سیزدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت در محل همایش و نمایشگاه شرکت ساپکو

روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، سیزدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت در محل همایش و نمایشگاه شرکت ساپکو برگزار شد.

این همایش با محوریت طراحی، تولید و معرفی فناوری‌های جدید در زمینه قوای محرکه خودرو، صنایع دریایی، ریلی و هوایی برگزار شد که مورد استقبال دانشجویان، اساتید دانشگاه و متخصصان و صنعت‌گران حوزه‌های مرتبط قرار گرفت.

در این همایش کنفرانس‌های علمی برای ارائه مقالات علمی و کارگاه‌های آموزشی مختلفی برگزار شد. همچنین یک نمایشگاه نیز بر پا شد و شرکت‌های دانش‌بنیان، دستاوردهای جدید خود را در آن به‌نمایش گذاشتند.

در روز نخست این همایش دکتر علی‌آبادی (وزیر صمت)، دکتر فلاحتی (معاون وزیر نفت)، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و برخی از مدیران ارشد صنایع ‌خودرو و موتورسیکلت حضور داشتند.

محور اصلی همایش و نمایشگاه

سید اشکان موسویان، عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، رئیس انجمن علمی موتور ایران و دبیر سیزدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت درباره این همایش گفت: «درحال حاضر این دوره، سیزدهمین دوره همایش فاخر بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت است. این رویداد با ارائه دستاوردهایی از شرکت‌کننده‌ها و شرکت‌های مختلف در حوزه موتور همراه شد. مراسم افتتاحیه بسیار پربار بود و از نسخه‌ای از پیشرانه‌ پاشش سوخت مستقیم موتور 3 سیلندر (سه استوانه) نیز رونمایی شد.»

این موتور در غرفه شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو) که همان غرفه انجمن موتور ایران نیز بود، به‌نمایش درآمد. از ویژگی‌های این پیشرانه باید به‌کاهش مصرف سوخت چشمگیر نسبت به‌نسخه‌های هم‌کلاس آن اشاره کرد. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، این قوای محرکه تا شهریور یا مهرماه سال آینده به‌صنعت خودرو کشور راه پیدا می‌کند.

همان‌طور که ذکر شد، در مراسم روز نخست این همایش، مهندس میرسلیم (رئیس همایش)، دکتر علی‌آبادی (وزیر صمت)، آقای فلاحتی (معاون وزیر نفت) و سایر مدیران ارشد خودروسازی و شرکت‌های مرتبط حضور داشتند. این همایش به‌لطف حضور شرکت‌های مرتبط با این رویداد بسیار پربار شد.

رونمایی از فناوری‌های جدید و هیبرید متوسط کشور

در زمان برگزاری این همایش، شرکت‌های قدرتمندی در محل نمایشگاه و همایش ساپکو حاضر شدند. این نمایشگاه با نام دهمین نمایشگاه موتور تهران در حاشیه‌ سیزدهمین همایش موتورهای درون‌سوز و نفت برپا شد و محوریت دانش فنی داشت و برخلاف نمایشگاه‌های دیگری که برگزار می‌شوند، در زمینه بازرگانی و فروش نبود. شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، با دستاوردهای دانش‌بنیان خود در این رویداد حاضر شدند.

برخی از آن‌ها دستاوردهای جالبی داشتند؛ از جمله این‌که قطعات پیچیده موتوری مانند CVVT و بحث فنر سیستم تعلیق و همچنان استفاده از آن در صنایع دیگر را داخلی‌سازی کردند. با توجه به این امر، جای امیدواری بسیاری وجود دارد که قطعه‌سازان توانسته‌اند بخش تحقیق و توسعه خود را به‌چنین جایگاه بالایی برسانند که بسیاری از قطعات مهم را داخلی‌سازی کنند تا وابستگی‌مان در این عرصه به‌خارج از کشور کمتر شود.

درباره مقالاتی که در این همایش نیز ارائه شد، باید گفت نظر به‌این‌که در هدف‌گذاری به‌عمل‌آمده از سوی شورای سیاست‌گزاری همایش، بحث‌های دانش‌بنیان بیشتر مدنظر قرار داشت. بر این اساس مقاله‌های دانش‌بنیانی که متناسب با نیاز روز کشور است، ارائه شدند.

ناگفته نماند که در مدت‌زمان برگزاری این همایش، دو میزگرد تخصصی نیز برگزار شد. در میزگرد نخست درباره خودروهای دورگه (هیبرید) و برقی و آینده‌ این خودروها بحث شد و میزگرد دوم نیز درباره کاربری غیرجاده‌ای موتوها بود.

علاوه‌بر موتور خودروها انواع موتورهای ایستگاهی، کشتیرانی‌، هوایی، دریایی، زمینی و ریلی نیز مورد توجه قرار گرفت. این مساله سبب می‌شود زمینه‌های حضور قطعه‌سازان در این بخش‌ها نیز فراهم شود. مقالات علمی و پوستری که در این زمینه ارائه شد، از نظر علمی سطح بالایی داشتند. برنامه دیگری نیز در این همایش وجود داشت که کارگاه آموزشی، متناسب با تخصص‌های مورد نیاز صنعت‌خودرو بود.


ورود هوش‌مصنوعی به صنعت موتور

در ادامه با سید اشکان موسویان، دبیر سیزدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت گفت‌وگویی داشته‌ایم که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:

وجه تمایز سیزدهمین همایش موتور درون‌سوز و نفت نسبت به‌دوره‌های قبلی چه بود؟

ما در این دوره روی مبحث دانش‌بنیان، بسیار پرقدرت‌تر از قبل تمرکز کردیم. البته برنامه‌هایی که اجرا شد، تغییری نداشت؛ چراکه نمی‌توانیم کلیت برنامه‌ها را تغییر دهیم؛ اما محتوای آن را تغییر دادیم. این تغییرات متناسب با نیاز کشور بود. در دوره قبلی موضوعاتی که در میزگردها مطرح شد، متفاوت بود.

در این دوره در زمینه برقی‌سازی و دورگه‌سازی (هیبرید) مباحثی را مطرح کردیم. ما تمام شرکت‌ها و قطعه‌سازان را با این موضوع آشنا کردیم و در این زمینه جلسات مشترکی با آن‌ها داشتیم. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این همایش به‌آن توجه شد، ورود هوش‌ مصنوعی به‌صنعت موتور بود و گزارش دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و مقالات جدیدی در این زمینه ارائه شد.

دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و مقالات ارائه‌شده در این همایش تا چه اندازه امیدوارکننده بودند؟

شخصا مقالاتی را که ارائه شدند، خوب توصیف می‌کنم؛ زیرا در بحث‌های علمی از سطح بالایی برخوردار بودند. از نمایشگاه هم راضی بودم؛ زیرا دستاوردهای دانش‌بنیان بسیار خوبی در آن ارائه شد. قطعه‌سازان باتوجه به‌شرایط اقتصادی و مالی و چالش‌های بسیاری که گیربان‌گیرشان است، خیلی پرشور و با ایده‌های جدید و جذاب در این رویداد حاضر شدند.

بنابراین بنده به‌آینده این صنعت بسیار امیدوار هستم. از حق نگذریم، صنعت موتور کشورمان صنعت بالغ و روبه‌جلویی است؛ نه این‌که بخواهم اغراق کنم و بگویم به‌بلوغ کامل رسیده؛ اما از بسیاری از صنایع دیگر حاضر در کشور جلوتر است.

باتوجه به این‌که خودروسازی جهان از سال 2015 میلادی به‌صورت گسترده به‌سمت و سوی الکتریکی و هیبرید شدن در حال حرکت است، در این همایش و نمایشگاه چه برنامه‌ای تدارک دیده شده تا توجه و نگاه مدیران ارشد خودروسازی به‌این رویدادها جلب شود؟

که اشاره کردم، شورای سیاست‌گزاری همایش ما و تیمی که در این بخش برای هر دوره داریم، در این زمینه‌ها بسیار حساس هستند. از این رو برنامه‌هایی که برگزار می‌کنیم، باید متناسب با نیازهای خودروسازی کشور باشد.

تیم ما به‌خودروهای الکتریکی و هیبرید توجه زیادی داشت؛ کاری که در این عرصه انجام دادیم این بود که بازیگران، ذی‌نفعان و حتی نهادهایی را که در این زمینه تصمیم‌گیر هستند و اختلاف نظرهایی میان‌شان وجود دارد را به‌نتیجه‌ مشترکی برسانیم. زمانی که بخواهیم به مدیران بالادستی و نهادهای تصمیم‌گیر مشاوره‌های علمی، فنی و راهبردی بدهیم، از آن‌ها دعوت می‌کنیم که به‌چنین میزگردهایی بیایند؛ زیرا در این صورت دسترسی به‌آن‌ها بسیار ساده‌تر است.

در این میزگردها، بازیگران اصلی و تصمیم‌گیران مختلف حضور پیدا می‌کنند. به‌عنوان مثال استادان دانشگاه به‌عنوان قشر علمی کشور و مسئولانی از وزارت‌ صمت، نیرو و نفت که به‌عنوان تصمیم‌گیر نقش مهمی دارند، در این میزگردها حاضر شدند تا این مساله را به‌خوبی مورد بحث و بررسی قرار دهند. در این همایش‌ها هر فردی نظر خود را اعلام کرد که البته چالش‌هایی هم وجود داشت. در پایان همایش بیانیه‌ای صادر می‌کنیم تا تمام افراد حاضر در همایش بدانند که این بیانیه ماحصل نشست‌هایی بوده که با یکدیگر داشته‌اند. امیدوارم این تدابیر، در آینده این صنعت اثرگذار باشند.

پیشنهاد شما به وزارت صمت و نهادهای موثر در این زمینه چیست؟

من امیدوارم از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی کشور در نهادهای بالادستی بیشتر استفاده شود. به‌عنوان مثال، انجمن موتور ایران تنها مرجع علمی حاضر در صنعت موتور و قوای محرکه کشور است که اعضای این انجمن متخصص‌ترین افراد حاضر در این بخش هستند. چرا هیچگاه به‌نظر یا پیشنهاد این انجمن توجه نمی‌شود؟

چرا ما باید این موارد را به نهادهای ذیربط یادآوری کنیم؟ بنده به‌عنوان رئیس انجمن انتظار دارم از این پتانسیل‌ها بیشتر استفاده شود. درواقع انتظار ما این است که از ما نظر و گزارشات علمی مطالبه و درخواست شود. هرچند که اخیرا از سوی نهادهای بالادستی گزارش‌های علمی از ما خواسته شده که به‌آن‌ها ارائه کردیم؛ اما این موضوع با پیگیری‌های خودمان صورت گرفته است. ما نیز به‌عنوان افراد متخصص در این زمینه توقع داریم نهادهای بالادستی تمایل داشته باشند که با ما همکاری کنند تا بتوانیم مباحث علمی را پیش ببریم.

مطمئن باشید تمام کارها و مباحثی که از سوی ما مطرح شود، علمی خواهد بود و ما فارغ از مباحث سیاسی و حواشی کار می‌کنیم. زیرا تصمیماتی که برپایه و اساس علمی گرفته شود، بهترین تصمیمات ممکن هستند.

درباره بحث آینده قوای محرکه نیز باید بگویم گزارشی را تدوین کرده‌ایم که درقالب آن، آینده قوای محرکه را در ایران متناسب با توجه به‌پتانسیل‌های کشور متصور شده‌ایم. ناگفته نماند که نقشه راه نیز ارائه کردیم که چه مسیری را باید طی کنیم تا در این زمینه به‌پیشرفت برسیم و تمام این فرآیندها در اسناد انجمن وجود دارد و اگر نهادهای بالادستی بخواهند، در اختیارشان قرار می‌دهیم.


درگاه گروه صنعتی ایران‌خودرو برای جذب شرکت‌های دانش‌بنیان

در بخش دیگری از این رویداد با مهندس مهدی رجبعلی، مدیرعامل شرکت ایپکو (تحقیق، طراحی و تولید ایران‌خودرو) نیز گفت‌وگو کردیم. وی با بیان این‌که 26 سال از برگزاری نخستین همایش این رویداد می‌گذرد، بیان کرد که متخصصان، مهندسان و کارشناسان حوزه موتورهای درون‌سوز در این همایش گرد هم می‌آیند و با یکدیگر تبادل نظر می‌کنند و این دوره نیز بحث ورود قوای محرکه نوین، هیبرید و الکتریکی و همچنین چالش انتخاب سبد سوختی مورد توجه برگزارکنندگان این همایش بود.

از نظر شما تفاوت این دوره از همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت نسبت به دوره‌های قبلی چه بود؟

مهم‌ترین تفاوت در این دوره از همایش، ورود سیستم‌های نوین هوشمند بود. بر این اساس در دوره‌های قبلی، به‌اندازه این دوره به‌خودروهای هیبرید و الکتریکی اهمیت داده نشد؛ اما در این دوره بحث هوشمندسازی، قوای محرکه هیبرید و الکتریکی تا حد زیادی مورد اهمیت و توجه قرار گرفت.

این همایش و نمایشگاه در زمینه رشد تحقیق و توسعه طراحی موتور تا چه میزان اثرگذار بوده است؟

در این همایش و نمایشگاه، به‌صورت تخصصی روی موتور تمرکز شده است که البته تنها کاربرد موتور در صنعت‌خودرو نیست و بخش‌هایی مانند موتورهای مورد استفاده در صنعت دریایی را نیز می‌توانید در این نمایشگاه مشاهده کنید. این همایش و نمایشگاه بسیار مهم بود؛ زیرا دانشجویان، استادان دانشگاه و کارشناسان به این‌جا آمدند تا تجربیات خود را تبادل ‌کنند تا سرعت توسعه، هماهنگی و همکاری‌ها افزایش یابد. بر این اساس این همایش و نمایشگاه بسیار تاثیرگذار بوده و همواره سبب رشد در زمینه‌های مرتبط می‌شود.

رونمایی از فناوری‌های جدید و هیبرید متوسط کشور

با در نظر گرفتن این مساله که خودروسازی به‌سمت الکتریکی و هیبرید شدن در حال حرکت است، این رویداد تا چه اندازه توانسته در تغییر نگرش مدیران ارشد خودروسازی کشور اثرگذار باشد؟

سه تا چهار نشست در این همایش برگزار شد که دو نشست به ارائه مقالات علمی اختصاص داشت که در این حوزه ارائه شد. همچنین با به‌نمایش درآمدن دستاوردهای بزرگ، می‌توان این دوره را بسیار خوب ارزیابی کرد. همچنین دو - سه شرکت دانش‌بنیان نیز در بخش نمایشگاه شرکت کردند و دو کلاس آموزشی نیز در این همایش برگزار شد. تمام این عوامل سبب شد کارشناسان با یکدیگر هم‌نظر شوند.

به‌نظر شما آیا این همایش توانسته ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صنعت‌خودرو کشور را تسهیل کند؟

خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند به‌خوبی نیازهای خودروسازی ما را ارزیابی کنند. همچنین برنامه‌ای در این همایش تدارک دیده شده بود که این شرکت‌ها به‌صورت مستقیم با مراکزی که اعلام نیاز می‌کنند، ارتباط برقرار می‌کردند. از سوی دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به‌راحتی و بدون هرگونه واسطه‌ای، دستاوردها و فعالیت‌های خود را به‌مدیران خودروسازی عرضه کنند. به‌نظر بنده این همایش فرصت خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان بود تا به این عرصه ورود کنند. خوشبختانه اکثر شرکت‌های دانش‌بنیان در این رویداد شرکت کردند و برخی از آن‌ها با ارائه مقاله، برخی از آن‌ها با برگزاری نشست‌های تخصصی و بعضی هم دستاوردهای‌شان را به‌نمایشگاه آوردند که در مجموع فعالیت‌های‌شان بسیار اثرگذار بود.

گروه صنعتی ایران‌خودرو چه سیاست‌هایی را برای جذب بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته است؟

گروه صنعتی ایران‌خودرو، درگاهی ایجاد کرده است تا هر شرکت دانش‌بنیانی بدون واسطه بتواند نیازمندی‌ها را رصد کرده و به‌راحتی به‌این زمینه ورود کند. حتی یک مدیریت در حوزه دانش‌بنیان ایجاد شده که وظیفه و نقش اصلی آن این است که فهرست نیازمندی‌ها را جمع‌آوری کرده و در سایت یا درگاه مربوطه قرار دهد تا شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌حل‌های مرتبط با این نیازمندی‌ها را ارائه کرده و شروع به‌همکاری کنند.

در محوطه مرکز همایش ساپکو یک دستگاه تارا هوشمند به‌نمایش گذاشته شده بود. با توجه به‌این دستاوردها، برای دستیابی به‌فناوری‌های سطح جدید، توجه به چه استراتژی‌هایی ضروری است؟

چهار محصول در این نمایشگاه از سوی شرکت ایپکو به‌نمایش گذاشته شده بود. یکی از آن‌ها محصولی پلاگین-هیبرید و دیگری یک خودرو تمام‌الکتریکی است که تمرکز روی کاهش گاز CO2 بوده است. میکروکار نیز یک خودرو 96 ولت است که یک خودرو اشتراکی با سرعت پایین است. بحث هوشمندسازی نیز وجود داشت که با همکاری خارجی انجام دادیم. این موارد نشان می‌دهد که ما در دو سال آینده، در این عرصه با سرعت بیشتری رو به‌جلو حرکت می‌کنیم. حتی تعدادی از این محصولات تا دو سال آینده به‌بازار عرضه خواهند شد. از طرفی وقتی بحث رانندگی خودران را مطرح می‌کنید، لازم است هوشمندی قوای محرکه ارتقا یابد تا بتوان سیستم هوشمند برای رانندگی را توسعه داد.


شرکت مانا؛ مرکز تحقیق و توسعه گروه عظام

رونمایی از فناوری‌های جدید و هیبرید متوسط کشور

شرکت مانا درحقیقت مرکز تحقیق و توسعه گروه عظام است. بنچ‌مارک (الگوبرداری مهندسی) مربوطه که در نمایشگاه به‌نمایش درآمد، مربوط به‌چری EQ1 بود که به‌صورت مجزا بنچ‌مارک شده بود.

مهندس گودرزی درباره این بنچ‌مارک گفت: «این بنچ‌مارک جنبه تحقیقاتی و آموزشی دارد. پلت‌فرم مربوطه دارای یک باتری است که برق DC را به موتور الکتریکی می‌رساند. اما برای این مهم، تبدیل برق DC به AC توسط یک اینورتر انجام می‌شود. در ادامه، برق DC 400 ولت به AC سه فاز تبدیل می‌شود. در این محصول از دو باتری استفاده شده؛ یکی از آن‌ها لیتیوم-یونی و دیگری سیلد-اسید است. باتری لیتیوم-یون برای تامین نیروی موتور الکتریکی و باتری سیلد-اسید برای سیستم‌های الکترونیکی و الکتریکی خودرو در نظر گرفته شده است. یک سیستم خنک‌کننده باتری و موتور که به‌صورت آب خنک است نیز در نظر گرفته شده است. همچنین یک سیستم بوستر خلأ برای سیستم ترمز تعبیه شده است.»

نگرانی‌ها در مورد واشر سرسیلندر پژو برطرف شد

رونمایی از فناوری‌های جدید و هیبرید متوسط کشور

سرسیلندر جدیدی توسط شرکت موتور بشل طراحی شده که براساس آن، صاحبان خودروهای پژو دیگر نگران تعمیر سرسیلندر خودروی‌شان نخواهند بود.

ساختار اساسی محصول این شرکت به‌واسطه ایجاد تغییرات اساسی در طراحی بخش روغن‌کاری و فنربندی تغییر کرده است. این امر سبب شده است 20 تا 25 درصد در هر صدکیلومتر، مصرف سوخت خودرو کاهش یابد.

سروصدای تولیدی نیز بسیار کاهش یافته و سرعت نصب توسط تعمیرکاران هم بسیار بالا رفته است. براساس شنیده‌ها، در 10 دقیقه می‌توان این سرسیلندر را نصب کرد.

همچنین در زمینه شیم‌گیری نیز شیم‌گیری به‌صورت اتوماتیک انجام شده و نیازی به‌شیم‌گیری نیست. این محصول حدود پنج ماه است که به بازار عرضه شده و در حال حاضر این سرسیلندر روی 50 خودرو توسط این شرکت به‌صورت پایلوت نصب شده و نمایندگی ایران‌خودرو مازندران نیز این قطعه را خریداری کرده‌ است.

قیمت نهایی این سرسیلندر به‌دلیل نصب قطعات جدید و ماشین‌کاری جدید در تولید آن حدود 25 تا 30 درصد از تمام سرسیلندرها بالاتر است.

اطلس پمپ سپاهان

رونمایی از فناوری‌های جدید و هیبرید متوسط کشور

این شرکت در نمایشگاه، قطعات جدیدی را به‌نمایش گذاشته بود. این شرکت اویل‌پمپ (پمپ روغن) کارتل، واترپمپ (پمپ آب) و مجموعه خنک‌کننده روغن را به‌نمایشگاه آورده بود. قطعات تولیدی این شرکت برای پیشرانه‌های TU5، EC5، EF7 و تمام قوای محرکه گروه خودروسازی سایپا است.

براساس گفته‌های علیرضا امین، کارشناس ارشد تحقیق و توسعه این شرکت، کارتل پروتوتایپ موتور سه سیلندر ایپکو توسط این شرکت به‌نمایش درآمده که در نوع خود جالب بود. این قطعه، بالنسر و اویل‌پمپ این موتور نیز توسط این شرکت طراحی شده بود.

سه پیشرانه جدید در غرفه ایپکو
موتورملی با هیبرید متوسط (MHEV)

یکی از دستاوردهای شرکت ایپکو اضافه کردن یک موتور الکتریکی نسبتا پرتوان به‌جای آلترناتور بود که قابلیت تولید 13 کیلووات قدرت و قابلیت حرکت خودرو در سرعت‌های زیر 20 کیلومتر برساعت را به‌صورت تمام‌الکتریکی به‌خودرو می‌بخشد. طبق گفته‌های محمدحسین مجیدی، کارشناس بخش تحقیق و توسعه موتور ایپکو این ساختار به‌منظور کاهش آلایندگی خارج شده از اگزوز درنظر گرفته شده است. یک باتری با ظرفیت 0.3 کیلووات-ساعت و ساختار 48 ولتی نیز برای این سیستم در نظر گرفته شده است.

پیشرانه EF7 T.C+

رونمایی از فناوری‌های جدید و هیبرید متوسط کشور

این موتور در حقیقت همان پیشرانه‌ EF7 T.C پرخوران شده توسط توربوشارژ است که کمی تغییر را تجربه کرده است. این پیشرانه به‌لطف استفاده از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ دائم دوگانه CVVT و نصب سیستم پرخوران می‌تواند حداکثر 161 اسب‌بخار قدرت و حداکثر 240 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه در هر صدکیلومتر تنها 6.8 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

پیشرانه سه‌سیلندر ایران‌خودرو

رونمایی از فناوری‌های جدید و هیبرید متوسط کشور

موتور سه استوانه‌ای یا سه‌سیلندر گروه صنعتی ایران‌خودرو که توسط ایپکو طراحی و تولید شده از دو سیستم پاشش سوخت مستقیم و پرخوران توربوشارژ استفاده می‌کند. سیستم T-GDI برای این پیشرانه سه سیلندر (که با نام 3F3H معرفی می‌شود)، می‌تواند حداکثر 148 اسب‌بخار قدرت و 240 نیوتون‌متر گشتاور فراهم آورد. با توجه به‌گفته‌های محمدحسین مجیدی، تمام قطعات این پیشرانه شامل میل‌لنگ، شاتون و پیستون، دوباره طراحی شده و یک بالنسر به‌منظور کاهش ارتعاشات برای این پیشرانه در نظر گرفته شده است.

سورن پلاس با موتور EF7 توربوشارژ گازسوز

رونمایی از فناوری‌های جدید و هیبرید متوسط کشور

موتور این خودرو پایه‌گاز سوز بوده؛ اما با سوخت بنزین هم می‌تواند راندمان نسبتا بالایی تولید کند. یکی از مهندسان تیم تحقیق و توسعه ایپکو درباره این موتور می‌گوید: «در این موتور با توجه به‌افزایش راندمان حجمی که 11.7 بار است، یک مخزن 100 لیتری نیز در صندوق‌عقب نصب شده که در فازهای بعدی، هدف ما این است که این مخزن گاز به‌کف خودرو انتقال یابد تا حجم مفید صندوق‌عقب افزایش یابد. در این پیشرانه دو اتفاق مهم رخ داده است؛ نخست این‌که مصرف سوخت گاز کاهش یافته و تولید CO2 که حدود 155 تا 160 کیلوگرم در هر صد کیلومتر است به‌زیر 120 گرم در هر صد کیلومتر رسیده که این به‌معنای کاهش مصرف سوخت نیز هست.

همچنین باتوجه به‌افزایش راندمان حجمی، پیمایش بیشتری نیز انجام می‌شود. با توجه به‌چنین راندمان حجمی، با یک بار سوخت‌گیری مخزن 100 لیتری، حدود 400 کیلومتر می‌توان پیمایش داشت.

شاید تا پیش از این به‌خودروهای گازسوز، خودروهای ضعیف و کم‌توان هم گفته می‌شد که سورن پلاس با موتور EF7 توربوشارژ گازسوز این تصور را برهم می‌زند؛ زیرا در حالت گازسوز، قدرت و گشتاور بالاتری نسبت به‌حالت بنزین‌سوز تولید می‌کند.

این موتور 164.9 اسب‌بخار قدرت و 250 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. برای این پیشرانه، حالت استفاده از سوخت بنزین نیز در نظر گرفته شده است.

این موتور درحالت بنزین‌سوز، 30 درصد از محصولات فعلی تنفس‌طبیعی بنزینی، قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند. این خودرو به‌منظور ترغیب مصرف‌کنندگان به‌خرید خودرو گازسوز و فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه طراحی شده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =