کویر موتور در رویداد صنعت موتور سیکلت کشور

حضور موفق کویر موتور در بزرگترین رویداد صنعت موتور سیکلت کشور

طی چهار روز، کلیه دست‌اندرکاران صنعت و بازار موتورسیکلت از جمله وزارتخانه‌ها و ارگان‌های دولتی، صنایع پایین‌دستی و بالادستی صنعت موتورسیکلت (از تولیدکنندگان قطعات در زنجیره‌تامین گرفته تا فروشندگان محصولات در شبکه توزیع و ارائه‌دهندگان خدمات پس از فروش و تعمیرات)، خبرنگارها و بلاگرها و درنهایت مصرف‌کنندگان، همگی زیر یک سقف جمع شدند تا در مورد نقاط ضعف و قوت، فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت موتورسیکلت و برنامه‌ها و محصولات حال و آینده، شور و مشورت داشته باشند تا از تمامی فرصت‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور، برای ارتقا و پیشرفت صنعت در حوزه‌های تکنولوژی و ساخت داخل و حمل‌ونقل استفاده شود.

به‌روایت آمار، در سال ۱۴۰۰، دویست و هفتاد هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شد و در سال ۱۴۰۱ با رشد 75 درصدی، تیراژ تولید موتورسیکلت به ۴۷۰ هزار دستگاه رسید. در سال ۱۴۰۲ نیز افزایش ۳۰ درصدی تولید نسبت به‌سال ۱۴۰۱ (یعنی ۶۰۰ هزار دستگاه) وجود داشت. همچنین تا پایان آذرماه تولید ۴۱۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور محقق شده است.

از طرفی ایران ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از نیمی از این جمعیت، به‌علت محدودیت صدور گواهینامه برای بانوان و با توجه به محدودیت‌های مربوط به‌حجم موتورهای بالای ۲۵۰ سی‌سی و موتورسیکلت‌های دو زمانه امکان استفاده از موتورسیکلت را ندارند.

از این رو، در کشور برای جمعیتی حدودا ۳۰ میلیونی، موتورسیکلت تولید می‌شود. این روزها در رسانه‌ها آماری ۱۳ میلیون‌دستگاهی از موتورسیکلت‌های موجود در کشور منتشر می‌شود که البته بهتر است این خبر به‌این صورت اصلاح شود که از سال ۱۳۸۰ (که شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها در کارخانه‌ها آغاز شد) تاکنون ۱۳ میلیون‌دستگاه موتورسیکلت شماره‌گذاری شده که البته این آمار به‌معنای وجود این تعداد موتورسیکلت نیست.

برای این‌که بدانیم چه تعداد موتورسیکلت در خیابان‌های شهرهای کشور تردد می‌کنند، محاسبات ما باید به این صورت باشد که حدودا در 20 سال گذشته (سال ۱۳۸۴ تاکنون) ۱۰ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید و شماره‌گذاری شده که ۸ میلیون دستگاه کاربراتوری بوده‌اند.

همچنین سن فرسودگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری مطابق با قانون هوای پاک و قانون ساماندهی خودرو ۶ سال در نظر گرفته شده است. از طرفی تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری طبق قانون، از سال ۱۳۹۶ متوقف شده است. حال با فرض این‌که نیمی از موتورسیکلت‌های تولیدشده طی 20 سال گذشته از رده خارج شده و در حال حاضر وجود خارجی ندارند، بنابراین تنها ۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت قابل استفاده در کشور وجود دارد که تقریبا نیمی از این تعداد، در خیابان‌های شهرهای مختلف کشور تردد می‌کنند.

اکنون با فرض وجود ۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت قابل استفاده و وجود ۲۴ میلیون خانوار در سطح کشور، شاهد سرانه کمتر از ۲۰ درصدی خانوارهای دارای موتورسیکلت هستیم. این امر درحالی رخ می‌دهد که در کشورهای آسیایی مانند تایلند، اندونزی و فیلیپین سرانه استفاده خانوارها از موتورسیکلت حدود ۸۵ درصد است.

با توجه به این واقعیت، ما فاصله بسیار زیادی با این کشورها داریم و همین امر نشان می‌دهد این صنعت نیازمند نگاه عمیق‌تر مسئولان کشور است.

امروزه به‌واسطه تنوع محصولات، تغییرات ایجادشده در شبکه توزیع و خدمات و همچنین با توجه به‌ترافیک و معضلات جای پارک خودرو و افزایش قیمت خودرو و هزینه‌های تعمیرات و نگهداری از این وسیله‌نقلیه، موتورسیکلت صرفا مورد توجه مشاغلی مثل پیک‌ها نیست و ۷۰ درصد موتورسیکلت‌های تولیدی، امروزه مصرف شخصی دارند و به‌عبارتی، جایگزین خودروهای تک‌سرنشین و دو سرنشین می‌شوند.

این تغییر رفتار را باید به‌فال نیک گرفت؛ زیرا با ورود هر دستگاه موتورسیکلت شخصی به‌خیابان‌های کلان‌شهرها، شاهد خروج یک دستگاه خودرو خواهیم بود که نتیجه آن کاهش مصرف سوخت از ۱۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و کاهش آلایندگی، ترافیک و کاهش معضلات جای پارک خودرو و همچنین کاهش ارزبری و استرس‌های روانی در سطح جامعه خواهیم بود.

درخصوص بومی‌سازی این صنعت، می‌توان گفت درحال حاضر چهار مدل موتورسیکلت، بیش از ۶۰ درصد تولید موتورسیکلت کشور را تشکیل می‌دهند و تمرکز صنعت موتورسیکلت برای بومی‌سازی این چهار مدل، بسیار زیاد است و تا نیمه دوم سال ۱۴۰۴ در مورد این موتورسیکلت‌ها به‌بیش از ۵۰ درصد داخلی‌سازی خواهیم رسید.

کویر سال قبل در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در فضایی به‌مساحت ۱۵۰۰ متر، محصولات خود را در معرض نمایش قرار داد و امسال نیز در یک سالن اختصاصی 5 هزار مترمربعی، بیش از ۲۷۰ نوع موتورسیکلت دو، سه و چهار چرخ برقی و بنزینی و همچنین انواع دوچرخه، نفربرهای برقی، محصولات آبی، قطعات یدکی و لوازم جانبی موتورسیکلت را در معرض نمایش قرار داد.

محصولات تولیدی از 20 برند مطرح دنیا در حوزه موتورسیکلت و سه برند از محصولات آبی و هشت برند معتبر دنیا در حوزه اکسسوری از سه قاره و 20 کشور مختلف دنیا، با کویر موتور به‌نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب آمدند. کویر در روز اول نمایشگاه که حضور متخصصان، مدیران تصمیم‌گیر، اصحاب رسانه، خبرنگاران و بلاگرها پررنگ بود، از دو برند جدید موتورسیکلت و یک برند دوچرخه و ۱۸ مدل محصول جدید رونمایی کرد. رونمایی از محصولات جدید از اول وقت روز اول نمایشگاه و با برنامه زمانی هر نیم ساعت رونمایی از یک مدل موتورسیکلت انجام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

آخرین اخبار