افزایش نرخ پارک حاشیه‌ای

اعضای شورای شهر تهران به لایحه تعیین نرخ حق توقف پارک حاشیه‌ای در شهر تهران برای سال ۱۴۰۳ رأی مثبت دادند. اما در این طرح قرار است چه مواردی اجرا شود؟

پرداخت حق‌پارک فقط با پرداخت الکترونیک در سامانه «تهران من»

روز گذشته اعضای شورای شهر تهران، لایحه تعیین نرخ حق توقف پارک حاشیه‌ای در شهر تهران در سال ۱۴۰۳ را روی میز بررسی قرار دادند و رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران لایحه‌ای را ارائه کرد که در کمیسیون موردبررسی قرار گرفت و براین اساس، نرخ حق توقف حاشیه‌ای وسایل نقلیه در معابر مجاز، بر اساس مدت زمان پارک برای خودروهای سواری و وانت به ازای نیم تا دو ساعت اول، سه‌هزار تومان و برای بعد از دو ساعت به ازای هر نیم ساعت ۳۹۰۰ تومان و برای مینی‌بوس و کامیونت هم به ازای نیم تا دو ساعت اول ۶۱۰۰ تومان و بعد از دو ساعت ۷۵۰۰ تومان پیش‌بینی شده است.

جعفر تشکری‌هاشمی در ادامه بیان کرد: در جدولی که به تصویب شورای ترافیک تهران رسیده، معابر با چهار رده «الف»، «ب»، «پ» و «ج» تعیین شده‌اند و هر کدام یک ضریب دارند؛ مثلا کسی که در معبر درجه «ج» توقف می‌کند، باید ۱.۲برابر کرایه بدهد. این رده‌بندی معابر، براساس مصوبه شورای ترافیک تهران است و شورا این رده‌بندی را مشخص می‌کند. البته هر شش‌ماه یک‌بار امکان بازنگری در رده‌بندی‌های خیابان وجود دارد.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه نرخ حق توقف باید به صورت هوشمند و با ثبت مشخصات در سامانه «تهران من» و پرداخت الکترونیک باشد، تاکید کرد: پرداخت نقدی یا پرداخت در سایر سامانه‌های شهرداری ممنوع است.

وی همچنین گفت: به کسانی که حساب تهران من خود را شارژ نگه می‌دارند، ۱۰درصد تخفیف داده می‌شود.

همچنین براساس اجرای قانون درآمد پایدار، چنانچه افراد ظرف ۱۰روز نسبت‌به پرداخت مبلغ اقدام نکنند، ماهانه دودرصد به این مبلغ پارک اضافه خواهد شد که حداکثر تا ۲۴درصد به این عدد در یک‌سال اضافه می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران تاکید کرد: دقت داشته باشید بهای خدمات، مانع اعمال قانون توسط پلیس راهور نیست و اگر افراد بعد از ۱۰روز، بهای خدمات پارک حاشیه‌ای را پرداخت نکنند؛ علاوه‌بر اینکه ماهانه دودرصد به مبلغ عوارض اضافه می‌شود، توسط پلیس نیز جریمه می‌شوند چراکه عدم پرداخت عوارض هم به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع است و هم پلیس می‌تواند اعمال قانون را انجام دهد.

این عضو شورای شهر تهران گفت: در این لایحه، بهای خدمات حق توقف پارک حاشیه‌ای برای وسایل نقلیه با پلاک معلولان و جانباران با پلاک مخصوص در محله‌های مجاز رایگان خواهد بود.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه شهرداری موظف است برنامه‌ریزی لازم برای ایجاد فضای رقابتی در زمینه هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای برای بخش خصوصی را لحاظ کند، گفت:کلیه درآمد این لایحه باید به توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یابد و شهرداری باید تا پایان سال ۱۴۰۳ نسبت‌به گسترش پارک حاشیه‌ای، حداقل تا ۱۲۰هزار فضای پارک اقدام کند. همچنین نرخ حق توقف موتور سیکلت در معابر برابر، ۲۰درصد حق توقف خودروها در معابر است.

دقت دوربین‌های پلاک‌خوان؛ 95‌درصد

چند ماه قبل مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران از ساماندهی ۱۲۰هزار فضای پارک حاشیه‌ای در پایتخت خبر داد.

مجتبی شفیعی با بیان اینکه در سال جاری ۱۲۰ هزار فضای پارک، تحت‌پوشش آخرین روش‌های مدیریت پارک حاشیه‌ای قرار می‌گیرند، گفت: اولین قراردادمان در مناطق ۲، ۳، ۶، ۷ و ... منعقد شده و قرار است ۶۳هزار فضای پارک در این مناطق ساماندهی شوند. البته درحال‌حاضر ۱۶ دستگاه خودرو پلاک خوان در سطح مناطق ۲، ۶ و ۷ فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

وی با بیان اینکه تا پایان سال تکالیف‌مان را در حوزه ساماندهی پارک حاشیه‌ای محقق می‌کنیم، تصریح کرد: ممکن است در نگاه اول شهروندان تصور کنند این کار به نفع‌شان نیست، اما منافع عمومی که اجرای این طرح برای کل شهر تهران دارد، بسیار بیشتر است؛ به گونه‌ای که در بیان مزایای این طرح باید بگویم اجرای این طرح باعث کاهش تمایل شهروندان به استفاده از خودرو شخصی می‌شود، همچنین شاهد ایجاد درآمد پایدار در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی خواهد بود.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهر تهران با بیان اینکه برای جانبازان و توان‌یابان نیز به ازای هر ۷۰ فضای پارک یک فضای پارک رایگان در نظر گرفتیم، گفت: شهروندان می‌توانند کیف پول الکترونیک خود را در سامانه تهران من، شارژ کنند تا وقتی خودروهای پلاک‌خوان نسبت‌به ثبت پلاک در سامانه اقدام می‌کنند؛ از حساب شهروندی کسر شود. چراکه به ازای قانون درآمد پایدار عدم پرداخت این عوارض مشمول عوارض دیرکرد خواهد شد.

شفیعی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پارک‌بان‌ها برمی‌گردند، افزود: محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در استفاده از ابزار قائل نشدیم، اما برای سرمایه‌گذاران به صرفه‌تر است که از خدمات هوشمند استفاده کنند.

وی در مورد میزان خطای این خودروهای ثبت‌پلاک نیز گفت: دقت ثبت دوربین‌های پلاک خوان 95درصد بوده و چون تعداد دفعات چک پلاک زیاد است، امکان خطا کاهش می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =