سید رضی حاجی آقامیری

ناترازی بنزین مساله بسیار مهمی است که طی سال‌های آینده و با عرضه خودروهای بیشتر نمود بیشتری هم خواهد داشت. با این حال بسیاری معتقدند به جای واردات بنزین باید نسبت به واردات خودروهایی با مصرف کم به کشور اقدام شود. در همین زمینه سیدرضی حاجی‌آقامیری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به بیان نظرات خود پرداخت.

چرا شاهد بروز ناترازی بنزین هستیم و راهکار برون‌رفت از این شرایط چیست؟

برای کنترل مصرف بنزین، نخستین و درست‌ترین راهکار اقدام به ایجاد شرایطی است که وسایل‌نقلیه موتوری بنزینی کمترین مصرف سوخت را داشته باشند. یکی از این راه‌ها، استفاده از خودروهای بنزینی نو و با فناوری روز بوده که در همه کشورهای جهان اجرایی شده است.

تولید خودروهای برقی چقدر می‌تواند در این بخش موثر باشد؟

راهکار بعدی برای کنترل ناترازی بنزین، گام برداشتن در مسیر حذف پیشران‌های بنزینی و جایگزین کردن پیشران‌های برقی و هیبرید است. تا امروز هنوز شیوه دیگری جز این دو راه طراحی و اجرا نشده است، ما نیز باید یکی یا هر دو راهکار را دنبال کرده تا بتوانیم بین تولید و مصرف بنزین تعادل ایجاد کنیم.

روند تولید خودرو در این شرایط را چگونه می‌بینید؟

ما آنچنان در ساخت خودرو پیشینه‌ غیرقابل‌قبولی داریم که به‌نظر نمی‌رسد بتوانیم در داخل به اهدافی که به آن اشاره شد دست پیدا کنیم، حتی اگر به‌دلایلی بخواهیم در مسیر صنعت مونتاژ نیز این دشواری و ناهمواری فعلی را برطرف کنیم، در پس واردات برندهای چینی به‌عنوان واردات خودروهایی با تکنولوژی نو مسائلی هستند که نمی‌توانند دوای درد ما در این عرصه باشند.

چه راه‌حلی برای این موضوع وجود دارد؟

بر این باورم که حل این مشکل تنها در گرو آزاد کردن واردات خودروهای خارجی توسط بخش‌خصوصی واقعی (خود مردم) است ولاغیر. در این شرایط است که حتی برای وارد کردن خودروهای چینی مبادرت به خرید از برندهای با کیفیت آن کشور خواهد شد نه خودروهای بی‌کیفیت و غیراستانداردی که امروز آنها را در بازار ایران مشاهده می‌کنیم. ایجاد منابع ارزی برای واردات خودروهای مدرن با کیفیت مقرون‌به‌صرفه‌تر از وضعیت کنونی برای تامین بنزین مصرفی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =