آزکارا

به جرات باکیفیت‌ترین و بهترین گزینه‌ حاضر در بازه قیمتی یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان در ایران، جیلی آزکارا است. البته این مبلغ علی‌الحساب بوده و این خودرو طی ۶۰ روز تحویل داده می‌شود.

مورد توجه و استقبال قرار گرفت. این کمپانی در ششم ماه نوامبر سال ۱۹۸۶ تاسیس شد و از سابقه‌ای ۳۷ ساله‌ در صنعت و بازار خودرو برخوردار است. جیلی به‌لطف تدابیر دقیق مدیران ارشد خود توانست در کمتر از چهار دهه مالک سهام کمپانی ولوو، لوتوس، پروتون و اسمارت شود تا لقب هفتمین خودروساز بزرگ چین را از آنِ خود کند.

این کمپانی خوشنام چینی کیفیت را همواره در سرلوحه کار خود قرار داده است و در سال ۲۰۲۳ توانست پس از ارزیابی میزان رضایت مشتریان از تجربه رانندگی و نگهداری از خودرو، پس از کادیلاک، مرسدس‌بنز و لندوور، در جایگاه چهارم قرار گیرد (البته در کنار دو کمپانی جی‌ای‌سی هوندا و اف‌ای‌دبلیو هونگچی). این روزها تمرکز بازار جهانی بر محصولات بلندقامت است.

همچنین اخیرا شاهد ورود خودروهای خارجی به‌کشورمان هستیم و به‌همین دلیل در ادامه باکیفیت‌ترین گزینه‌ اس‌یووی کراس‌اوور را به‌شما معرفی می‌کنیم. این خودرو همان جیلی آزکارا است که توسط شرکت فرداموتورز به‌بازار عرضه خواهد شد.

نگاهی به طراحی زیبای آزکارا

آزکارا نخستین محصول تازه‌نفس و جدید جیلی، پس از یک دهه حضور در بازار ایران به‌شمار می‌رود و از آن‌جا که جیلی سهام‌دار کمپانی ولوو است، به‌خوبی رگه‌هایی از طراحی یک ولوو، در استایل آزکارا مشاهده می‌شود. البته ناگفته نماند که آزکارا نام دیگر جیلی بویو است که در برخی از بازارها مانند آفریقای جنوبی و اروپای شرقی، با نام آزکارا معرفی می‌شود.

همچنین این خودرو در کشور مالزی با نام پروتون X۷۰ Pro شناخته می‌شود. با نگاهی دقیق به‌این اس‌یووی کراس‌اوورکامپکت شاهد یک استایل زیبا و البته اسپرت از این بلندقامت جیلی هستیم. خط تیز شانه، از ابتدای درهای جلو تا گلگیر عقب و ابتدای چراغ‌های عقب کشیده شده است. استفاده از سطوح تخت روی بدنه و وجود رینگ‌های ۱۸ اینچی، استایل اسپرت و نافذی به این خودرو می‌بخشند. خط نسبتا تیز روی گلگیرهای جلو که منجر به‌ایجاد حجمی نسبتا ماهیچه‌ای شده، استایل آزکارا را تنومند جلوه می‌دهد.

وقتی جیلی، رقبا  را کنار می زند!

در نمای جلو، چراغ‌های کشیده مزین به LED های کریستالی و یک جلوپنجره پنج ضلعی (که جیلی آن را الماسی می‌نامد) با خطوط سه‌گانه پنج ضلعی کروم و سپر عریض، چهره تهاجمی و جذابی را از این اس‌یووی کراس‌اوور به‌نمایش می‌گذارد. ناگفته نماند که سبک طراحی چراغ‌های جمع‌وجور و زیبای جلو و همچنین فرمت جلوپنجره، همچنان ما را به‌یاد محصولات ولوو می‌اندازد.

طراحان جیلی همواره سعی می‌کنند محصولات‌شان از نظر طراحی، از سایر خودروسازان هموطن‌شان متفاوت باشد. بر این اساس چراغ‌های عقب، فرمت جذابی دارند که با گرافیک LED درون آن و وجود حجمی خاص روی درِ صندوق‌عقب و اسپویلر الحاقی اسپرت روی درِ صندوق، شاهد نمایی زیبا و البته اسپرت هستیم. هرچند که طراحی دو اگزوز دوزنقه‌ای در طرفین سپر به‌همراه دیفیوزر میانی، چاشنی اسپرت این اس‌یووی کراس‌اوور را ارتقا می‌دهد. از نظر کیفیت رنگ باید گفت جیلی نسبت به تمام رقبای هموطن خود در بازار ایران چند سر و گردن بالاتر است.

وقتی جیلی، رقبا  را کنار می زند!


کابینی جذاب برای خاص‌پسندان

در زمان ورود به‌کابین جیلی آزکارا، شاهد فضایی کاملا متفاوت و البته خاص از یک اس‌یووی کراس‌اوور دو دیفرانسیل چینی هستیم. سبک طراحی داخلی آزکارا با چیدمان ادوات داخلی و البته کنسول شناور میانی، بسیار مشابه پورشه ماکان است.

کابین آزکارا بسیار لوکس و مدرن است و بر این اساس یک نمایشگر ۷ اینچی برای کلاستر (مقابل راننده) و یک نمایشگر تمام‌لمسی ۱۲.۳ اینچی افقی در بخش میانی داشبورد قرار گرفته است. همچنین طراحی دکمه‌های پیانویی زیر نمایشگر میانی، بسیار مدرن به‌نظر می‌رسد.

وقتی جیلی، رقبا  را کنار می زند!

نکته بسیار مهم دیگر در طراحی داخلی آزکارا، استفاده از باکیفیت‌ترین متریال در این بخش است. همنشینی چرم، چوب و دکوراتیو کروم در طراحی داخلی این خودرو، این حس را به‌بیننده القا می‌کند. چرم استفاده‌شده در آزکارا، همان چرم ناپاست که در بسیاری از محصولات خودروسازان مطرح اروپایی از جمله ب‌ام‌و، آئودی و مرسدس‌بنز نیز به‌کار گرفته می‌شود.

طراحی منحصربه‌فرد کنسول شناور میانی به‌همراه دو دسته L شکل کروم در کناره‌های این بخش، دسته‌دنده‌ مشابه محصولات لندروور، چیدمان دکمه‌‎های فیزیکی در کنار دسته‌دنده کوچک اسپرت و طراحی غربیلک‌فرمان دی-کات، رانندگی با آزکارا را بسیار هیجان‌انگیز و اسپرت جلوه می‌دهند. جالب است بدانید که مکانیزم دستگیره‌های داخلی به‌شکلی طراحی شده که با دسته‌های رودری، حالت یکپارچه ایجاد کرده و باز شدن درها از داخل کابین، بسیار جذاب است. همچنین طراحی صندلی‌ها بسیار ارگونومی است.

طراحان و مهندسان کمپانی ولوو در بخش ایمنی و ارگونومی این خودرو تاثیرگذار هستند که این امر، سطح بالایی از راحتی و ارگونومی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. از سوی دیگر نورپردازی LED داخلی با قابلیت تنظیم و استفاده از سقف بزرگ پانورامیک، فضای داخلی این خودرو را بسیار دلنشین و جذاب جلوه می‌دهد. طراحی دریچه‌های مستطیل‌شکل سیستم تهویه‌مطبوع در بخش بالای داشبورد و طرفین، هماهنگی و هارمونی خاصی ایجاد کرده است.

همچنین طراحی کلیت داشبورد، فضای زیبایی را شکل می‌دهد. استفاده از رنگ مارون و تریم دو رنگ در فضای داخلی، سبب شده است به‌زیبایی طراحی داخلی افزوده شود.

فراموش نکنید که جیلی آزکارا با طول، عرض، فاصله محوری و ارتفاع به‌ترتیب ۴۵۴۴، ۱۸۳۱، ۲۶۷۰ و ۱۷۱۳ میلی‌متری، در کلاس خود راحت‌ترین و جادارترین فضا را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و حتی درمقایسه با ‌هیوندای توسان TL نیز فضای بیشتری را به‌سرنشینان عقب اختصاص می‌دهد.

قلبی که پرتوان است

مهندسی ولوو گویی در جیلی آزکارا خلاصه شده است. براساس آن‌چه شرکت فرداموتورز اعلام کرده، قلب تپنده آزکارا توسط کمپانی ولوو توسعه داده شده است.

قوای محرکه آزکارا را یک پیشرانه سه سیلندر ۱۴۷۷ سی‌سی مجهز به‌فناوری پرخوران توربوشارژ با پاشش سوخت مستقیم TGDI تشکیل می‌دهد. این پیشرانه با یک موتور الکتریکی پرتوان هماهنگ است.

درحقیقت آزکارا نخستین خودرو هیبرید متوسط یا MHEV ایران است که با کمک موتور الکتریکی می‌تواند قدرت و گشتاور بالایی را فراهم کند.

وقتی جیلی، رقبا  را کنار می زند!

پیشرانه بنزینی آزکارا (که یک موتور سه سیلندر توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم TGDI است) با هماهنگی یک موتور الکتریکی EMS می‌تواند حداکثر ۱۹۰ اسب‌بخار توان را در ۵۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۳۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ آرپی‌ام به‌ارمغان آورد. موتور الکتریکی به‌منظور کاهش آلایندگی موتور احتراق‌داخلی، بالا بردن شتاب و افزایش قدرت موتور (با وجود حجم پایین موتور) در نظر گرفته شده است. همچنین یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک تر (WDCT) قدرت و گشتاور را به‌هر چهار چرخ منتقل می‌کند.

درنهایت سیستم انتقال قدرت ۴WD برای این اس‌یووی کراس‌اوور کامپکت در نظر گرفته شده است. درعین حال با توجه به‌این‌که اغلب موتورهای بنزینی توربوشارژ به‌خاطر کیفیت نه‌چندان مناسب سوخت عرضه‌شده در کشور با مشکل مواجه می‌شوند، اما جیلی آزکارا اینچنین نیست. پیشرانه توربو این خودرو با در نظر گرفتن ساختار هیبرید متوسط MHEV از حساسیت کمتری در این زمینه برخوردار است و به‌همین دلیل، هزینه‌های نگهداری از خودرو کاهش می‌یابد.

همچنین نصب گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک از نوع تر نیز به‌بهبود شتاب و رانندگی اسپرت کمک بسزایی می‌کند و پرفورمنس این اس‌یووی کراس‌اوور کامپکت را بهبود می‌بخشد.

وقتی جیلی، رقبا  را کنار می زند!

با در نظر گرفتن ساختار هیبرید متوسط MHEV، تنها ۹.۷ ثانیه زمان نیاز است که این خودرو از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد. به‌دلیل استفاده از سیستم مک‌فرسون با قطعات بهینه‌سازی‌شده، سیستم فایولینک (اتصال پنج گانه) در محور عقب و استفاده از تایرهای ۶۰/۲۲۵ با رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی، سواری باکیفیت و نرمی در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد. همچنین به‌لطف استفاده از فرمان الکتریکی EPS و توزیع وزن مناسب و ساختار هیبرید متوسط، هندلینگ این خودرو درسطح بالایی (حتی نسبت به‌خودروهای کره‌ای‌) قرار می‌گیرد. لازم به‌ذکر است به‌دلیل استفاده از سیستم تعلیق کارآمد، قابلیت‌های نسبتا آفرودی برای این خودرو در دسترس است.

آزکارا؛ منحصربه‌فرد با مهندسی نوین

سازه بدنه آلومینیومی و نسل جدید شاسی، مجموع وزن جیلی آزکارا را به ۱۷۴۵ کیلوگرم می‌رساند. با توجه به‌توزیع وزن ۴۷ به ۵۳، این خودرو از عملکرد بالایی برخوردار است.

فراموش نشود که جیلی آزکارا در بخش‌های جلو و عقب سازه بدنه، از متریال آلومینیوم استفاده کرده است که این امر، ایمنی خودرو را در سطح بالایی نگه می‌دارد. همین مساله سبب شده است جیلی آزکارا به ۵ ستاره ایمنی در C-NCAP دست پیدا کند. این امتیاز نشان می‌دهد ما با یک اس‌‎یووی کراس‌اوور کامپکت ایمن مواجهیم.

امکانات رفاهی و ایمنی به سبک جیلی

وقتی جیلی، رقبا  را کنار می زند!

اگر بخواهیم امکانات رفاهی و ایمنی جیلی آزکارا را نام ببریم، باید به‌سیستم چهارچرخ‌دیسکی مجهز به ABS، EBD، EBA، ESC، TCS، اتوهلد، سیستم ترمز پارک برقی EPB، سیستم باز کردن قفل درها و قطع سوخت پس از تصادف، صندلی ISOFIX، سنسورهای جلو و عقب برای پارک، دوربین ۳۶۰ درجه ۲D و ۳D (دو بعدی و سه بعدی)، ۶ ایربگ ۱۰ نقطه‌ای، رادار هشدار خروج از خط، رادار کمکی حرکت بین خطوط، سیستم هوشمند ترمز اضطراری، سیستم تشخیص محدودیت سرعت، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کمکی حرکت در سرپایینی، کروزکنترل تطبیقی، فناوری LED چراغ‌ها به‌همراه دی‌لایت و تنظیم ارتفاع چراغ‌ها، تنظیم حالت رانندگی (اکو، اسپرت، کامفورت و آفرود)، سنسور باران، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی به‌همراه MIRROR LINK، کلاستر ۷ اینچی، شارژر بی‌سیم گوشی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم صوتی با ۸ بلندگو، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک دوگانه با کانال‌های جداگانه برای سرنشینان عقب به‌همراه سنسور کیفیت هوا AQS، سیستم بالابر شیشه‌های اتوماتیک با قابلیت حفاظتی ضدمانع (AntiPinch)، سیستم پاور ویندوز، استارت و استاپ اتوماتیک پیشرانه، سانروف پانورامیک با قابلیت حفاظتی ضدمانع (Anti Pinch)، صندلی راننده برقی ۸ حالته به‌همراه قابلیت تنظیم گودی کمر در ۴ حالت و ۲ حافظه، صندلی شاگرد برقی ۴ حالته، تنظیم صندلی شاگرد از ردیف دوم، تنظیم صندلی ردیف دوم به‌همراه زیر آرنجی قابل تنظیم، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، تریم داخلی با چرم ناپا، صندوق‌عقب برقی و باربند سقفی، نورپردازی داخلی با قابلیت تنظیم، چراغ خوش‌آمدگویی و بدرقه، آینه‌های جانبی تاشو برقی به‌همراه چراغ‌ راهنما و گرم‌کن، خروجی ۱۲ ولت در فضای کابین و صندوق‌عقب و ۴ خروجی USB در جلو و عقب کابین اشاره کرد.

وقتی جیلی، رقبا  را کنار می زند!

وقتی جیلی، رقبا  را کنار می زند!

وقتی جیلی، رقبا  را کنار می زند!

نتیجه‌گیری

اگرچه در بازه قیمتی جیلی آزکارا می‌توان در بازار دست‌دوم‌ها به‌سراغ گزینه‌های کره‌ای‌ بسیاری رفت، اما باید به‌این نکته مهم توجه داشت که جیلی آزکارا از نظر کیفیت ساخت، کیفیت رنگ، کیفیت نهایی قطعات و همچنین کیفیت متریال داخلی از کره‌ای‌هایی مانند هیوندای سانتافه و توسان یک سر و گردن بالاتر قرار می‌گیرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    3 0
    جیلی و ام جی دو خودروی چینی هستند که از نظر کیفیت ساخت و کم استهلاک بودن قطعاتشان با سایر خودروهای چینی متفادت و بسیار بسیار بهتر هستند و تحت نظر مهندسین سوئدی و انگلیسی تولید میشوند
  • علیرضا IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    1 0
    چرا قیمت کاذب اعلام میکنین. مثل اینه من بگم با قیمت ۲۰۰ میلیون. بعدش بگم البته اگر دلار ۲ هزار تومن باشه. خوب قیمت که مشخص شده و ۲ میلیارد هست. درست قیمت بگین.
    • فرشاد IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      0 0
      چرا شر میگی؟؟؟؟ برو تو باما اصلا ببین هست؟ چرا ما ملتی هستیم که همینطور فقط ...میگی؟
  • پ ن IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    1 0
    پشتش خیلی شبیه تیگو 5 هست
  • رامین صفایی IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    1 8
    اول اینکه این لگن پاره چینی مثل بقیه آشغالهای چینی تا بخواهی بدنام است و لقب خوشنامی دادن به این پیزوری چینی یک شوخی مضحک می باشد . در ثانی این لگن پاره از کدام برند معتبر جهانی پیشی گرفته ؟ نکنه از مرسدس بنز و بی ام و و تویوتا و فولکس واگن و اوپل و نیسان و رنو و جنرال موتورز و غیره و غیره سبقت گرفته و ما خبر نداریم !! لطفا دیگه از اینگونه مطالب در مورد آشغالهای چینی ننویسین که ما با خوندن این چرندیات حالمون به هم میخوره
    • مجید IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      2 0
      لطفا دیگه اینقدر بدبین و تا این حد بی انصاف نباش شما برگرد به عقب و همين خودروهای جیلی که در حدود بیش از یک دهه وارد کشور شدند و هنوز خیلی سر حال و قبراق در خیابان ها در رفت آمدند را مشاهده کنید و با صاحبان آنها گفتگو نمایید مطمئنا نظرتان عوض خواهد شد.
    • بیا صبحت کن IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      0 0
      برادر چرا شر میفرمای؟! برو تو سایت ها بخون ببین این ماشین تو چه کلاسی قرار میگیره
    • مهدی IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      0 0
      باشه تو خوب برو سوار همون پژوت شو نرود میخ آهنی در مخ پژو و پراید سوار
    • فری IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      0 0
      جدی میفرماید؟! یعنی نیست؟! پژو ۴۰۵ خوبه برو پژوت رو‌ سوارش بدبخت درمانده خیلی دلم برات میسوزه چون هیچی‌ نمیفهمی فقط ی چی‌ شنیدی داری میگی خدا روزت رو ی جا دیگه‌بده
  • مجتبی IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    ماشین بدی نیست ، ولی اندازه خودش ،، با یه موتور سه سیلندر که گشتاور پایینی داره و ۱۰ سانیه شتاب ، پشت سر ۳_۴ تا ماشین چینی دیگه قرار میگیره . اندازه های اطاقش مال یه کراس اوره و از ۵_۶ مدل چینی دیگه تو بازار کوچکتره ، از قیافه هم تعریفی ندارد ، از نظر ایمنی از چین ۵ ستاره گرفته ولی تیگو ۸ پرومکس از Ncap اروپا ۵ ستاره داره ،،،، ولی کیفیت متریالش خوبه . به زور حدود ۲ میلیارد شاید ارزش داشته باشه ،،، ولی بعضی از زرنگهای بازار تا ۲ برابر تیگو ۸ پرومکس قیمت گذاشتن ( که حتی هم قیمتش هم نمی ارزه و خیلی پایین تره ) .
    • ALI IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      1 0
      تو خوب برو لگن سوارشو بخاطر دو تا مثل تو که بنز نمیاد تو این‌مملکت
  • فرجام CZ ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    1 0
    له هر حال خودرو های چینی بی کیفیت هستند و همان خودروهای کارکرده کره ای و زاپنی برای استفاده مناسب تر هستند
    • حاجی IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      0 1
      ببخشید میگن گربه گوشت گیرش نمیاد میگه شوره این ضرب مصل مختص تو داداچ اصلا میدونی نیسان آبی خوبه برو بخر حالشو ببر
  • محمدعلی IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    ابتدا سلام گرم به مجموعه خوب اخبار خودرو که ی جوریای هم دنیای خودرو هستش و درود به دوستان محترمی که با نهایت ادب و بدور از فحاشی نظرشون رو گفتن تا ما بدونیم چی به چی هست آقایون بنده حدود شش سال امارات شهر شارقه یا همون شارجه زندگی میکنم این اتومبیل تو بازار امارات با نام جیلی ایکس پرو یا بویو پرو هم میاد خیلی خیلی خوبه اینجا ی سازمان نظارت بر کیفیت هست که مثل همون سازمان استاندارد خودمون این اتومبیل رو در سطح کیا اسپورتیج نیسان قشقایی قرار میده خب وقتی میاد هم‌سطح نیسان میشه دیگه تا ته قضیه رو بخون پس لطفا درباره چیزی که اطلاعات دقیقی ندارید خیلی ببخشید مطلب مزخرف ننویسید چون واقعا هستن کسانی که میان بر اساس نظرات تصمیم‌ به خرید میگیرن با تشکر فراوان
  • کوروش IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    خدا از جیلی و صاحبش راضی باشه امگرند۷ هاچ بک دارم از صفری دست خودم بوده از جیلیران خریدم جزو ی بار دیسک های عقبش رو عوض کردم و در صندوق رگلاژ همه چیش عالیه منتها خب این کارها برای ماشینی که ۲۶۵ هزار تا کار‌کرده عادیه دیگه نه؟ علما عزیزی که اینجا اضهار فضله کردن بگن اوکیه یا نه؟
  • رضایی IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    اونای که‌ میگن جیلی خوب نبست؟ عایا میدونن جیلی با ولوو؟ اثر هم‌نشینی با ولوو خیلی بهش پیشرفت داده بسته بابا دست از پژو و جک بردارید
  • مخلص همه IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 1
    جیلی اصلا خوب نیست مدونی چرررا؟ چون من خودم مدعیم و جک دوسم دارم ولی چون تیبا سوار میشم میگم جیلی خوب نی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

آخرین اخبار