بررسی اقتصاد حاکم بر صنعت‌خودرو در جهان و ایران، مساله‌ای حائز اهمیت است. حدود یک دهه است الکتریزه شدن خودرو و صنعت حمل‌ونقل بسیار مورد توجه قرار گرفته و تمام خودروسازان مطرح جهان به این موضوع توجه ویژه‌ای دارند.

به‌تازگی در این زمینه کتابی با عنوان «اقتصاد حمل‌ونقل برقی» به‌قلم دکتر علی میرزایی سیسان منتشر شده است. ناشر این کتاب شرکت ایپکو (شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو) است.

این کتاب در ۹ فصل و ۳۳۰ صفحه منتشر شده که حاصل دو سال تحقیق مداوم و مطالعه بیش از ۱۸۶ مرجع معتبر علمی و تحقیقاتی دنیاست. تمرکز این کتاب بر ارائه تحلیلی جامع از تحولات جهانی و توانایی بالقوه ایران در این زمینه است و موضوعاتی مانند طراحی و بهره‌برداری خودرو برقی، آزمایش و صلاحیت، استانداردها و پروتکل‌های ارتباطی و الزامات ملی و بین‌المللی در حوزه حمل‌ونقل را پوشش می‌دهد.

لزوم تدوین یک برنامه علمی برای دستیابی به سیستم حمل‌ونقل پاک

تکامل حمل‌ونقل برقی در سطح جهانی، تحولات این صنعت را بسیار هیجان‌انگیز کرده و مطالعه آن را به‌یک ضرورت اقتصادی و اجتماعی تبدیل کرده است.

با توجه به‌تحولات جهانی و موقعیت کشورمان، وجود یک برنامه اقتصادی و اجتماعی مدون برای برقی‌سازی حمل‌ونقل داخلی نیاز است. یک برنامه مدون علمی، مشارکت درازمدت در داخل کشور را برای دستیابی به‌سیستم حمل و نقل پاک در کوتاه‌ترین زمان تسریع می‌کند و از طرفی با بالا رفتن کیفیت هوا، هزینه‌های مرتبط با سلامت و درمان نیز کاهش می‌یابد.

توصیه‌های پژوهشی این کتاب به‌منظور تسریع تغییرات مثبت در صنعت حمل‌ونقل پایدار ایران هدفمند شده است. این کتاب درواقع تلاشی است برای جمع‌آوری و ارائه اطلاعات قابل اعتماد با بهره‌گیری از منابع بین الملل به‌منظور کمک به ارتقاب بدنه دانشی و پژوهشی کشور.

همچنین این کتاب سبب تشویق ایجاد گفتمان‌های تمایزدهنده با تاکید بر اهمیت نگاه جامع اقتصادی به اکوسیستم حمل‌ونقل در ایران می‌شود.

تحلیل منابع علمی ارائه‌شده در این کتاب این حقیقت را نشان می‌دهد که معیارهای رشد اقتصادی-اجتماعی در کنار رشد فناوری‌های جدید، نقش مهمی در شکل دادن به‌اقتصاد جهانی و صنایعی مانند تولید خودرو دارند.

با این حال، محدودیت‌های این معیارها باید شناخته شده و رویکرد متعادل‌تری برای اندازه‌گیری رشد اقتصادی اتخاذ شود که این امر می‌تواند شامل تاکید بیشتر بر سرمایه‌گذاری بلندمدت در تحقیق و توسعه، تولید و توزیع انرژی‌های نو و افزایش پایداری و رفاه اجتماعی باشد.

از ویژگی‌های این کتاب، بررسی و مطالعه به‌روزترین مقالات جامع سازمان‌های مطرح جهان (از جمله ژورنال‌های معتبر) است.

با در نظر گرفتن این موضوع که جای خالی استراتژی‌های مناسب در صنعت‌خودرو کشورمان محسوس است، این کتاب می‌تواند به‌تدوین و راهبرد استراتژی‌های مناسب و اتخاذ رویکرد تازه‌ای در این صنعت به‌مدیران ارشد خودروسازی کمک کند. این کتاب می‌تواند نقطه عطفی در زمینه ارتقای نگاه مدیریتی به الکتریزه شدن صنعت‌خودرو و حمل‌ونقل در کشور باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =