نمایشگاه شیکاگو

شاید باور نکنید، اما بسیاری از خودروهای تاریخ‌ساز نخستین‌بار در نمایشگاه خودرو شیکاگو رونمایی شدند. نمایشگاه خودرو شیکاگو امسال ممکن است چندان درخشان نباشد؛ اما همچنان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای صنعت‌خودرو در ایالات‌متحده محسوب می‌شود.

البته این شهرت صرفا محدود به‌محصولاتی نیست که برای شهروندان عادی طراحی شده‌اند، بلکه سرانجام بسیاری از افشاها و کانسپت‌ها به‌این نمایشگاه ختم شده است. اگر امسال را به‌عنوان یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های نمایشگاه خودرو شیکاگو بدانیم، بهتر است به‌تاریخچه این رویداد برگردیم تا دلایل این ادعا را بررسی کنیم. در ادامه به‌برخی مدل‌های مورد توجه رسانه «اتوبلاگ» نگاهی انداخته‌ایم.

دوج چلنجر اس‌آرتی-۸ سال ۲۰۰۸

این نسخه از چلنجر را می‌توان به‌عنوان یکی از آثار جذاب کرایسلر دانست که مسیر آینده چلنجر را جذاب کرد. البته همین نخستین بودن سبب شده است رونمایی‌های آتی از نسخه‌های متنوع چلنجر بیشتر در ذهن‌ها مانده باشد.

نمایشگاه شیکاگو همیشه مبدأ خودروهای تاریخ ساز است

اگر صادق باشیم نخستین چلنجر اس‌آرتی-۸ چندان جذاب نبود و هیچ‌کس به‌خرید خودرو عضلانی با پیشرانه وی ۹ بدون دیفرانسیل لغزش محدود علاقه‌ای ندارد. اما با اصلاحات فنی این سری تبدیل به‌یکی از خاص‌ترین خودروهای دو در آمریکایی شد. آن‌چه سال ۲۰۰۸ در شیکاگو دیدیم نسخه اولیه Scat Pack بود که درنهایت برای دوج موفقیت زیادی به‌همراه داشت.

نمایش‌ فورد SHO

شیکاگو همیشه از وانت‌ها و ون‌های سنگین برای افشاگری‌های مطبوعاتی استفاده کرده است؛ اما هر از گاهی در این بخش نیز با سنت‌شکنی‌هایی مواجه می‌شویم. بر این اساس بازگشت SHO به‌عنوان یک جانشین پرقدرت به‌نسخه اصلی که از سال 1989 تا 1999 عرضه شد، علاقه‌مندان را به‌عملکرد فورد، به‌ویژه درخصوص مدل‌های سدان امیدوار کرد.

SHO با پیشرانه 3.5 لیتری اکوبوست V6با قدرت 365 اسب‌بخار، سیستم چهارچرخ‌محرک و چرخ‌های پنج پره، ارتقای خوبی نسبت به‌مدل‌های رده‌پایین تاروس به‌شمار می‌رود. این خودرو کمی آرام‌تر از V6 اصلی SHO بود که منبع آن یاماها بود و با گیربکس پنج سرعته دستی ترکیب شده بود؛ اما همچنان پاسخی شایسته به کرایسلر 300 و دوج چارجر بود. این برند با توان چشمگیر خود محصولاتی همچون فیوژن اس‌تی را برای فورد خلق کرد و سبب شد محصولات فورد در آینده جذاب‌تر به‌نظر برسند.

بیوک کوئستور سال ۱۹۸۳

بیوک مدل‌های جذاب خود را در سال 1983 به‌نمایش گذاشت. بر این اساس کوئستر مدلی بود که با مجهز شدن به‌امکاناتی همچون کلید لیزری، ناوبری صفحه‌نمایش لمسی، کنترل‌های روی فرمان، دوربین دید عقب دیجیتال و بسیاری از آپشن‌های هیجان‌انگیز به‌شدت جذاب به‌نظر می‌رسید. حتی یک صفحه‌نمایش پاپ آپ ابتدایی داشت که به‌عنوان جلو داشبورد عمل می‌کرد.

شاید ‌هم‌اندازه وسایل الکترونیکی کنترل‌شده توسط کامپیوتر که آن را تحت‌تاثیر قرار می‌داد، استایل آن نیز از نظر مشتری بر مدل‌هایی مانند بیوک رگال و رئاتا مقدم بود. بر این اساس نشستن پشت فرمان کوئستر تا سال‌ها آرزوی بسیاری از آمریکایی‌ها بود.

فورد اف-۱۵۰ سری اس‌وی‌تی لایتنینگ سال ۱۹۹۳

نمایشگاه خودرو شیکاگو در طول تاریخ طولانی و با سابقه خود به دو چیز معروف بوده است؛ خودروهای عملکردی و وانت سنگین. این دو سری در طول سال‌ها چندین بار با هم ترکیب شده‌اند؛ به‌ویژه در نمایشگاه سال 1992 که فورد رسما برند فرعی SVT خود را معرفی کرد.

نمایشگاه شیکاگو همیشه مبدأ خودروهای تاریخ ساز است

SVT موستانگ کبرا و وانت اف-۱۵۰SVT لایتنینگ نخستین‌بار در شیکاگو معرفی شدند و در اوایل سال 1993 به‌فروش رسیدند. اما این تنها وانت Hi-po نیست که در سالن‌های مرکز مک کورمیک به‌نمایش درآمد؛ بلکه چند سال بعد در سال 96، دوج از مفهومی VTS رونمایی کرد (جای تعجبی برای نام‌های عجیب استفاده‌شده در فورد باقی نمی‌ماند).

محصولی که برای نخستین‌بار به‌عنوان وانت رم با موتور وایپر در معرض دید عموم قرار گرفت. البته می‌دانیم که Ram پیشرانه V10 را نیز پشتیبانی می‌کند؛ اما این محصول را می‌توان یکی از عجیب‌ترین رونمایی‌های این برند دانست. این روند ادامه داشت تا سال 2004 که رم به SRT-10 پاسخ مثبت داد. به‌نظر می‌رسد پیوند وانت‌ها با کوپه‌های جذاب بیشتر از هرجای دیگری در شیکاگو اتفاق افتاده است.

کانسپت آکورا ان‌اس-ایکس

خودروسازان دوست دارند مدام با یکدیگر رقابت کنند؛ درحالی که این روزها میدان جنگ معمولا فضای رسانه‌های اجتماعی است، نمایشگاه خودرو شیکاگو در سال 1989 محلی برای شکل‌گیری رقابت مورد علاقه ما در تاریخ نمایشگاه خودرو بود؛ حتی بدون نیاز به‌وجود اینترنت.

نمایشگاه شیکاگو همیشه مبدأ خودروهای تاریخ ساز است

بر این اساس نخستین کانسپت آکورا NS-Xیکی از مواردی بود که مطمئنم علاقه‌مندان به‌برندهای آکورا و فورد هرگز آن را فراموش نخواهند کرد. قبل از کنفرانس مطبوعاتی آکورا در هتل دریک، تاداشی کومه رئیس هوندا به‌این نتیجه رسید که از مدل مورد علاقه‌اش رونمایی کند.

بر این اساس درحالی که کومه درحال انتقال موتور V6 کانسپت NS-X به‌نمایشگاه بود، فورد کنفرانس مطبوعاتی خود را در شیکاگو برگزار کرد. البته موتور این سوپراسپرت برای تمام شرکت‌کنندگان در کنفرانس با برند فورد معرفی شد. اما در هر صورت هوندا به‌کار خود مسلط بود و باقی ماجرا جزئی از تاریخ خودروسازی است و آکورا NSX تولیدی به‌عنوان مدل سال 1991 به‌فروش رفت.

آکورا حتی کنفرانس مطبوعاتی ویژه 30 سالگی این محصول را در نمایشگاه خودرو شیکاگو 2019 برگزار کرد که در آن به‌اتفاقات نخستین رونمایی خنده‌دار سال 1989 و اتفاقات پس از آن اشاره کرد. از دیدگاه کسانی که عاشق NSX اصلی هستند و به‌طور کلی مدل‌های قدیمی هوندا را دوست دارند، آن زمان و آن تاریخ اوج برگزاری نمایشگاههای خودرو به‌شمار می‌رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =