۱۰ خودرو به یادماندنی در ۷۵ سال گذشته

نشریه موتورترند در هفتاد و پنجمین سالگرد تولد خود، تصمیم گرفته ۱۰ خودرو به‌یاد ماندنی را معرفی کند. معیار این گزینش، مواردی شامل بالاترین آمار فروش یا شتاب و قدرت زیاد نبوده؛ بلکه موتورترند قصد داشته خودروهایی را معرفی کند که به‌نماد عصر خود تبدیل شده‌اند.

ب‌ام‌و سری ۳

در طول نیم قرن گذشته، ب‌ام‌و سری ۳ به‌عنوان الگو و معیار خودروهای سدان اسپرت شناخته می‌شود. البته این خودرو در چند فرم سدان، کوپه، روباز، هاچ‌بک و استیشن‌واگن تولید شده است.

گذشته از مطالب طنز که در فرهنگ عامیانه در مورد رانندگان بی‌احتیاط ب‌ام‌و سری ۳ نقل می‌شود، باید پذیرفت که حتی دشمنان ب‌ام‌و هم به‌قابلیت‌های سری ۳ و لذت حاصل از رانندگی با این خودرو ایمان دارند.

شورولت کوروت

از زمان تولد شورولت کوروت در سال ۱۹۵۳ تاکنون، این محصول به‌عنوان نماد خودرو اسپرت آمریکایی شناخته می‌شود. حتی در دوران افول، شورولت کوروت باز هم عملکرد فنی درخشان‌تری نسبت به‌رقبای خود به‌نمایش گذاشته است. قابلیت رانندگی روزمره و انطباق با ارزش‌های فرهنگ آمریکا، مهم‌ترین عوامل موفقیت این خودرو در نسل‌های مختلف بوده است. شورولت کوروت Z۰۶ با قیمتی معادل با نصف قیمت سوپراسپرت‌های ایتالیایی، عملکرد فنی قابل توجهی دارد.

فورد موستانگ

فورد هنگام عرضه موستانگ، برای فروش سالانه صد هزار دستگاه از این خودرو برنامه‌ریزی کرده بود. اما تنها در نخستین روز ثبت‌نام، ۲۲ هزار دستگاه از این خودرو به‌فروش رسید. ظرف دو سال بعد، چند میلیون دستگاه از این خودرو کوپه از خط تولید خارج شد.

فورد موستانگ به‌لطف شخصیت منعطف خود، می‌توانست به‌عنوان خودرو روزمره یا مسابقه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد. فورد موستانگ همواره به‌عنوان یکی از نمادهای فرهنگی آمریکا شناخته می‌شود.

جیپ رانگلر

جیپ رانگلر به‌عنوان خودرویی ساده و بادوام، برای تامین نیازهای دوران جنگ جهانی دوم متولد شد. البته با پایان این جنگ، قصه رانگلر به‌پایان نرسید؛ بلکه این خودرو طی نسل‌های مختلف و تحت مالکیت جیپ، ویلیز-اورلند، کایزر، AMC، کرایسلر، FCA و بالاخره استلانتیس، به‌حیات خود ادامه داده است. این خودرو ضمن وفاداری به‌فرم جعبه‌ای و جلوپنجره با خطوط عمودی، امکان سفر به‌مناطق مختلف را برای شمار زیادی از مردم جهان فراهم کرده است.

لامبورگینی کونتاش

در میان تمام سوپراسپرت‌هایی که تاکنون در ایتالیا تولید شده، به‌سختی می‌توان خودرویی را یافت که لااقل از نظر هویت نمادین، بتواند با لامبورگینی کونتاش رقابت کند. این اثر هنری دست‌پرورده مارچلو گاندینی بوده که نخستین بار در سال ۱۹۷۱ و در نمایشگاه ژنو به‌جهانیان معرفی شد و نه‌تنها به علت طراحی فضایی بدنه، بلکه به‌واسطه پیشرانه نیرومند ۱۲ سیلندر خود، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ صنعت‌خودرو دارد. با وجود ۱۵ سال حضور مستمر لامبورگینی کونتاش در خط تولید و البته عرضه چندین مدل پس از آن، هنوز نمی‌توان تاثیر این خودرو بر دوران خود و سال‌های بعد را نادیده گرفت.

مزدا میاتا

شرکت مزدا با معرفی میاتا، امکان تجربه‌ای مشابه با لذت رانندگی رودسترهای بریتانیایی را برای طیف وسیعی از مردم فراهم کرد. البته محصول مزدا از نظر دوام و قابلیت اعتماد، وضعیت بسیار بهتری نسبت به خودروهای انگلیسی داشت. با گذشت سه دهه، کمتر کسی خودروهایی همچون MGA یا تریومف TR۳ را به‌یاد می‌آورد؛ اما میاتا به یکی از خودروهای به‌یادماندنی تبدیل شده است. این خودرو همواره به‌اصول اولیه شامل چیدمان دونفره کابین، پیشرانه ۴ سیلندر کم‌حجم و برقراری ارتباط میان راننده و جاده وفادار باقی مانده است.

پورشه ۹۱۱

در کل تاریخ صنعت‌خودرو، شاید نتوان خودرویی را پیدا کرد که همچون پورشه ۹۱۱، به‌فرم اولیه خود وفادار باقی مانده باشد. این کوپه آلمانی، هرچیزی که از یک خودرو اسپرت انتظار می‌رود را به‌همراه دارد.

۹۱۱ همان‌قدر که در پیست مسابقات موفق است، می‌تواند برای گذران تعطیلات آخر هفته هم کاربردی باشد. به‌رغم گذشت سال‌های طولانی و با وجود به‌کارگیری فناوری‌های جدید، پورشه ۹۱۱ هم به‌گذشته خود وفادار باقی مانده است.

تسلا مدل S

تا همین ۲۰ سال پیش، با شنیدن نام خودرو برقی، ماشین‌های زمین گلف را به‌یاد می‌آوردیم. اما شرکت تسلا با معرفی مدل S، جریانی را در خودروسازی به‌وجود آورد که تاریخ این صنعت را برای همیشه تغییر داد. این خودرو با کابین آرام و جادار، شتاب‌گیری سریع و طراحی زیبا، هر چیزی را که کاربران از یک خودرو سدان انتظار داشتند، ارائه کرد.

فولکس‌واگن بیتل

کمتر کسی در سراسر جهان یافت می‌شود که با فولکس‌واگن بیتل آشنایی نداشته باشد. این خودرو در یک امپراطوری شیطانی متولد شد؛ اما چند سال بعد، به‌ملت خود برای بازسازی آلمان یاری رساند. این نماد انقلابی، نخستین خودرویی در جهان بود که توانست به‌رکورد تولید ۲۰ میلیون‌دستگاه برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =