وزیر صمت در سیزدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت به همراه دهمین نمایشگاه موتور تهران

این موتور می‌تواند سهم مهمی در کاهش مصرف و آلایندگی و رضایت‌ مندی مشتریان ایفا کند. به کمک این موتور می‌توان مصرف محصولات ایران‌خودرو را به محدوده کمتر از 6لیتر در یک‌صد کیلومتر پیمایش رساند و سطح آلایندگی این خودروها را به استاندارد یورو6 ارتقا داد

در سیزدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت به همراه دهمین نمایشگاه موتور تهران که با حضور وزیر صمت در سالن همایش‌های شرکت ساپکو برگزار شد، از نخستین موتور ملی سه‌استوانه تزریق مستقیم ایران‌خودرو رونمایی شد. این موتور می‌تواند سهم مهمی در کاهش مصرف و آلایندگی و رضایتمندی مشتریان ایفا کند. به کمک این موتور می‌توان مصرف محصولات ایران‌خودرو را به محدوده کمتر از 6لیتر در صد کیلومتر پیمایش رساند و سطح آلایندگی این خودرو ها را به استاندارد یورو6 ارتقا داد.

بنابراین گزارش، وزیر صمت، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس، مدیران عامل ایران‌خودرو، سایپا، ساپکو و ایپکو و جمعی از معاونان و مدیران‌عامل شرکت‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو و مجموعه‌های صنعتی کشور از شرکت‌کنندگان در نخستین روز همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت بودند. شرکت‌ها و صاحبان صنعت موتور و خودرو داخلی و خارجی نیز با آخرین تکنولوژی و دستاوردهای خود به‌طور گسترده در نمایشگاه جانبی همایش مشارکت کردند.

خودرو برقی؛ بهترین راه‌حل کنونی

وزیر صمت در این همایش گفت: «تولید خودرو با سوخت‌های متنوع بهترین راهکار در شرایط فعلی است.»

عباس علی‌آبادی با بیان این‌که تکنولوژی‌ها در حال پیشرفت هستند، گفت: «دوره‌های فناوری کوتاه و ۲۰ساله است و باید خود را به علم روز برسانیم و با آن همراه شویم، هر تلاشی که در فناوری انجام می‌شود، گامی برای فناوری بعدی است، فارغ از این‌که تجاری شود یا نشود.»

رونمایی از نخستین موتور ملی سه‌استوانه تزریق مستقیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با ورود خودروهای برقی به بازار گفت: «به هزار و یک دلیل بهترین راهکار برای توسعه صنعت و پیشرفت، برقی‌سازی است. در شعار نفت تا چرخ، هدررفت انرژی بسیاری وجود دارد، درحالی‌که این هدررفت در صنعت برقی‌سازی حمل‌ونقل در ۴۰۰کیلو وات، یک‌درصد است و در تبدیل انرژی نیز تنها 5درصد تلفات داریم.»

وی با خداقوت گفتن به محققان شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو) از تولید موتور سه‌استوانه تزریق مستقیم ملی تقدیر کرد.

علی‌آبادی با بیان این‌که ما ناگزیر به حرکت به سمت انرژی‌های دیگر هستیم، بیان کرد: «مگر می‌شود برای تمام ۸۵میلیون نفر جمعیت کشور فقط از سوخت فسیلی استفاده کرد؟ بنزین درحال تبدیل‌شدن به یک بن‌بست مطلق است و تامین منابع آن برای خودرو امکان‌پذیر نیست. تولید خودرو با سوخت‌های متنوع بهترین راهکار در شرایط فعلی است و در آینده امکان دارد راه‌حل بهتری نیز وجود داشته باشد.»

وزیر صمت با بیان این‌که خودروهای برقی به‌مراتب از خودروهای احتراقی بهتر هستند، افزود: «خودروهای برقی به ازای هر ۱۰۰کیلومتر پیمایش تنها ۱۱کیلو وات ساعت انرژی برقی مصرف می‌کنند که هزینه آن حدود ۶۰سنت است، اما در خودرو بنزینی همین پیمایش حدود چهار تا پنج دلار هزینه‌بر خواهد بود. بنابراین باید از برقی‌سازی حمایت کرد و با ایجاد زیرساخت‌ها، موانع توسعه حمل‌ونقل برقی را از بین برد.»

در پایان، وزیر صمت از نخستین موتور سه‌استوانه تزریق مستقیم ملی رونمایی کرد. همچنین از تمبر یادبود سیزدهمین دوره این همایش نیز با حضور وزیر صمت رونمایی شد.

افزایش عمق ساخت داخل قطعات پیشرانه‌ محصولات ایران‌خودرو

مدیرعامل ساپکو نیز در این همایش با تاکید بر اهمیت و تاثیر افزایش عمق ساخت داخل پیشرانه‌های تولیدی گروه صنعتی ایران‌خودرو در تولید انبوه محصولات، از اجرای برنامه‌های شرکت ساپکو به‌عنوان راهبر توسعه دانش‌محور شبکه طراحی و ‌تامین قطعات خودروسازی در این مسیر با حمایت‌های مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خبر داد.

کیانوش پورمجیب به نقش ساپکو به‌عنوان راهبر توسعه دانش‌محور در زنجیره تامین خودروسازی به‌ویژه ایران‌خودرو اشاره کرد و گفت: «باید از ظرفیت همایش امروز در ارتقای عملکرد زنجیره تامین در راستای الزامات مساله کاهش آلایندگی و مصرف سوخت در صنعت خودرو کشور شامل استاندارد یورو5 که اکنون در خودروهای تولید داخل جاری است و استاندارد ۴۲۴۱ سازمان ملی استاندارد به‌عنوان سند بالادستی، مصوبه هیات وزیران مبنی بر کاهش درصدی سالانه دی‌اکسید کربن بهره‌گرفت.»

وی ضمن استقبال از تولید موتور جدید سه‌استوانه‌ای ایران‌خودرو از فرآیند کوچک‌سازی موتورها همگام با صنعت خودرو جهانی و اهداف کلان ایران‌خودرو در صنعتی‌سازی این محصول خبر داد و افزود: «تولید انبوه این محصول، نیازمند صنعتی‌سازی، فناوری‌های تولیدی و فناوری‌های کیفی است که شرکت ساپکو در راستای تحقق این مسیر از همکاری و مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان مرتبط استقبال می‌کند.»

پورمجیب با اشاره به اهتمام ساپکو در توسعه و تعمیق ساخت داخل قطعات قوای محرکه اظهار کرد: «داخلی‌سازی و حذف خرید خارج برخی سامانه‌های موتور جدید سه ‌استوانه‌ای ایران‌خودرو از قبیل سامانه CVVT، بالانسر شفت‌ها و سامانه تایم زنجیری در دستور کار ساپکو قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود با مساعدت شرکت‌های مرتبط در مدتی کوتاه تحقق یابد.»

وی در راستای تحقق برنامه کلان کاهش آلایندگی و مصرف سوخت در کشور بیان کرد: «الزام تبیین سبد سوختی در کشور ضروری به‌نظر می‌رسد و باید جایگاه سبد محصولات گازسوز و همچنین محصولات برقی و هیبرید که مطابق نظم صنعت خودرو جهانی موردتاکید وزیر صنعت قرار دارد، در این همایش شناسایی و تعیین شود تا به‌عنوان دستاوردی بزرگ، یاری‌گر سیاستگزاران کشور در تدبیر راهبردهای کلان کشوری قرار گیرد.»

مدیرعامل ساپکو روند روبه‌رشد صنعت خودرو کشور در ورود به مساله توسعه دانش فنی و توسعه ساخت داخل در مقایسه با صنایع مشابه داخلی را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد؛ خودروسازی از برکات حمایتی این همایش به‌عنوان موتور محرک صنعت خودرو بهره کافی ببرد.

از موتورهای برقی و هیدروژنی تا مدیریت هوشمند

هدف از برگزاری همایش دوروزه موتورهای درون‌سوز و نفت که با همکاری همه استادان و کارشناسان حوزه قوای محرکه برگزار شد، ارایه آخرین دستاوردهای علمی، پژوهشی و فنی در زمینه موتور و خودرو بود.

بر این اساس، چشم‌انداز این همایش، بررسی راهبردهای آینده کاربرد موتور احتراقی در خودروسازی و توسعه کاربردهای غیرخودرویی موتورهای احتراقی بود. ازجمله محورهای این همایش، تحقیق و توسعه و سازندگان رده یکم، چرخه‌های رانندگی، موتور و خودرو برقی و دورگه، موتور و پیل سوختی هیدروژنی، مهندسی احتراق و آلایندگی، دینامیک سیالات و ترمودینامیک موتورهای درون‌سوز، خنک‌کاری و انتقال حرارت، روش‌های طراحی و ساخت در قوای محرکه، صحه‌گذاری و قابلیت اطمینان و مدیریت هوشمند الکترونیک و نگاشت است. در انتهای این همایش نیز از برترین‌های حوزه‌های پایان‌نامه، کتاب، ثبت اختراع و طرح پژوهشی مرتبط تقدیر شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    2 0
    اوه موتور بوگاتی ساخت ایران خودرو همه خودروها خودشون رو بگیرند 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =