کد خبر: 248023
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
موتورسیکلت برقی

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله روز ( چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « برقی سازی موتور سیکلت ها » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

دولت و وزارت صمت عزم خود را برای برقی‌سازی ناوگان خودرویی کشور جزم کرده‌اند اما از معضل اصلی شهرهای بزرگ یعنی موتورسیکلت‌های فرسوده و لزوم نوسازی و حتی برقی‌سازی آنها غافل مانده‌اند. براساس آمارهای رسمی، موتورسیکلت‌ها ۳۵درصد ناوگان درحال حرکت کشور را تشکیل می‌دهند اما یازده میلیون دستگاه از مجموع ۱۳میلیون موتورسیکلت‌ فرسوده و آلاینده هستند.

در همین‌زمینه معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ از سهم ۷۰‌درصدی خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و همچنین کامیون‌ها و سایل نقلیه‌عمومی در آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت ۳۰درصد مابقی به کارخانجات و سایر آلاینده‌ها باز می‌گردد. البته باید گفت در نیمه‌دوم سال با توجه به پدیده وارونگی هوا در ماه‌های آذر، دی و بهمن شرایط خیلی بدی را تجربه می‌کنیم و به‌ دلیل آلودگی هوا و هشدارها حتی مدارس هم تعطیل می‌شوند و بیماری‌های تنفسی و قلبی عروقی بیشتر می‌شود.

همین آمارها حکایت‌از آلایندگی هفت‌برابری موتورسیکلت‌های فرسوده نسبت‌به یک خودرو سالم دارند.

این بدان معناست دولت باید تمرکز و نیروی بیشتری را بر نوسازی ناوگان و برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها داشته باشد. اگرچه پروژه تولید موتورسیکلت‌های برقی و تاکید بر آن در قانون برای الزام تولیدکنندگان مبنی‌بر اختصاص بخشی از تولید سالانه به موتورسیکلت‌های برقی سابقه‌ای طولانی‌تر از خودروها دارد اما متاسفانه متولیان امر در این مورد خاص طرح‌های اندکی داشته و حساسیت کمتری نسبت‌به خودروهای برقی دارند.

این در حالی است که موتورسیکلت‌های بنزینی از آلایندگی صوتی بیشتری نسبت‌به خودروها برخوردارند به‌همین‌دلیل اقدام جدی‌تری برای برقی‌سازی و نوسازی را می‌طلبند.

در شرایطی تولیدکنندگان موتورسیکلت از آمادگی لازم برای شروع تولید محصولات برقی برخوردارند حمایت دولت و شهرداری‌ها برای ایجاد ایستگاه‌های شارژ یا ایستگاه‌های تعویض باتری می‌تواند این پروژه را تسهیل کند و بار بزرگی از آلودگی شهرهای بزرگ را بردارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

آخرین اخبار