طرح فروش خودروهای وارداتی مازاد

روز گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت از تمدید مهلت تعریف حساب وکالتی نزد بانک‌ها تا روز پنجشنبه خبر داد و تاکید کرد چنانچه لازم باشد مهلت ثبت‌نام را هم تمدید خواهیم کرد و این اطمینان را می‌دهیم که تا آخرین تقاضا را پاسخگو باشیم

روز گذشته، رئیس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به این‌که قیمت خودروهای مونتاژی‌ نسبت به ۲۵ روز گذشته، بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون‌تومان و نرخ خودروهای داخلی‌ بین ۸ تا ۳۵ میلیون‌تومان کاهش یافته است، گفت: «قیمت خودرو در شب عید بستگی به‌عوامل مختلفی دارد. در کشور ما خودرو یک کالای سرمایه‌ای است و اگر نوسان ارزی نداشته باشیم و عرضه مناسب باشد، افزایش قیمتی نخواهیم داشت و قیمت‌ها باز هم کاهش خواهد یافت.»

موتمنی در مورد دلیل کاهش بهای خودرو تصریح کرد: «علت کاهش قیمت مونتاژی‌ها ناشی از ثبت‌نام از مشتریان جدید و عرضه مناسب خودرو بود و در داخلی‌ها نیز به‌دلیل کاهش نوسانات ارز و تکذیب خبر فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت حاشیه بازار، نرخ‌ها همچنان نزولی بود.»

این فعال بازار خودرو یادآور شد: «جهش یک ماه اخیر قیمت خودرو ناشی از خبر فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با نرخ ۵ درصد زیر حاشیه بازار بود که هم‌زمان با آن، افزایش بهای ارز را هم داشتیم که درنهایت منجر به‌بالا رفتن قیمت انواع خودرو شد.»

وی در مورد وضعیت فروش خودرو نیز گفت: «بازار خودرو همچنان آرام و بدون مشتری است و خرید و فروش در نقطه صفر قرار دارد. نکته مهم این‌جاست که با توجه به‌نبود مشتری در بازار نباید تا این حد افزایش قیمت داشته باشیم.»

موتمنی به‌عرضه خودرو هم اشاره کرد و افزود: «مدت‌هاست که خودرو در بازار کم است و آن‌طور که باید عرضه نمی‌شود. نیاز بازار خودرو همچنان بالاست و در صورت تامین خودرو به‌قدر کافی، قیمت‌ها تا این حد بالا نخواهد بود.»

از طرفی حدود ۳۳ هزار متقاضی خودرو وارداتی که از ۶ اسفند سال گذشته در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده بودند، هنوز موفق به‌دریافت خودرو مورد نظر خود نشده‌اند؛ با این حال وزارت صمت از روز گذشته طرحی جدید را با نام فروش خودروهای وارداتی مازاد کلید زده است. در این طرح قرار است خودروهایی که در فراخوان‌های پیشین، متقاضی نداشته‌اند، به‌عنوان مازاد عرضه شوند.

برخی از این طرح به‌عنوان هدایت منابع مالی از بازار ارز به‌سمت خودروهای وارداتی یاد می‌کنند. حدود ۳۳ هزار متقاضی درحالی چشم‌انتظار دریافت خودرو خارجی ثبت‌نامی خود هستند که وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح جدیدی را با نام فروش خودروهای وارداتی مازاد به‌اجرا گذاشته است. بر این اساس، قرار است خودروهایی که در فراخوان‌های پیشین وزارت صمت در سامانه یکپارچه وارداتی‌ها فروش نرفته‌اند، به‌عنوان مازاد به‌متقاضیان جدید عرضه شوند.

در دور جدید فروش، ١٣ مدل خودرو از محل مازادِ خودروهای وارداتی برای تمام‌ متقاضیان عرضه شده که در این بین، ۱۰ مدل دارای قیمت قطعی در مبادی ورودی و سه مدل دارای قیمت علی‌الحساب در مبادی ورودی هستند. ۱۰ مدل خودرو دارای قیمت قطعی در مبادی ورودی عبارتند از: چانگان (در سه مدل)، جیلی، بستیون، جتا (در دو مدل) و ونوسیا (در سه مدل).

سه مدل خودرو دارای قیمت علی‌الحساب در مبادی ورودی را نیز جک تشکیل می‌دهد. در مورد این سه مدل البته این پرسش مطرح است که وقتی پیش‌تر عرضه نشده‌اند، چگونه اکنون در فهرست مازادها قرار دارند؟ نکته دیگر این‌که قیمت‌های موردنظر چه قطعی و چه علی‌الحساب در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص، نظیر بیمه شخص‌ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودرو فرسوده، کرایه حمل و... به‌قیمت‌های فوق اضافه می‌شود. البته بین این طرح فروش در مقایسه با مرحله قبلی فروش خودروهای وارداتی در اسفند ۱۴۰۱ تفاوت‌هایی وجود دارد که اصلی‌ترین آن، مشخص بودن خودروهای ثبت‌نامی است.

همچنین روز گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به‌مشکلی که در ارسال اطلاعات مشتریان از بانک‌ها به‌سامانه یکپارچه صورت گرفته، از تمدید مهلت تعریف حساب وکالتی نزد بانک‌ها تا روز پنجشنبه خبر داد و تاکید کرد: «چنان‌چه لازم باشد مهلت ثبت‌نام را هم تمدید خواهیم کرد و این اطمینان را می‌دهیم که تا آخرین تقاضا را پاسخگو باشیم.»

روز گذشته قیمت بیشتر خودروها کاهشی بود

خودروهای داخلی در روز گذشته افت بهای یک تا ۱۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۱۷ میلیون‌تومان کاهش ۸۹۳ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۸۹۶ میلیون‌تومان، پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۲۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۸۲۶ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۹۷ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۷۷۵ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۸۴۰ میلیون‌تومان و جک J۴ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۴۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان و رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افت بهای ۴۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش پورشه ماکان با ۴۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

آخرین اخبار