فورد

دولت بایدن و خودروسازان در آخرین مراحل مذاکره بر سر قوانین جاه‌طلبانه جدید برای تسریع در برقی‌سازی هستند. اقدامی که می‌تواند میلیاردها دلار برای خودروسازان دیترویت هزینه داشته باشد و به درگیری بر سر سیاست‌های محیط‌زیستی در سال منتهی به‌برگزاری انتخابات دامن بزند.

کاخ سفید می‌تواند مقررات پیشنهادی آژانس حفاظت از محیط‌زیست را در ماه مارس تصویب کند که کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای را الزامی می‌کند. پیشنهاد دولت آمریکا مستلزم افزایش سهم بازار خودروهای برقی ایالات‌متحده به ۶۷ درصد تا سال ۲۰۳۲ از کمتر از ۸ درصد در سال ۲۰۲۳ است. براساس تحلیل «رویترز» از خودروسازان، جنرال‌موتورز، فورد و استلانتیس هشدار داده‌اند که نمی‌توانند به این سرعت ناوگان وانت‌های سنگین خود را در ایالات‌متحده برقی کنند.

حمایت کارگران از عملکرد بایدن

اتحادیه کارگران اتومبیل که نماینده حدود ۱۴۶ هزار کارگر در دیترویت است، از بایدن برای انتخاب مجدد حمایت کرده است. اما اتحادیه به دولت گفته که تلاش آن‌ها برای خودروهای الکتریکی مشاغل را در معرض خطر قرار می‌دهد.

خودروسازان همچنان رشد فروش خودروهای برقی تا ۵۰ درصد را تا سال ۲۰۳۰ دنبال می‌کنند اماگروه‌هایی که نمایندگی‌های فروشندگان خودرو را مدیریت می‌کنند از اهداف بلندپروازانه‌ در این بخش انتقاد کرده و دلیل آن را کاهش فروش خودروهای برقی اعلام کرده‌اند.

اتحاد برای نوآوری در صنعت‌خودرو که نماینده دیترویت و دیگر خودروسازان معتبر است، گفت: «این پیشنهادات می‌تواند خودروسازان آمریکایی را به‌دلیل شکست در رسیدن به‌اهداف کاهش انتشار کربن در معرض ۱۴ میلیارد دلار جریمه قرار دهد.»

در نظرات پیشنهادی این انجمن، تسلا از قوانینی حمایت کرده که تعداد خودروهای برقی را تا سال ۲۰۳۲ به ۶۹ درصد و تا سال ۲۰۳۵ به صددرصد ظرفیت بازار برساند. بر اساس سوابق کاخ سفید، مقامات دولت بایدن، نمایندگان صنعت و گروه‌های حامی محیط‌زیست در این ماه با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

قوانین پیش‌ رو

قوانین قریب‌الوقوع پیامدهایی برای کمپین انتخاب مجدد بایدن دارد. میشیگان، محل زندگی هزاران عضو اتحادیه کارگری که وانت‌ها و خودروهای شاسی‌بلند دیترویت را می‌سازند، ایالتی محوری در رقابت برای تصرف کاخ سفید است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، سرکوب خودروهای الکتریکی را به‌یک استراتژی کلیدی کمپین انتخاباتی تبدیل کرده است.

فورد، جنرال‌موتورز و استلانتیس با ارائه نظرات کتبی به‌آژانس، از دولت خواسته‌اند تعارضات بالقوه پرهزینه را در میان مقررات همپوشانی که توسط وزارت حمل‌ونقل، وزارت انرژی و ایالت کالیفرنیا اداره و کنترل می‌شود، کاهش دهد.

جنرال‌موتورز اعبام کرده که این تضادها می‌تواند منجر به ‌«تحمیل هزینه‌های اضافی به‌خودروسازان شود که بر مشاغل، سرمایه‌گذاری‌ها و درنهایت موفقیت انتقال به‌خودروهای برقی تاثیر می‌گذارد.»

جنرال‌موتورز در نظرات عمومی اشاره کرده که قوانین جدید انتشار گازهای گلخانه‌ای باید امکان افزایش کندتر فروش خودروهای برقی به‌سمت هدف ۲۰۳۲ را فراهم کند.

استلانتیس در نظرات کتبی خود به آژانس نادیده گرفتن کامل مزایای بازار از فناوری خودروهای الکتریکی پلاگین-هیبرید را مورد انتقاد قرار داد. این خودروساز تولید پیکاپ رم هیبرید-پلاگین را برنامه‌ریزی کرده و در حال حاضر مدل‌های هیبرید-پلاگین جیپ و کرایسلر را به‌فروش می‌رساند.

این شرکت روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: «در یک محیط مصرف‌کننده که شدیدا طرفدار وانت سبک است، استلانتیس فناوری هیبرید-پلاگین را معرفی کرده؛ تصمیمی که در ایالات‌متحده طنین‌انداز شده است.»

جنگ قیمت خودروهای الکتریکی که سال گذشته توسط تسلا راه‌اندازی شد، نگرانی‌های دیترویت را تشدید کرد. کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس ماه فوریه به‌خبرنگاران گفت: «شما حمام خون خواهید دید؛ زیرا خودروسازان قدیمی برای جذب هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری و تولید خودروهای الکتریکی تلاش می‌کنند.»

فاصله‌ای در پشت‌سر

سهم بازار خودروهای الکتریکی ایالات‌متحده بسیار کمتر از اروپا و به‌ویژه چین است؛ جایی که ۲۹.۹ درصد از وسایل نقلیه فروخته‌شده در ماه ژانویه خودروهای برقی یا پلاگین-هیبرید بودند.

تسلا بر فروش خودروهای الکتریکی در ایالات‌متحده تسلط دارد و از این جهت خودروسازان اتحادیه دیترویت بسیار عقب مانده‌اند و خودروهای برقی تنها ۴ درصد از کل فروش فورد و ۳ درصد از تحویل GM را تشکیل می‌دهند.

استلانیتس قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۴ هشت وسیله نقلیه الکتریکی با باتری شامل یک پیکاپ رم تمام‌الکتریکی و دو خودرو الکتریکی جیپ را در ایالات‌متحده عرضه کند.

مشکل برندهای دیترویت در رعایت محدودیت‌های آلایندگی پیشنهادی بایدن، اتکای زیاد آن‌ها به‌بزرگ‌ترین و کم‌کارآمدترین خودروهایشان است؛ یعنی پیکاپ‌های متوسط و کامل و شاسی‌بلندهای مبتنی بر وانت‌های شاسی مستقل.

بررسی «رویترز» از فروش سال ۲۰۲۳ آن‌ها بر اساس مدل از پیش تعیین‌شده نشان می‌دهد چنین خودروهایی ۴۶ درصد از فروش جنرال‌موتورز و ۵۹ درصد از فروش فورد را تشکیل می‌دهند.

البته این ارقام شامل شاسی‌بلندهای کراس‌اوور کوچک‌تر خودروسازان نمی‌شود. برندهای رم و جیپ به‌طور انحصاری پیکاپ و خودروهای شاسی‌بلند می‌فروشند و ۷۷ درصد از میزان فروش استلانتیس در ایالات‌متحده را در سال گذشته به‌خود اختصاص دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =