اسکای‌ول ET۵

شرکت نوین ماهان یا نبکا، قیمت ۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون‌تومان را برای اسکای‌ول ET۵ در نظر گرفته است که تحویل آن نیز ۹۰ روزه خواهد بود.

از سال ۲۰۱۸ میلادی تا امروز، خودروهای الکتریکی با طراحی جذاب‌تر و عملکردی هم‌تراز با خودروهای بنزینی، مورد استقبال مصرف‌کنندگان و خودروسازان قرار گرفته‌اند. در این میان خودروسازان مطرح جهان و البته خودروسازان چینی، محصولات بلندقامت‌ الکتریکی‌شان را پیوسته به‌بازار عرضه می‌کنند. از طرفی حدود سه سال است در صنعت‌خودرو کشورمان، تلاش‌هایی برای ورود به‌عرصه الکتریکی‌ها انجام شده که اسکای‌ول ET۵ ماحصل همین تلاش‌هاست. بر این اساس شرکت خودروسازی کرمان‌موتور با گروه مپنا، یک شرکت خودروسازی مشترک با ن

نگاهی به طراحی اسکای‌ول ET۵

اسکای‌ول ET۵ یک کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز تمام‌برقی است که اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی در کشور چین با نام اسکای‌ورث EV معرفی و پس از آن در زادگاهش راهی ‌بازار شد.

اسکای‌ول زیرمجموعه کمپانی اسکای‌ورث است. این کمپانی سازنده لوازم‌خانگی، تلویزیون و سیستم‌های صوتی است. سال ۲۰۱۷ میلادی بود که اسکای‌ورث، مجموعه خودرویی خود را با نام اسکای‌ورث اتو (Skyworth Auto) تاسیس کرد.

اسکای‌ورث اتو در ابتدای فعالیت خود در زمینه طراحی و ساخت اتوبوس‌های برقی فعالیت داشت و درنهایت در اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی برای نخستین‌بار با عرضه نسخه EV۶ پا به‌عرصه خودروسازی گذاشت.

این خودرو در مرحله نخست، در زادگاهش به‌دست مشتریان رسید و پس از آن و در سال ۲۰۲۱ میلادی، در آمریکای شمالی، آلمان، لهستان و رومانی به‌بازار عرضه شد. البته در بازارهای لهستان و رومانی این خودرو با نام اسکای‌ول ET۵ معرفی می‌شود.

اسکای‌ول ET۵ از نظر طراحی مشابه کراس‌اوورهای برقی اروپایی بوده که استفاده از خطوط نرم، سطوح تخت در تناسبات بدنه عالی، کاراکتر اسپرت و نافذی به‌این خودرو بخشیده است. همچنین پوزه نسبتا کشیده، ستون C زاویه‌دار (شیب کم) ، اورهنگ‌های نسبتا بلند و استفاده از رینگ‌های ۱۹ اینچی به‌ایجاد یک کراس‌اوور پویا و اسپرت کمک شایانی کرده‌اند.

در نمای جلو اسکای‌ول ET۵ شاهد چراغ‌های کشیده‌ای هستیم که مشابه چراغ‌های فولکس‌واگن تیگوان است. فرمت L شکل LED درون کاسه چراغ نیز کمی مشابه محصولات ولوو است. یک جلوپنجره باریک اما کشیده که حالت اِلِمان‌های ماتریسی دارد، در میان چراغ‌های جلو قرار گرفته است.

لازم به‌ذکر است که طراحی جلوپنجره این خودرو، طبق ترند روز طراحی خودرو است و مشابه جلوپنجره‌های خودروهای بنزینی بوده؛ با این تفاوت که در آن منافذ ورودی هوا مشاهده نمی‌شود.

خطوط تیز روی کاپوت و یک سپر عریض، چهره اسپرت اما آرام و جذابی به‌این خودرو می‌بخشد.

در نمای عقب اسکای‌ول ET۵ طراحان این کمپانی قصد داشته‌اند یک طراحی متفاوت و البته جدیدی برای زیبایی بیشتر این کراس‌اوور خلق کنند. همچنین چراغ‌های کشیده که با یک کاور قرمزرنگ شفاف و نوار ظریف LED حالت پیوستگی دارند، ما را به‌یاد مرسدس‌بنز EQC و لینکلن کورس‌ایر می‌اندازند. این طراحی زیبا به‌جذابیت بیشتر اسکای‌ول ET۵ می‌افزاید.

همچنین طراحی یک لیپ نقره‌ای‌رنگ، جذابیت این نما را دوچندان می‌کند. نکته مهم دیگر در طراحی اسکای‌ول ET۵، قرارگیری محل شارژر آن روی گلگیر جلو در سمت راست خودرو است.

در حقیقت طراحان اسکای‌ورث اتو سعی کرده‌اند با جانمایی این بخش در بالاترین قسمت گلگیر جلو، هم به‌سهولت مکانیزم باز و بسته شدن درِ محافظتی آن کمک کنند و هم پروسه اتصال به‌شارژر را تسهیل بخشند.

فضای داخلی بی‌صدا و لوکس

در زمان باز کردن درهای اسکای‌ول ET۵ و قرارگیری در پشت فرمان این کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز لوکس تمام‌برقی، در نخستین نگاه مدرن بودن فضای داخلی به‌چشم می‌آید.

یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و یک نمایشگر ۱۲.۸ اینچی لمسی افقی بزرگ در بخش مرکزی داشبورد برای سیستم اطلاعات-سرگرمی تعبیه شده است.

هدف‌گیری دقیق «نبکاخودرو» در بازار الکتریکی‌ها

قرارگیری دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع مستطیل‌شکل میانی در زیر نمایشگر میانی و دقیقا در بالای کنسول مرکزی و طراحی دکمه‌های پیانویی در زیر آن منطبق با ترند طراحی آلمانی‌ها، به‌ویژه پورشه تایکان است.

طراحی دو دریچه مستطیل‌شکل در طرفین داشبورد، استفاده از دکوراتیو چوب در بخش مرکزی داشبورد، استفاده از متریال باکیفیت چرم در بالای داشبورد و استفاده از دکوراتیو کروم روی داشبورد، رودری‌ها و کنسول مرکزی سبب شده است حس لوکس بودن بیشتری به‌سرنشینان القا شود.

دسته‌دنده روتاری به‌همراه غربیلک‌فرمانی که فرمت دی-کات به‌خود گرفته، حس رانندگی با این کراس‌اوور اس‌یووی تمام‌برقی میان‌سایز را لذت‌بخش می‌کند. همچنین طراحی LED های نواری با ۱۲۸ طیف رنگی و سقف پانورامیک بزرگ، کابین اسکای‌ول ET۵ را بسیار دلنشین جلوه می‌دهند.

به‌منظور راحتی بیشتر سرنشینان، طراحی صندلی‌ها بسیار راحت و به‌روز بوده تا رانندگی با نخستین کراس‌اوور برقی نبکا برای شما دلچسب باشد. طول ۴۶۹۸ میلی‌متری، فاصله محوری ۲۸۰۰ میلی‌متری، عرض ۱۹۰۸ میلی‌متری و قامت ۱۶۹۶ میلی‌متری، فضای بسیار راحت و جاداری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. همچنین باید گفت به‌دلیل عدم استفاده از موتور درون‌سوز بنزینی و استفاده از موتور الکتریکی، فضای داخلی این خودرو بسیار جادار و راحت بوده و مناسب‌ترین فضای ممکن، در اختیار سرنشینان قرار دارد. لازم به‌ذکر است فضای بار اسکای‌ول ET۵، ۴۶۷ لیتر است.

مشخصات فنی

در زمان تست درایو اسکای‌ول ET۵ با تخت‌گاز کردن، شتاب فوق‌العاده‌ای ارائه می‌شود که تاییدی بر قوای محرکه الکتریکی پرتوان این خودرو است. بر این اساس یک موتور نسل جدید الکتریکی ۱۵۰ کیلوواتی در محور جلو طراحی شده است.

به‌عبارت دیگر موتور الکتریکی اسکای‌ول ET۵ قدرتی برابر با ۱۵۰ کیلووات (۲۰۱.۱ اسب‌بخار) و گشتاوری برابر با ۳۲۰ نیوتون‌متر فراهم می‌کند. این قدرت و گشتاور در زمان رانندگی به‌خوبی احساس می‌شود.

در زمان تست درایو این خودرو، به‌دلیل فضای نسبتا کوچک محوطه تست خودرو، شتاب صفر تا ۶۰ کیلومتر برساعت اسکای‌ول ET۵ تست شد. درحقیقت زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهید، موتورهای الکتریکی به‌نیاز شما پاسخ می‌دهند و در کمترین زمان ممکن، شتاب بی‌نظیری را در اختیار راکب قرار می‌دهند. اسکای‌ول ET۵ همانند سایر کراس‌اوورهای تمام‌برقی از یک گیربکس تک‌سرعته برخوردار است که قدرت و گشتاور را به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

جالب است بدانید که تمام نسخه‌های اسکای‌ول ET۵ که قرار است در بازار کشورمان عرضه شوند از یک پک باتری لیتیوم-یونی ۷۲ کیلووات-ساعتی برخوردارند. البته مدل‌های عرضه‌شده در بازارهایی مانند لهستان و رومانی از دو نسخه ۵۵ کیلووات-ساعتی و ۷۲ کیلووات-ساعتی برخوردارند. این ظرفیت باتری به‌خوبی قدرت و گشتاور لازم را برای حرکت اسکای‌ول ET۵ تامین می‌کند.

بر این اساس اسکای‌ول ET۵ مطابق با استاندارد NEDC می‌تواند با یک بار شارژ کامل باتری‌های ۷۲ کیلووات-ساعت (مسافتی برابر با ۵۲۰ کیلومتر) را طی کند. براساس اطلاعات منتشرشده توسط شرکت نبکا (نوین ماهان) این کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز ۱۸۸۰ کیلوگرمی تنها ۹.۶ ثانیه زمان نیاز دارد که از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد.

همچنین حداکثر سرعت رسمی این خودرو ۱۵۰ کیلومتر برساعت است. ظرفیت باتری‌های اسکای‌ول ET۵ با اتصال به‌شارژر سریع ۳۸۰ ولتی (در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد) در ۳۵ دقیقه از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد می‌رسند و با اتصال به‌شارژر استاندارد ۲۲۰ ولتی (اتصال به‌برق خانگی) ۱۲ ساعت زمان نیاز است تا باتری‌های این خودرو به‌صورت کامل شارژ شوند.

به‌منظور بهینه‌سازی انرژی الکتریکی برای این خودرو سیستم فوق هوشمند کنترل دمای باتری و بازیابی انرژی در نظر گرفته شده است تا عملکرد باتری‌های لیتیوم-یونی بالا برود.

سواری باکیفیت و هندلینگ مناسب

اسکای‌ول ET۵ در تست رانندگی، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. هرچند که فضا و زمان برای تست این خودرو محدود بود؛ اما در همین شرایط نیز کمترین میزان ارتعاش به‌کابین خودرو وارد می‌شد. ساختار سیستم تعلیق در محور جلو این خودرو مستقل و از نوع مک‌فرسون است.

همچنین در محور عقب، سیستم مولتی‌لینک (اتصال چندگانه) با دامپرهای هیدرولیکی و فنرلول تعبیه شده است تا کیفیت سواری با این خودرو بالا برود. تایرهای ۵۰/۲۳۵ با رینگ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی نیز در ایجاد این سواری دلچسب موثرند.

از نظر هندلینگ نیز اسکای‌ول ET۵ به‌دلیل استفاده از ساختار فرمان برقی EPS، توزیع وزن نسبتا خوب و مرکز ثقل نسبتا بالا، خودرو قابل اعتمادی است. این خودرو کمی تمایل به ‌کم‌فرمانی دارد که این مساله در خودروهای کراس‌اوور و به‌ویژه کراس‌اوور تمام‌الکتریکی یک مساله غیرقابل اجتناب و از ویژگی‌های لاینفک این دسته از خودروهاست.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد اسکای‌ول ET۵

اسکای‌ول ET۵ در بخش امکانات رفاهی و ایمنی به‌بالاترین سطح امکانات مجهز شده تا رفاه سرنشینان در بالاترین شکل ممکن تامین شود. مهم‌ترین امکانات ایمنی و رفاهی اسکای‌ول ET۵ عبارتند از ۶ ایربگ به‌صورت استاندارد در ۱۰ نقطه، سیستم چهارچرخ‌دیسکی مجهز به‌سیستم بازیابی انرژی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل چرخ‌ها سر پیچ، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی، صندلی ایمن کودک ISOFIX، کروزکنترل تطبیقی، اتوهلد، رادار پارک جلو، رادار پارک عقب، دستیار کروز هوشمند، دوربین دید عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، چراغ‌های جلو لیزری با زنون‌های HID با برد ۳۰۰ متر و ۳ برابر قوی‌تر از LED، سیستم خودکار چراغ‌های جلو، تنظیم الکترونیکی چراغ‌های جلو، سیستم ترمز کمکی اضطراری، سیستم پیشگیری از برخورد، سیستم خودران یا کمکی رانندگی پیشرفته منطبق بر سطح ۲.۵، سیستم اتصال برق به‌دستگاه‌های الکترونیکی یا V۲L، سیستم باز شدن درِ صندوق هوشمند و صندلی VIP یا تخت‌شونده، نمایشگر ۱۲.۸ اینچی لمسی مزین به‌سیستم ارتباط کاربری و نورپردازی شخصی‌سازی داخلی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

آخرین اخبار