌گفته سازمان حمایت از Mighty Earth، به ویژه در آسیای جنوب شرقی و غرب آفریقا رایج است. این جنگل‌زدایی تغییرات آب‌وهوایی را تسریع می‌کند و زیستگاه حیوانات در خطر انقراض مانند ببر، گیبون و فیل را ویران می‌کند.

ایجاد مزارع کائوچو اغلب شامل نقض حقوق جوامع جنگل‌نشین و مردم بومی است که منجر به جابه‌جایی اجباری، تصرف زمین و نقض حقوق بشر می‌شود.

علاوه بر این، کشاورزان خردی که کائوچو کشت می‌کنند درحال‌حاضر دریافتی بسیار کمی برای تلاش‌های خود دریافت می‌کنند. به‌رغم تلاش‌ها برای پایداری در صنعت لاستیک، چالش مهمی از نظر زنجیره تامین شفاف، مانع پیشرفت آن شده است.

انجمن جانورشناسی لندن (ZSL)، ارزیابی کرد که تولیدکنندگان، پالایش‌کنندگان و معامله‌گران کالا تا چه اندازه اقدامات محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) خود را اعلام می‌کنند.

متاسفانه این ارزیابی عدم شفافیت و ردیابی قابل‌توجه را مشخص کرده است. اعلام شده 79درصد تولیدکنندگان کائوچو طبیعی ارزیابی‌شده هنوز به‌طور عمومی توانایی ردیابی عرضه محصول خود را تا سطح پردازش اعلام نکرده‌اند.

در زمان انجام این پژوهش فقط دو شرکت، میشلن و بریجستون ادعا کردند می‌توانند حجم و محل برداشت کائوچو را ردیابی کنند.

سم جینگر، متخصص کسب و کار پایدار ZSL، تصریح کرد: «این فقدان قابلیت ردیابی به‌طور نگران‌کننده‌ای خطرات جنگل‌زدایی را تشدید می‌کند، به‌ویژه با ادامه گسترش مزارع در مناطق پرخطر ناشناس.»

به‌رغم ماهیت پیچیده زنجیره تامین کائوچو طبیعی که میلیون‌ها کشاورز خرده‌ را درگیر می‌کند، پروژه‌های آزمایشی نشان داده‌اند ردیابی لاستیک از تاسیسات فرآوری به این مزارع امکان‌پذیر است. این فناوری به خریداران امکان می دهد از پایداری مزرعه حمایت کنند.

محدودیتی از جنس قانون

در قانونی که پس‌از 31 دسامبر 2020 اجرایی شد، شرکت‌ها باید از قانونی بودن و پایداری محصولات خود اطمینان حاصل کنند و از ارتباط با منابعی که جنگل‌زدایی را در پیش گرفته‌اند، خودداری کنند.

این قانون از ژوئن 2023 به اجرا درآمده و مفاد آن از دسامبر 2024 اعمال خواهد شد. نگرانی جهانی در مورد جنگل‌زدایی اهمیت قابل‌توجهی دارد، به ویژه برای اتحادیه اروپا، که به دنبال کاهش تلفات GHG و تنوع‌زیستی از طریق جنگل‌زدایی است.

رابرتز تاکید کرد که تقریبا 15 تا 30درصد انتشار مستقیم کربن ناشی‌از جنگل‌زدایی است و برخی جنگل‌های استوایی به‌دلیل این فعالیت، کربن بیشتری منتشر می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

آخرین اخبار