کد خبر: 248136
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
پیش فروش خودرو در قالب طرح جایگزینی فرسوده ها

وزیر صمت باتوجه به اینکه بنزین ازجمله چالش‌های اصلی کشور است؛ حل مشکل بنزین را فقط در توسعه خودروهای برقی می‌داند که حالا با وجود آمار فرسودگی ۴۷درصدی وسایل‌نقلیه این سوال را مطرح می‌کند آیا رفع بحران ناترازی مصرف بنزین در کشور صرفا با برقی‌سازی خودروها حل می‌شود؟

معاون وزیر نفت مدعی است با اسقاط خودروها می‌توان مصرف بنزین را روزانه بین ۴۰ تا ۵۰میلیون لیتر کاهش داد درهمین ‌حال وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اخیرا با بیان اینکه روزانه ۲۳۰ میلیون لیتر بنزین در کشور هدر می‌رود، معتقد است مشکل بنزین در کشور فقط با خودروهای برقی حل می‌شود.

بر اساس آمار انجمن اسقاط خودرو، در ایران حدود ۱۴میلیون وسیله‌نقلیه فرسوده وجود دارد که با از رده خارج کردن آنها روزانه ۳۳میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود و این رقم بسیارپایین‌تر از عدد اعلامی معاون وزیر نفت درخصوص تاثیر اسقاط خودروها در کاهش مصرف روزانه بنزین است.

اما به هر صورت باتوجه به رشد سالانه بین ۱۰ تا ۱۵میلیون لیتری در مصرف بنزین واضح است که نمی‌توان با تکیه صرف بر اسقاط خودرو مشکل ناترازی بنزین را برطرف کرد، هر چند این راهکار نیز حتما سهمی از یک «برنامه جامع» برای حل مساله خواهد داشت.

این آمار و ارقام در خصوص تاثیر اسقاط فرسوده‌ها در کاهش مصرف بنزین در حالی مطرح می‌شود که براساس اهداف برنامه هفتم توسعه باید سالانه ۵۰۰هزار دستگاه خودرو اسقاط شود درحالی‌که به‌گفته رئیس انجمن اسقاط این رقم با روند فعلی اسقاط خودروهای فرسوده قابل تحقق نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =